صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۰۳ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۵
در گفت وگو با آنا؛

مهدی پاشازاده: بازیکنان ایرانی برای لژیونر شدن به لیگ‌های درجه دو اروپا بروند/ حباب معروفیت در اروپا وجود ندارد

بازیکن پیشکسوت فوتبال ایران گفت: بازیکنان فوتبال در کنار بازی کردن نیم نگاهی هم به دوران بعد فوتبال خودشان دارند و به همین دلیل کشورهای عربی را مکان مناسبی برای کسب درآمد بیشتر انتخاب می‌کنند.
کد خبر : 87578

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا،با پایان یافتن مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران، بازیکنان مشغول مذاکرات با باشگاه‌ها برای فصل بعد هستند. در این میان بازیکنانی هستند که به بهانه داشتن پیشنهادهای اروپایی با باشگاه‌های ایرانی و حتی تیم‌های عربی مذاکره نمی‌کنند. انتخاب تیم‌های اروپایی برای بازیکنان ایرانی می‌تواند مهم و حساس باشد و شاید با انتخاب غلط برای چند سال فوتبال خودشان را نابود کنند. در چند سال اخیر بازیکنانی داشتیم که با انتخاب غلط بعد از یکی دو سال هیچ پیشرفتی در فوتبال نداشتند.


مهدی پاشازاده در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی آنا، در مورد حضور بازیکنان جوان فوتبال ایران در لیگ‌های معتبر اروپایی گفت: «فوتبال اروپا برای بازیکنان همه کشورهای دنیا مکانی برای پیشرفت محسوب می‌شود. فوتبالیست‌های ایران هم برای پیشرفت در فوتبال و ارتقای فنی خودشان باید حضور در فوتبال اروپا را تجربه کنند.حضور در اروپا نه تنها از نظر فنی برای بازیکنان ایرانی مفید است،از نظر فرهنگی هم به نفع بازیکنان ما خواهد بود.»


وی ادامه داد: «زندگی در اروپا و آشنایی با فرهنگ آنها به پیشرفت بازیکنان ما کمک می‌کند. در فوتبال ایران بازیکن سر تمرینات دیر حاضر می‌شود و به بهانه‌های مختلف در اردوهای بدنسازی پیش‌فصل شرکت نمی‌کند، اما این مسائل را در فوتبال اروپا نمی‌بینیم. هیچ بازیکنی حق ندارد یک دقیقه دیر به محل تمرین بیاید و اگر این اتفاق برایش رخ دهد با برخورد شدید سرمربی تیم مواجه می شود.»


پاشازاده در خصوص کیفیت لیگ پانزدهم فوتبال ایران و اینکه چند بازیکن لیگ توانایی حضور در فوتبال اروپا را دارند بیان کرد: «هر قدر بازیکنان زیادی در فوتبال اروپا داشته باشیم به نفع فوتبال ما خواهد بود. در مسابقات این فصل لیگ برتر هم بازیکنانی در بعضی تیم‌ها حضور داشتند که توانایی حضور در فوتبال اروپا را دارند. به عنوان مثال مهدی طارمی در پرسپولیس، مهدی ترابی در سایپا، روزبه چشمی در استقلال از جمله بازیکنانی هستند که می‌توانند در فوتبال اروپا موفق شوند. به نظر من در لیگ امسال 10 بازیکن توانایی ترانسفر شدن به فوتبال اروپا را دارند.»


وی افزود: «نکته مهم در مورد بازیکنانی که قصد حضور در فوتبال اروپا را دارند سن آنهاست. اروپایی‌ها زمانی که با یک بازیکن قرارداد می‌بندند آن بازیکن را برای یک فصل نمی‌خواهند بلکه برنامه‌ریزی آنها برای سه، چهار سال است و این فرق فوتبال اروپا و فوتبال کشورهای عربی است. کشورهای عربی برای نتیجه گرفتن در یک فصل بازیکنان را به خدمت می‌گیرند و قرارداد یک‌ساله با آن بازیکن امضا می‌کنند اما در فوتبال اروپا بازیکنان قرارداد کمتر از سه سال نمی‌بندند. به همین دلیل بازیکنانی که سن آنها بالاست هیچ وقت شانس حضور در فوتبال اروپا را ندارند مگر اینکه عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته باشند. به همین دلیل بازیکنان لیگ ما باید سعی کنند در سن پایین به فوتبال اروپا بروند تا بتوانند پیشرفت کنند.»


لژیونر سابق فوتبال ایران درباره کنترل مسائل حاشیه‌ای زندگی فوتبالیست‌ها در فوتبال اروپا اظهار کرد: «متاسفانه در فوتبال ایران بازیکن زمانی که معروف می‌شود با هجمه زیادی از لطف و محبت مردم روبه‌رو می‌شود و این مسائل بازیکن را در حباب معروفیت و مشهوریت فرو می‌برد، اما در فوتبال اروپا این حباب وجود ندارد. البته برای بازیکنان بزرگی مانند «رونالدو» و «مسی» مسائل حاشیه‌ای هست ولی بازیکنان درجه دو فوتبال اروپا هیچ وقت به اندازه ایران مورد استقبال مردم قرار نمی گیرند که همین وضع باعث می‌شود تا بازیکن بتواند حواشی پیرامونش را کنترل کند و بیشتر به فکر فوتبال باشد.»


پاشازاده درباره اینکه بازیکنان ایرانی باید در انتخاب تیم‌های خودشان دقت بیشتری به خرج دهند تا در فوتبال اروپا موفق شوند، افزود: «یکی از مسائلی که موجب بیشرفت نکردن بازیکنان ما در فوتبال اروپا می‌شود انتخاب غلط بازیکنان است. به نظر من بازیکنان ایرانی برای حضور در فوتبال اروپا به فکر لیگ‌های معتبر اروپایی نباشند و فوتبالشان را در کشورهای درجه دوم اروپا آغاز کنند. به عنوان مثال سردار آزمون که در روسیه بازی می‌کند اکنون ر توانایی حضور در لیگ برتر انگلیس را دارد ولی اگر در زمان ورودش به فوتبال اروپا به لیگ انگلیس می‌رفت، نمی‌توانست موفقیت‌های امروز را کسب کند. در همه کشورهای اروپایی نظم حرف اول را می‌زند و بازیکنان جوان ما می‌توانند اول به لیگ‌های درجه دو اروپایی بروند و تجربه خودشان را زیاد کنند و بعد به لیگ‌های معتبر اروپایی بروند.»


بازیکن سابق تیم ملی درباره حضور بازیکنان ایرانی در لیگ‌ کشورهای خلیج فارس گفت: «بازیکنان فوتبال در کنار بازی کردن نیم‌نگاهی هم به دوران بعد فوتبال خودشان دارند و به همین دلیل کشورهای عربی را مکان مناسبی برای کسب درآمد بیشتر انتخاب می‌کنند. بازیکنان ایرانی شاغل در کشورهای عربی با بستن قرارداد میلیاردی می‌توانند کارهای تجاری خودشان را در ایران گسترش دهند و به دلیل نزدیک بودن به ایران می توانند به تجارت خودشان هم بپردازند. در حالی که در فوتبال اروپا برای سال‌های ابتدایی نمی‌توانند پول‌های زیادی دربیاورند، مگر اینکه طی یکی دو سال اول نمایش خوبی داشته باشند و بعد از آن قرارداد‌های خوب امضا کنند.»



انتهای پیام/

ارسال نظر