صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۴۷ - ۰۸ آبان ۱۴۰۲
دایرةالمعارف دانش‌بنیان‌ها ۴۰؛

مالکیت فکری به چه معناست؟

«مالکیت فکری» حق مالکیت بشر بر دارایی‌های ارزشمند خود است.
کد خبر : 875762

به گزارش خبرنگار علم و فناوری آنا، مفهوم «مالکیت فکری» یا «Intellectual Property-IP» برای مواجهه با این دغدغه طرح شده که مخترعان و نوآوران چگونه بتوانند از حقوق و دارایی‌های فکری خود محافظت کنند؟

مالکیت فکری، به ابداعات و دستاورد‌های ذهنی اشاره دارد. به‌عبارت دیگر این مفهوم درباره تمامی دارایی‌های نامشهودی که با استفاده از قدرت فکر و ذهن انسان پدید آمده، به کار می‌رود.

مالکیت فکری، طبق اعلام سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO)، به دو دسته مالکیت صنعتی و کپی‌رایت تقسیم می‌شود. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا مالکیت فکری هم مانند دیگر انواع مالکیت‌ها می‌تواند ارزش افزوده داشته باشد و آیا قابل انتقال به غیر است؟ چگونه مالک از این مالکیت نفع می‌برد؟

حقوق مالکیت فکری، مانند هر حق مالکیت دیگری، مالک خود را منتفع کرده و مالک می‌تواند از نتایج یا سرما‌گذاری‌های صورت گرفته روی کار خود نفع ببرد. همچنین این امکان وجود دارد که از دخل و تصرف و سوءاستفاده دیگران جلوگیری به عمل آورد.

پتنت یا گواهی ثبت اختراع، علائم یا نشان‌های تجاری، طراحی‌های صنعتی،  کپی‌رایت، نشانه‌های جغرافیایی و اسرار تجاری انواع مالکیت فکری هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر