صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۱ - ۰۳ آبان ۱۴۰۲
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

انگیزه‌های فرامالی استارت‌آپ‌ها برای مهاجرت

فعال حوزه بازرگانی با بیان اینکه اکنون امارات و بسیاری از کشورها شرکت‌های دانش‌بنیان ما را با پیشنهادهایی نه چندان جذاب جذب می‌کنند، عنوان کرد:‌ استارت‌آپ‌ها و صاحبان ایده و خلاقیت، انگیزه‌های فرامالی برای انتخاب مهاجرت دارند.
کد خبر : 875048

شاهین ظهوری نایب رئیس کمیسیون حمایت از کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره ضرورت حمایت از دانش‌بنیان‌ها اظهار کرد:‌ حمایت دولت از دانش‌بنیان‌ها، صاحبان ایده و استارت‌آپ‌ها ضروری است و طبیعی است که این حمایت می‌تواند مسیر و سرعت حرکت آنها را تسریع کند.

بخش خصوصی واقعی برای شتاب و رشد نیازمند تعاملات بین‌المللی است

نایب رئیس کمیسیون حمایت از کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه اعتقادی به شرکت‌های دولتی و خصولتی ندارد، عنوان کرد: بخش عمده مشکلات کشور ناشی از ساختار دولتی اقتصاد و دخالت در کار بخش خصوصی است که هنوز هم ادامه دارد. البته بخش خصوصی واقعی برای شتاب و رشد نیازمند تعاملات بین‌المللی است.

ظهوری با بیان اینکه حمایت از دانش‌بنیان‌ها در همه کشورهای دنیا در حال انجام است، تصریح کرد:‌ بخش خصوصی نیازمند فضای کسب و کار مناسب است. دانش‌بنیان‌ها نیز در این فضا باید به گونه‌ای حرکت کنند که بتوانند دانش قابل استفاده برای بخش‌های مختلف اقتصادی تولید کنند.

ایجاد فضا و ترغیب بازار داخلی به استفاده از محصولات شرکت‌های دانش‌بنیانی

وی درباره موضوع بازار دانش و ایده شرکت‌های دانش‌بنیانی، خاطرنشان کرد:‌ دولت باید در بسیاری از موضوعات مربوط به دانش‌بنیانی مداخله صحیح داشته باشد و یکی از این بخش‌ها موضوع بازار است. ایجاد فضا و ترغیب بازار داخلی به استفاده از محصولات شرکت‌های دانش‌بنیانی موضوعی است که باید مورد توجه دستگاه‌ها و دولتمردان قرار گیرد.

بخش عمده سهم بازار محصولات دانش‌بنیان را به کشوری مانند ترکیه واگذار کرده‌ایم

ظهوری عنوان کرد: با برنامه‌ریزی می‌توان دانش‌بنیان‌ها را به صنایع،‌ صاحبان شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان محصولات دانش‌بنیانی متصل کرد.بازار محصولات دانش‌بنیانی به طور قطع محدود به داخل کشور نیست در اطراف ما بازار 500 میلیون نفری کشورهای همسایه وجود دارد که می‌تواند ظرفیتی بزرگ محسوب شود و سهم بازار مناسبی از آن به دست آورد. این در حالی است که اکنون در نبود برنامه‌ریزی بخش عمده سهم بازار محصولات دانش‌بنیان را به کشوری مانند ترکیه واگذار کرده‌ایم.

وی بیان کرد:‌ بخش دارو، تجهیزات پزشکی، برق و الکترونیک،‌ صنایع غذایی، کشاورزی و غیره بخش‌هایی از اقتصاد ایران هستند که ظرفیت و قابلیت بالایی برای بحث صادرات محصولات دانش‌بنیان را دارند.

ترغیب دانش‌بنیان ها به مهاجرت می‌کند

نایب رئیس کمیسیون حمایت از کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران درباره مشکل خروج سرمایه انسانی دانش‌بنیانی به صورت فردی یا شرکتی از کشور نیز تصریح کرد: بخش عمده نیروی انسانی که از کشور خارج می‌شوند تنها به دلیل مسائل مالی این سفر اجباری را نمی‌پذیرند و قطعا ریشه‌ها و دلایلی وجود دارد که آنها را ترغیب به مهاجرت می‌کند و دولت باید برای جلوگیری از این معضل آسیب‌شناسی ویژه‌ای را در این خصوص در دستور کار قرار دهد.

وی ادامه داد: برای استارت‌آپ‌ها،‌ صاحبان ایده و خلاقیت انگیزه‌های فرامالی برای انتخاب مهاجرت وجود دارد. پیش‌بینی توسعه مناسب و آینده بازار کار از جمله موضوعاتی است که انگیزه لازم را برای ماندن و ماندگاری در کشور به آنها می دهد؛ اما بی‌ثباتی اقتصادی مانع خواهد بود و باید به این منظور مشوق‌هایی نیز در نظر گرفته شود.

نایب رئیس کمیسیون حمایت از کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: اکنون امارات و بسیاری از کشورها شرکت‌های دانش‌بنیان ما را با پیشنهادهایی نه چندان جذاب جذب می‌کنند که معضلی برای ایران است.

ضرورت ایجاد مشوق‌ها و انگیزه‌های اقتصادی برای ماندگاری دانش‌بنیان‌ها در کشور

وی درباره فضا و اکوسیستمی که استارت‌آپ‌ها برای رشد خود به آن نیاز دارند، گفت: تقویت مالی و اقتصادی، ایجاد مشوق‌ها و انگیزه‌های اقتصادی،‌ ایجاد زیرساخت‌های فنی برای تولید از جمله موضوعاتی است که باید در فضا و اکوسیستم فعالیت دانش‌بنیان‌ها وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر