صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۲۳ - ۱۱ آبان ۱۴۰۲
یک استاد دانشگاه در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

آشنا نبودن با بازار جهانی چالش اصلی اندیشه‌های نو

تحلیلگر مسائل اقتصادی در خصوص ضرورت استفاده بیشتر از تخصص دانش‌بنیان‌ها در ظرفیت‌های تولیدی مانند فولاد، خودروسازی، کشاورزی، نساجی و ... گفت: فقط اندیشه‌های نو برای پیشبرد اهداف کسب‌وکار‌ها کافی نیست بلکه صاحبان ایده باید در مورد بازار و نیاز‌های آن آگاهی داشته باشند.
کد خبر : 875135

‌جمشید عدالتیان، استاد دانشگاه و مدرس رشته مدیریت کارآفرینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا درمورد ضرروت استفاده بیشتر از دانش‌بنیان‌ها در ظرفیت‌های تولیدی مانند فولاد، خودروسازی، کشاورزی، نساجی و ... توضیح داد: واضح و بدیهی است که در تمام این رشته‌ها مانند کلیه رشته‌های صنعت احتیاج به تحقیق و تفحص داریم همچنین نیاز است روش‌های جدید و مدیریتی جدید به کار گرفته شود بنابراین اینجاست که بنگاه‌ها یا اندیشه‌های نو و نوآورانه می‌توانند کمک کنند. فقط اندیشه‌های نو و نوآورانه برای پیشبرد اهداف کسب‌وکار‌ها کافی نیست بلکه صاحبان ایده باید در مورد بازار و نیاز‌های آن آگاهی داشته باشند.

وی ادامه داد: بسیاری از شرکت‌های بزرگ فولاد، خودرو و ... در کنار خودشان شرکت‌های دانش‌بنیان را تشکیل دادند و سعی می‌کنند در مواقعی که نیاز دارند تکنولوژی را شناسایی کنند، مهندسی معکوس داشته باشند، جایگزین کنند و یا حتی ابداع و اختراع کنند از این شرکت‌ها استفاده کنند، اما یک راه طولانی برای رسیدن به مقصد وجود دارد، چون مسائل و مشکلات این رشته‌ها بسیار زیاد است و احتیاج به کار و کوشش بیشتر دارد.

طراحی یک محصول یا ارائه یک خدمت نیاز اساسی به تحلیل و شناسایی بازار دارد

عدالتیان افزود: فقط آگاهی از دانش کافی نیست بلکه لازم است درمورد بازار و نیاز‌های آن هم اطلاعات کافی وجود داشته باشد، برخی مواقع واقعا دانشمند‌های خوبی داریم که شرکت‌های دانش‌بنیان را در زمینه‌های مختلف تشکیل می‌دهند، اما چندان با نیاز بازار و صنایع امروز آشنا نیستند درصورتی که طراحی یک محصول یا ارائه یک خدمت نیاز اساسی به تحلیل و شناسایی بازار دارد.

این کارشناس اقتصادی درمورد توان صادراتی این نوع شرکت‌ها تصریح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان برای صادرات باید مسیر طولانی را سپری کنند، هنوز شناخت بازار در داخل کشور با چالش روبه‌رو است و همکاری کردن با انستیتو‌ها و پژوهشکده و دانشگاه‌های مختلف در دنیا یکی از ضرورت‌هایی است که بتوان با آن وارد بازار‌های جهانی در زمینه‌های نوآوری شد.

تبعات عدم شناخت شرکت‌های دانش‌بنیان از بازار‌های جهانی 

استاد رشته مدیریت کارآفرینی تأکید کرد: در حال حاضر کمی سخت است که دانشگاه‌ها یا شرکت‌های دانش‌بنیان ما به راحتی با شرکت‌های نظیر خودشان در کشور‌های دیگر همکاری کنند و به این ترتیب بتوانند قسمتی از آن تحقیقات را از آن‌ها دریافت کنند تا به این‌صورت وارد بازار‌های جهانی شوند؛ بنابراین در حال حاضر دو مسئله پیش روی این شرکت‌هاست؛ یکی محدودیت‌هایی که وجود دارد و دیگری عدم شناخت شرکت‌های دانش‌بنیان از بازار‌های جهانی است، اما واضح است که وقتی کالایی را با کیفیت، مرغوبیت و قیمت مناسب و همچنین براساس نیاز بازار تولید کنیم در همه جای دنیا می‌توان آن را عرضه کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر