صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌‌وگو با آنا مطرح شد؛

ضعف فناوری در تولید خودرو داخلی/ شورای رقابت باید حذف شود

کارشناس صنعت خودرو می‌گوید؛ دانش‌بنیانی‌شدن و تولیدات مبتنی بر فناوری‌های روز می‌تواند کیفیت خودروهای تولیدی داخل را افزایش دهد و این موضوعی است که هم قطعه‌سازان و هم خودروسازان باید به آن توجه جدی نشان دهند.
کد خبر : 874629

فیروز نادری کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره مجوز مجدد شورای رقابت به یک خودروساز داخلی برای افزایش قیمت ۸۰ تا ۱۷۰ میلیون تومانی برخی از تولیدات خود، اظهار کرد:‌ خودروسازان در خرداد امسال نیز مجوز افزایش قیمت را دریافت کرده بودند و مجوز افزایش قیمت دوباره به بهانه افزایش آپشن‌ها فقط به زیان مصرف‌کننده است.

تولیدات مبتنی بر فناوری‌های روز می‌تواند کیفیت خودروهای تولیدی را افزایش دهد

نادری با بیان اینکه در مجوزی نیز که شورای رقابت خرداد امسال به خودروسازان برای افزایش قیمت داده بود بحث استانداردهای الزامی دلیل افزایش قیمت اعلام شد، عنوان کرد:‌ یکی از موضوعاتی که استانداردسازی برای خودرو را ضروری می‌کند مباحث زیست‌محیطی و ایمنی است. طبیعی است که دانش‌بنیانی‌شدن و تولیدات مبتنی بر فناوری‌های روز می‌تواند کیفیت خودروهای تولیدی داخل را افزایش دهد و این موضوعی است که هم قطعه‌سازان و هم خودروسازان باید به آن توجه جدی نشان دهند. زمانی که استانداردهای تولید خودرو در این شاخص‌ها بهبود یابد، باید افزایش قیمت اعمال شود نه اینکه صرف اعلام رعایت استانداردهای اجباری، مجوز افزایش قیمت داده شود.

وی با بیان اینکه خودروسازان دائما از زیان‌ده بودن ساخت خودرو دم می‌زنند،‌عنوان کرد:‌ هزینه تمام‌شده واقعی خودرو از آنچه آنان اظهار می‌کنند، کمتر است و سود معقول نیز دارند؛ اما به دلیل رانتی که خودروسازان در اختیار دارند، دائما درخواست مجوز افزایش قیمت خود را ارائه می‌دهند.

مصوبات شورای رقابت باید به نفع هر دو طرف مصرف‌کننده و تولیدکننده باشد

کارشناس صنعت خودرو با تاکید براینکه شورای رقابت باید حذف شود، اظهار کرد: از زمانی که شورای رقابت وارد عرصه قیمت‌گذاری خودرو شده است، شرایط بدتر شده و مصوبات این شورا بیش از آنکه به نفع مصرف‌کننده باشد در جهت منافع خودروسازان است.

وی عنوان کرد:‌ هیچ آپشن جدید به خودروهایی که مجوز افزایش قیمت دریافت کرده‌اند افزوده نشده است که بخواهد مجوزی برای افزایش چندباره باشد.

نادری تصریح کرد:‌ مجوزهای چندباره برای افزایش قیمت درحالی است که کیفیت قطعات خودرو کاهش یافته و بدنه خودروها به اذعان کارشناسان نازک‌تر شده و طبیعی است که مقاومت آنها کمتر می‌شود. در این شرایط درخواست افزایش قیمت را هم مطرح می‌کنند و با آن موافقت هم می‌شود.

کاهش کیفیت خودروهای جدید نسبت به خودروهای گذشته

کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: خودروهای جدید نسبت به خودروهای گذشته کیفیت بسیار پایین‌تری دارند و بررسی تمامی قطعات آنها نشان می‌دهند بحثی برای کیفی‌سازی خودرو وجود ندارد. زنگ خطر ضعف و کمبود فناوری در تولید خودروی داخلی مدت‌هاست به صدا درآمده و این موضوع برای صنعت خودرویی کشور آسیب‌رسان است.

وی ادامه داد: ‌در خودرو حدود ۲۰۰ قطعه وجود دارد و اگر خودروهای ۲۰ سال گذشته را با خودروهایی که امروز تولید می‌شوند، مقایسه کنید می‌بینید که کیفیت قطعات خودروهای گذشته نسبت به تولیدات جدید به نحو قابل توجهی کاهش یافته است. از جنس پلاستیک، فلز، شیشه، جنس پارچه، لاستیک، رینگ، بدنه و سیم‌کشی خودروهای جدید نسبت به حتی ۱۰ سال گذشته نیز متفاوت است.

وی درباره بازار خودرو نیز افزود:‌ تقاضا در بازار خودرو کمتر شده و عرضه‌های بیشتر خودروسازان درآرامش‌بخشی به قیمت‌ها و جلوگیری از نوسانات موثر بوده است.

نادری خاطرنشان کرد:‌ با پیش‌بینی سامانه یکپارچه خودرو،‌ خودروسازان تا دو سال آینده و تا پایان سال ۱۴۰۳نسبت به پیش‌فروش خودرو اقدام کرده‌اند که بخش مهمی از تولیدات روز خود را پیش‌فروش کرده‌اند و هر چند ماه یک بار نیز بخشی از تولیدات خود را به فروش می‌رسانند.

واردات خودرو در ابهام

کارشناس صنعت خودرو درباره راهکار صنعت خودرو برای خروج از وضعیت کنونی، اظهار کرد‌:‌ مهمترین راهکار برای تعادل‌بخشی به بازارخودرو واردات است؛ اما این برنامه با وجود عزم مجلس و وزارتخانه‌های مرتبط از جمله وزات صمت عملی نشده است. یک سال پیش اعلام شد که خودروهای وارداتی به گمرک وارد شده است؛ اما به غیر از خودروهای چینی مانند چانگان، در کف خیابان‌ها خودروی خارجی دیده نمی‌شود.

وی افزود: مقرر بود خودروهای کره‌ای مانند هیوندایی و کیا وارد شود؛ اما گزارشی از ترخیص این خودروها اعلام نشده است. همچنین مقرر بود خودروهای مقرون‌ به‌صرفه وارد شود که این برنامه هم عملی نشده و واردات خودروهای دست دوم با اماواگرهای بسیار هم اجرایی نشده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر