صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۲۳ - ۰۱ آبان ۱۴۰۲
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی:

دانشجویان چینی در ایران بورسیه تحصیلی می‌شوند

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی از آمادگی دانشگاه علامه‌طباطبائی برای اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان چینی خبر داد.
کد خبر : 874856

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، هیئت استادان، دانشجویان و پژوهشگران ایران‌شناسی کشور چین به سرپرستی دکتر یو گویلی، مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه پکن و تعدادی از دانشجویان زبان چینی دانشگاه علامه‌طباطبائی با دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه، دیدار و ظرفیت‌های همکاری‌های مشترک را بررسی کردند.

در ابتدای این نشست معتمدی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی ضمن خوشامدگویی و ابراز خرسندی از حضور هیئت علمی چینی در دانشگاه علامه‌طباطبائی، گفت: روابط بین ایران و چین در سال‌های اخیر رو به توسعه است و ما ارتباط و قرارداد‌های بزرگی با کشور چین داریم که بخشی از آن‌ها در حوزه علمی است.

وی با بیان ظرفیت‌های دانشگاه علامه‌طباطبائی به عنوان دانشگاه تخصصی علوم انسانی، افزود: این دانشگاه نزدیک به ۷۰ سال قدمت دارد و در حال حاضر حدود ۱۴ هزار دانشجو، ۵۵۰ عضو هیئت، ۱۱ دانشکده و ۱۰ پژوهشکده و مرکز پژوهشی دارد. دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی یکی از این ۱۱ دانشکده است که زبان چینی در آن آموزش داده می‌شود.

رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی بیان کرد: این دانشگاه در دو سال اخیر ارتباط نزدیکی با سفارت چین در ایران داشته است و در راستای همین ارتباط، سفیر چین ۲ بار در دانشگاه ما حضور پیدا کردند. امیدوارم با تلاش‌های شما و دانشجویان ما، امکان فهم فرهنگ‌های متقابل ایران و چین که جزء فرهنگ‌های باستانی و دیرینه هستند بیشتر فراهم شود.

وی با اشاره به راه‌اندازی کتابخانه چین شناسی در دانشگاه علامه‌طباطبائی با همکاری سفارت چین، تاکید کرد: ما آمادگی داریم با هدف توسعه و گسترش همکاری‌های دو جانبه و شناخت بدون واسطه چین در این دانشگاه، آثار علمی و کتاب‌های متناسب با انتقال فرهنگ چین را در معرض استفاده علاقه‌مندان قرار دهیم.

معتمدی با بیان اینکه فرهنگ و ادبیات فارسی، یک فرهنگ غنی و دیرینه است، افزود: حافظ، سعدی، عطار و مولانا، شخصیت‌های بزرگی هستند که به ادبیات ما غنا بخشیده‌اند و شما آن‌ها را می‌شناسید. همچنین یکی از مفاخر ما علامه‌طباطبائی، مفسر، عارف و فیلسوف بزرگ قرن حاضر است که این دانشگاه نیز با نام ایشان نام‌گذاری شده است.

وی با ابراز علاقه‌مندی به گسترش ارتباط و ایجاد شرایط برای تحصیل دانشجویان چینی در دانشگاه علامه‌طباطبائی، گفت: آمادگی داریم به دانشجویان چینی برای تحصیل در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتر، بورس یک ترم و بورس کامل دهیم.

در ادامه این نشست داود حسین‌پور، معاون پژوهشی، عباسعلی وفایی، معون توسعه و مدیریت منابع، موسی عبدالهی، مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی و دکتر احسان اکرادی، رئیس گروه گسترش همکاری‌های علمی بین‌المللی نیز حضور داشتند و بر لزوم همکاری بیشتر و برپایی همایش‌ها و فعالیت‌هایی بین‌المللی مشترک تاکید کردند.

همچنین آزاده میرزائی، معاون مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان (آزفا)، با بیان ظرفیت‌ها و دوره‌های آموزشی و پژوهشی این مرکز، ادامه داد: دوره‌های آموزشی زبان فارسی و تربیت مدرس مرکز آزفا به صورت کوتاه‌مدت و بلندمدت برگزار می‌شود.

وی گفت: فعالیت‌های فارسی‌آموزی مرکز آزفا دانشگاه علامه‌طباطبائی بِرند و مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. با توجه به این موضوع مرکز آزفا آمادگی دارد، برای آموزش و توسعه زبان فارسی، با دانشگاه مطالعات بین‌المللی پکن همکاری‌های نزدیک داشته باشد.

در بخشی از این نشست دانشجویان چینی زبان فارسی و دانشجویان ایرانی زبان چینی، با خواندن شعر‌هایی به زبان فارسی و چینی، بر لزوم همدلی و اهمیت مفاهیم ارزشی در زبان فارسی و فرهنگ ایرانی و چینی تاکید کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر