صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۱۱ - ۰۹ آبان ۱۴۰۲

حرزاده: نحوه آموزش دروس معارف دانشگاه‌ها تغییر کرد/ طراحی کارگاه‌های مهارتی برای تقویت نقش تربیتی استادان

معاون آموزشی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها گفت: شرکت در کارگاه‌های مهارتی به منظور تقویت نقش تربیتی استادان طراحی شده و سرفصل‌های آن را آماده و به گروه‌های معارف و دفاتر نهاد ابلاغ کرده‌ایم.
کد خبر : 876130

مهدی حرزاده معاون آموزشی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره اقدامات انجام شده برای تحول در دروس معارف اظهار کرد: تحول در دروس معارف نیازمند سه رکن با شاخص‌های استاد، متن و روش‌های ارائه است. 

وی با بیان اینکه بحث تحول عمیق و چندجانبه است، تاکید کرد: به منظور تحول در دروس معارف تغییر جهت از رویکرد آموزشی به رویکرد تربیتی با هدف تأثیرگذاری امری مهم است و باید این موضوع را هرچه سریع‌تر عملیاتی کنیم. 

حرزاده تصریح کرد: شرکت در کارگاه‌های مهارتی به منظور تقویت نقش تربیتی استادان طراحی شده و سرفصل‌های آن را آماده و به گروه‌های معارف و دفاتر نهاد ابلاغ کرده ایم.

معاون آموزشی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: در حال تلاش برای به‌روزرسانی آثار شخصیت‌های موفق بیانات دینی مانند شهید مطهری در متون، کالبد استاندارد‌های آموزشی، کتاب‌های درسی با ادبیات دانشجویی هستیم، البته تحقق آن کار سختی است، ولی باید انجام شود. 

حرزاده گفت: ۸ کتاب ۴۰ سوالی با عنوان سوالات پرتکرار دانشجویان را جمع آوری کرده و پاسخ داده ایم که در آبان رونمایی می‌شود و این فایل به استادان ارسال شده و برخی‌ها آن را تدریس می‌کنند. 

وی اضافه کرد: تدریس با جهت گیری الهی ارتباطی با استادان معارف ندارد؛ بلکه مربوط به استادان دروس تخصصی مانند علوم پایه، فنی، علوم انسانی، هنر و پزشکی هم است که در آن نحوه دروس با رنگ و بومی معارف آموزش داده می‌شود تا استادان بتوانند مطالب الهی را در تناسب با نکات تربیتی و فرهنگی به دانشجویان منتقل کنند.

معاون آموزشی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها افزود: در ترم جاری چند صد استاد دانشگاه مطالب کتاب را با جهت گیری الهی تدریس می‌کنند که بازخورد‌های خوبی داشته است، حدود ۷ تا ۸ راهکار با جهت گیری الهی نیازمند آموزش و کتاب راهنمای تدریس است که در این زمینه ۲۳ کتاب راهنمای تدریس در ۲۳ رشته نوشته شده و اگر انجام شود پازل کامل‌تر می‌شود. 

انجام پیش نویس آئین نامه ارتقای اساتید معارف

حرزاده درباره اصلاح آیین‌نامه ارتقای اساتید گفت: پیش نویس آیین‌نامه ارتقا ویژه اساتید معارف نوشته شده و به ریاست نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها ارجاع داده شده و منتظر تصمیم ریاست نهاد در ارسال آیین نامه به شورای عالی انقلاب فرهنگی یا اسلامی شدن دانشگاه‌ها و تصویب آن هستیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر