صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۳ - ۰۹ آبان ۱۴۰۲

«پاسخگویی» ابزار عبور از دیوار نامرئی بین نمایندگان و مردم

پاسخگویی به مطالبات مردم در چارچوب وظایف نمایندگی را باید ابزاری برای عبور از دیوار نامرئی بین نمایندگان و مردم دانست که زمینه‌ساز افزایش اعتماد عمومی مردم به مجلس شورای اسلامی خواهد شد.
کد خبر : 876002

 گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، مصطفی خدابخشی؛ بسیاری از افراد جامعه حداقل برای یک‌بار هم که شده با مفهوم نادرست «به قدرت برس و پاسخگو نباش» روبه‌رو شده‌اند، آموزه‌ای که عموماً در بخشی از افراد نهادینه و رشد یافته و باعث می‌‌شود تا در صورت واگذاری مدیریت یک مجموعه به آن‌ها شاهد عملیاتی شدن آن در سطوح مختلف باشیم.

نمود بیرونی این نوع تفکر اعمال رفتار بالا به پایین نسبت به کارکنان و نادیده گرفتن ارباب‌رجوع و عدم پیگیری مطالبات آن‌ها برخلاف وظایف قانونی تعریف شده برای این دست از افراد است. 

واگذاری امور به افرادی که دارای این دست از تفکرات هستند، زمانی هشدارآمیز خواهد بود که آنان بر مناصب مهم، اساسی و تأثیرگذاری تکیه بزنند که با رویکردشان می‌توانند تأثیری منفی روی زندگی جمعی تعداد کثیری از افراد جامعه بگذارند.

یکی از مهم‌ترین این مناصب که باید در واگذاری آن هم مردم و هم دستگاه‌های نظارتی دقت نظر لازم را داشته باشند، کرسی‌های مجلس شورای اسلامی است. نهادی که با تقنین قوانین وظیفه نظارت و پیگیری مصوبات را بر عهده دارد تا ضمن مطالبه گری از دولت، دستگاه‌ها و سازمان‌های اجرایی در مقام پاسخگویی به مردم برآید؛ بنابراین یکی از نکات مهم در زمان آغاز تبلیغات انتخاباتی نامزد‌ها برای رسیدن به بهارستان توجه مردم به رزومه و سابقه عملکردی نامزد‌ها در حوزه «پاسخگویی» است. پاسخگویی که از آن در قانون به عنوان مسئول بودن نامبرده شده و نامزدهای رسیدن به کرسی سبز بهارستان برای تحقق آن باید به‌صورت مسئولانه پایبند بوده و به آن عمل کنند.

یقیناً مواجهه با چالش، پرسش و قرارگرفتن در مقابل انتقاد‌ها از سوی نمایندگان زمینه‌ساز شناسایی معضلات و مشکلات پیش روی مردم خواهد بود و از آن می‌توان به ابزاری برای فروریختن دیوار نامرئی و حائل بین مسئولان و مردم یاد کرد. موضوعی که در همین بستر و از دل آن می‌توان راهکار‌های برون رفت از شرایط موجود را احصا و زمینه را برای ایجاد تحولات مثبت اجتماعی فراهم آورد.

توجه به این نکته ضروری است که افزایش تعاملات بین مردم و نمایندگان زمینه‌ساز افزایش اعتماد عمومی و تقویت این باور می‌شود که نمایندگان، نماینده واقعی آنان در مجلس برای پیگیری مطالبات قانونی‌شان هستند. برگزاری ملاقات مردمی در حوزه‌های انتخابیه، شنیدن درخواست‌ها و مطالبات و در نهایت ارائه گزارش درباره خواسته‌های مطرح شده که مرتبط با وظایف نمایندگی بوده چراغ راهی برای تحقق پاسخگویی است.

در پایان باید گفت که یقیناً عمر چهارساله نمایندگی با سرعت و با چشم بر هم زدنی به اتمام خواهد رسید و تنها چیزی که از یک نماینده به عنوان معیار سنجش به خاطر می‌ماند، میزان پاسخگویی وی به مردم و مطالبه گری وی برای احقاق حق مردم است؛ بنابراین ضروری است تا نامزد‌های داوطلب برای رسیدن به بهارستان از اکنون به مشق این درس پرداخته و این نکته را با خود یادآوری کنند که «به قدرت برس و پاسخگو باش».

انتهای پیام/

ارسال نظر