صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۰۳ - ۰۷ آبان ۱۴۰۲

آموزش بدون مهارت نیاز جامعه را برطرف نمی‌کند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودان گفت: آموزش بدون مهارت نیاز جامعه را برطرف نمی‌کند و از طرفی مهارت و کارآفرینی به رشد اقتصادی منجر خواهد شد.
کد خبر : 875724

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسن داوری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودان در نشست کارگروه مهارتی فرهنگی و دانشجویی این واحد دانشگاهی اظهار کرد: بر اساس سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، تحول در ارائه آموزش، پیوند جامعه و دانشگاه از طریق نیازسنجی، تربیت دانشجوی ماهر، ارتقای تربیت اخلاقی، فرهنگی، هویتی و ارتقای کیفیت و کارآمدی دوره‌های تحصیلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه جهان اسلام با ارائه طرح‌های کارآمد همواره بین دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور جایگاه ویژه‌ای دارد. یکی از طرح‌های بسیار مؤثر برگزاری دوره‌های مهارتی فرهنگی و دانشجویی است که شیوه‌نامه اجرایی آن اواخر فروردین به دانشگاه‌ها ابلاغ شد که اجرای این دوره‌ها دانشگاه آزاد اسلامی را به‌عنوان دانشگاه نسل چهارم معرفی می‌کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودان با اشاره به ویژگی‌های دانشگاه‌های نسل چهارم عنوان کرد: تحقق دانشگاه‌های نسل چهارم، بدون توسعه هدفمند مهارت آموزی مؤثر دانشجویان، استادان و کارکنان و تقویت ویژگی‌های کارآفرینی منابع انسانی دانشگاه، ممکن نیست. از طرفی مهارت و کارآفرینی به رشد اقتصادی منجر خواهد شد. به عبارت روشن‌تر نیروی ماهر و کارآفرین موتور محرک رشد اقتصادی، توسعه صنعتی و توسعه اشتغال بوده و رسالت دانشگاه‌ها هم ایجاد نظام شخصیتی متناسب با توسعه است.

داوری نقش کارگروه مهارتی فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی رودان را بسیار مهم قلمداد کرد و توضیح داد: شاید بخشی از دلیل افزایش نرخ بیکاری فارغ التحصیلان بر عهده نظام آموزشی به‌ویژه آموزش عالی است؛ چراکه اغلب دانشگاه‌ها در نسل دوم دانشگاهی به معنای تلفیق آموزش و پژوهش باقی مانده‌اند و نقش مهمی در تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی، تربیت نیروی کارآفرین و آموزش مهارت ایفا نکرده‌اند؛ بنابراین جامعه با تحصلیل کرده‌های دارای مدرک اما فاقد مهارت روبرو شد.

وی اضافه کرد: دانشگاه در قالب مجموعه منظم و سازمان‌یافته کارآفرین می‌تواند بهره‌وری منابع مالی و انسانی افزایش دهد و نقش برجسته‌ای در تحول و توسعه ایفا کند؛ البته باید در این راستا پیوند جامعه، ارتباط صنعت، تعامل حوزه‌های مختلف با دانشگاه‌ها و مراکز علمی بازنگری و تقویت شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودان با اشاره به ظرفیت‌های موجود در دانشگاه و جامعه گفت: در این واحد دانشگاهی ظرفیت‌های خوبی در بخش‌های مختلف به‌ویژه در حوزه کشاورزی، آب‌وخاک ایجاد شده؛ زیرا اقتصاد جامعه محلی مبتنی بر کشاورزی است. در بیرون از دانشگاه می‌توان با تقویت تعاملات و ایجاد تفاهم با حوزه‌های کشاورزی، صنعت به‌ویژه صنایع تبدیلی و تکمیلی، آموزش و پرورش، بهداشت و ورزش، شعار هر دانشجو یک مهارت را بر اساس شیوه‌نامه اجرایی ابلاغ شده محقق کرد.

به گزارش آنا، در این نشست اعضای کارگروه نظر و پیشنهاد‌های خود را مطرح کردند و پنج مصوبه برآیند این نشست بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر