صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دکتر طهرانچی مطرح کرد؛

نقش‌آفرینی جامعه علمی با شناخت دشمن و غلبه بر جنگ ترکیبی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: جامعه علمی می‌تواند با شناخت دشمن و غلبه بر جنگ ترکیبی با خیز جدید علمی جایگاه نقش‌آفرین خود در تمدن جمهوری اسلامی را حفظ کند.
کد خبر : 875319

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با حضور برخط در مرحله منطقه‌ای طرح ملی اعتلا استان‌های سمنان، گلستان و مازندران اظهار کرد: دشمنان نمی‌خواهند جمهوری اسلامی نقش آفرین باشد؛ اما با همت و پیشینه‌ای که این نظام دارد، کشور ما به نقش آفرینی در این دوره نیز دست پیدا کرده و به همین علت با جنگ ترکیبی مواجه شده است.

وی با یادآوری اینکه در مقطع جنگ جهانی دوم سران سه کشور در تهران حضور یافتند، افزود: حتی شاه این مملکت را در جلسه خود راه ندادند و تقسیم بندی‌های ۵۰ سال آینده را بین بلوک‌های شرق و غرب انجام دادند.

طهرانچی ادامه داد: از سال ۱۹۸۹ جهان دچار تحولات عظیمی شد؛ اما در سال ۲۰۱۹ بلوک بندی جدیدی شکل گرفت و این بلوک بندی جدید می‌طلبد که ما نیز جایگاه جدیدی در جهان پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه در عصر اطلاعات یا جهان شبکه‌ای با مفاهیم جدیدی مواجه می‌شویم که با مفاهیم مهندسی قبل متفاوت است، اضافه کرد: این مفاهیم از دل غرب به وجود آمده، اما ماهیت در هم تنیده‌ای از علم و فناوری دارد و جلوه پنجم مناطق تمدن غرب را مطرح کرده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه نیوتن و همکارانش صد سال قبل علوم طبیعی و نظام یکپارچه‌ خلقت را تجزیه و تخصص گرایی را بر آن وارد کردند، گفت: ساختار علم تجزیه‌ای قبلی دیگر پاسخگوی نیاز‌های روز نیست و ساختار علم جدید باید جایگزین شودو فناوری‌های همگرا، مجازی شدن امور و روی کار آمدن هوش مصنوعی باعث شده دانشگاه‌ها هم ماهیت جدیدی پیدا کنند.

وی افزود: با تکه تکه کردن طبیعت، مهندسی نیز تکه تکه و نظامات علمی از هم جدا شد و با این تغییرات رشته‌های نوینی مانند متالوژی، مهندسی شیمی، مواد ساختمانی و علمیات معدنی به وجود آمد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: در دوره جدیدی که در قرن ۲۱ با آن مواجه هستیم، رشته‌هایی به وجود آمدند که دیگر رشته و یا بین رشته محسوب نمی‌شوند و فرارشته‌ای هستند.

وی با اشاره به اینکه به عنوان مثال نانو و آی تی همه رشته‌ها و حوزه‌ها را در خود جا داده اند، اظهار کرد: فناوری اطلاعات نیز ترکیبی از حوزه علوم انسانی، اجتماعی، هنر، علوم پایه و مهندسی می‌شود و نمی‌توان آن را به یک شاخه از علوم نسبت داد.

طهرانچی گفت: به سبب تعالی مهندسی ابزار دقیق بشر توانسته تا مولکول‌های کوچک، سیناپس، اتم و دی ان‌ای دست پیدا کند و در حقیقت بشر توانست همگرایی در علم خلق کند که الگوبرداری آن از انسان است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: اتفاقاتی که طی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ در دوران گذار رخ داد همگی تابعی از اتفاقات آینده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر