دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:
هیچیک از سازهای ایرانی غنای لهوی ندارد/ انتقاد از جنایت و کشتار در سریالها
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: معتقدم هیچ یک از دستگاههای موسیقی و سازهای ایرانی غنای لهوی ندارد.
کد خبر : 874554
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست شورای مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز یکشنبه ۳۰ مهر در تالار رودکی برگزار شد.
خسروپناه: اکثر سریالهای ما تبدیل به جنایت و کشتار شده است
حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان نخستین سخنران پشت تریبون قرار گرفت و در ابتدای سخنانش با عرض تسلیت به دلیل وقایع آزاردهنده بر علیه مردم مظلوم فلسطین گفت: باید این پیروزی عظیمی که طوفان الاقصی به دست آورد و پوشالی بودن رژیم صهیونسیتی را نشان داد، تبریک گفت و جنایتهای رژیم صهیونسیتی جنایتکار، ادامه آن شکست ترمیم ناپذیر و مفتضحی است که نشان داد از نظر امنیتی، اطلاعاتی و نظامی چقدر ضعیفند. اینکه بمبهای یک تنی را بر سر مردم بیدفاع بریزید که هنر نیست، وقتی توان و قدرت کافی در مسائل نظامی ندارید.
وی با تشکر از عملکرد مدیران فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در طول این مدت نمایشگاهها و اتفاقات مهم فرهنگی ویژهای رخ داد که قابل تقدیر است. اما باید در زمینه فرهنگ چند پرسش مهم مطرح شود. ما در حوزه فرهنگ چند مقوله داریم که باید اینها را از هم مستقل دید. یکی بحث نظریه فرهنگ است، اگر از ما سوال کنند نظریه فرهنگی شما چیست، میتوانیم به نظریهپردازان مطرح رجوع کنیم و پاسخ دهیم که تمام فعالیتهای مجموعههای فرهنگی ما مبتنی بر کدام نظریه است.
پیشرفتهایی که ایران در حوزههای مختلف علم و فناوری داشته باعث تعجب همه شده است
وی افزود: مقام معظم رهبری در مورد جایگاه فرهنگ سخنان زیادی مطرح کردند. فرهنگ یک نهاد اجتماعی است که ساحت منش، نگرش، دانش، کنش، بینش، گرایش و... را شامل میشود. ولی گونهای از نظریه پردازان فقط برخی از این ساحتها را عنوان میکنند. اما اگر این ساحتهای چندگانه فرهنگ را در سطح جامعه نهادینه شود، به فرهنگ رسیدهایم. فرهنگ یک امر و نهاد اجتماعی است و مقوله جامعه شناختی محسوب میشود. وقتی این ساحتها نهادینه شد فرهنگ میشود. جامعه ما چقدر به این ساحتها توجه دارند و عموم جامعه ایرانی چقدر عقلانیت پذیرند و چقدر حافظه محورند؟. چقدر روحیه تقلیدی و اجتهادی دارند؟ چقدر از فرهنگ های بیگانه تاثیر میپذیرند؟ رفتارها و کنشهایشان در حوزه فردی و جمعی چگونه است؟ این سوالات بسیار مهم است.
خسروپناه اضافه کرد: دانش مبتنی بر حکمت، بینش مبتنی بر ایمان، نگرش بر مبتنی بر توحید، منش مبتنی بر فضیلت و کنش مبتنی بر عقلانیت، میشود فرهنگ بایسته. یعنی باید مردم ایرانی، اسلامی، انقلابی ما اینگونه باشند. این نظریه فرهنگی فیلسوفانه است. اگر بخواهیم این نظریه را براساس نظریه جامعه شناسی بدهیم، باید ببینیم فرهنگ در جامعه ما چگونه است. برخی نویسندگان کتابهایی نوشتند درخصوص جامعه ایرانی و با یک نگاه جامعه شناسانه فرهنگ ایرانی را بررسی کردند ولی وقتی میخوانید هرچه رذیلت است به ایرانیان نسبت داند. ایرانیان دروغگو هستند، وجدان کاری ندارند، ضعیفند، ذلیلند، و... در این کتاب وجود دارد. این حرکت از زمان شاه عباس دوم شروع شد و نگاه منفی و سلبی را به ایرانیان نسبت دادند و به بزرگنمایی رذایل پرداختند.در زمان پهلوی اول این شرایط بیشتر شد و حتی پس از انقلاب هم برخی از روشنفکران به این روش ادامه دادند. اینکه امروز خیلی از مردم میگویند ما نمیتوانیم در مسائل مختلف علمی پیشرفت کنیم از همین جا نشات میگیرد، از این تفکر ایرانی ذلیلی...
وی ادامه داد: نمیخواهم در مقابل سیاهنماییها سفیدنمایی کنم و بگویم ما اشکالاتی نداریم، ولی اکثر این تحقیقات یکسویه است، ولی انقدر در این قرن گذشته به ما القا کردند که خودمان هم باورمان شده است که نمیتوانیم. اصل این تحقیق غلط و جهتدار است و یک حرکت حاصل از غرب است که هنوز ادامه دارد. این پیشرفتهایی که ایران در حوزههای مختلف علم و فناوری داشته باعث تعجب همه شده، ولی باید بدانند که ایرانیان میتوانند، بیش از این هم میتوانند. فرهنگ ایرانی، فرهنگ ذلیلانه نیست، فرهنگ ذلولانه و قدرتمندانه است. در دوران جنگ و دوران پس از جنگ این ادعا را نشان دادیم.
ما در اسلام با روش حکمرانی ولایی داریم که در آن ذینفعان و نخبگان دور ولی جمع میشوند
وی با اشاره به جزئیات عملکرد مدیران فرهنگی گفت: اگر قرار است سندی چشم اندازی برای سینما و موسیقی ثبت شود، بگویند که براساس چه نظریه ای ثبت شده است. بحث دیگر نظریه حکمرانی فرهنگ است. فرهنگ باید حکمرانی شود و در سیاستگذاری و تنظیمگری هرچقدر مشارکت ذینفعان و نخبگانی داشته باشید، حکمرانی شما موفقیت آمیزتر است. در دو دهه اخیر خیلی کار در زمینه حکمرانی شده و من حداقل ۲۰۰ جلد کتاب در این حوزه دیدم. جالب است بدانید از این تعداد کتاب، ۲۰۰ تعریف متفاوت از حکمرانی به دست آمده است. سبکهای حکمرانی که در غرب مطرح است، هرمی، بازاری و شبکهای است.
خسروپناه با تشریح این سه سبک گفت: حکمرانی هرمی یعنی از بالا دستور دهید، یعنی به ترتیب سلسله مراتب جایگاه دستور دهید. در حکمرانی بازاری، بنگاهها و سازمانهای قدرتمند تصمیم بگیرند، مثل خانه موسیقی یا خانه هنرمندان. مدل سوم حکمرانی شبکهای است، یعنی مشارکت حداکثری نخبگان در حوزههای مختلف هنر مثل سینما، موسیقی، هنرهای تجسمی و... شاید همه شرکت نکنند اما اینکه بستر برای حضور فراهم شود بسیار خوب است. عقلای دنیا به این نتیجه رسیدند که بهترین روش حکمرانی، حکمرانی شبکهای است؛ البته این حکمرانی با خطوطی است که حکومت تعیین میکند. ما در اسلام با روش حکمرانی ولایی داریم که در آن ذینفعان و نخبگان دور ولی جمع میشوند و به حکمرانی شبکهای بسیار نزدیک است. اگرچه تفاوتهایی دارد. این مسئله مردم سالاری دینی که مقام معظم رهبری فرمودند که فقط مربوط به انتخاب نیست، ما در مسائل اقتصادی هم باید این نکته را داشته باشیم. در حوزه فرهنگ هم همینطور است و باید به مدل حکمرانی فرهنگی شبکهای ولایی برسیم.
خسروپناه گفت: در حوزه فرهنگ خیلی باید مراقب باشیم که گرفتار سیاستزدگی نشویم. این حکمرانی سیاستگذاری لازم دارد ولی وقتی گرفتار سیاستزدگی و سیاست بازی شد، فرهنگ آسیب میبیند. نکته دیگر اینکه در فرهنگ گفتوگو خیلی مهم است و اصحاب هنر باید با هم گفتوگو کنند. منظورم هنرمندان همه حوزههاست. شما عرصه سریالهای شبکه نمایش خانگی را ببینید، من دوست دارم در جمع آنها این سوال را بپرسم که این نشان دادن مصرف دخانیات، مصرف مشروبات الکلی و قمار بازی در راستای تحکیم خانواده است؟ اکثر سریالهای ما تبدیل به جنایت و کشتار شده است. در این سریالها هر قسمتی نقشه قتل یک نفر را میکشند و بعد میگوییم چرا در جامعه قتل اتفاق میافتد. آمار بگیرید که چند سریال در سالهای اخیر. در راستای تحکیم خانواده ساخته شده است؟ این مواردی است که باید راجع به آن گفتوگو کرد. تا هنرمندان به این نتیجه برسند که میتوان سریالی ساخت و ارزشهای اخلاقی و خانوادگی را حفظ کرد.
این مقام مسئول اضافه کرد: سینمای جهان راجع به پیامبران فیلم ساختند که با همه آموزههای دینی ما متفاوت است، ما نیز در سینما آثاری داریم که از تکریم خانوادهها دور است.
ابهامات حوزه موسیقی را حل نکردیم
وی افزود: در حوزه موسیقی هم همین است و ما خیلی از ابهامات این حوزه را رفع نکردیم. به نظرم خیلی از مباهات موسیقی را حرام کردیم که جای گشایش دارد. من معتقدم هیچ یک از دستگاههای موسیقی ایرانی ما و هیچ یک از سازهای ایرانی غنای لهوی ندارد. ممکن است در یک مجلس لهو و لعب از این سازها و دستگاهها استفاده شود، ولی این بحث دیگری است. ما اجحاف کردیم در حق صنایع دستی کشورمان و معتقدم هیچ کشوری از نظر تنوع و تکثر صنایع دستی از ایران جلوتر نیست این ظرفیت هنری را در دنیا نشان ندادیم و کار بینالمللی نکردیم. باید نسبت حکمت و صنایع دستی ایرانی به دانشگاههای سراسر دنیا معرفی شود. نسبتی که حکمت با موسیقی ما و اقسام هنرهای ما دارد از مواردی است که میتوان به آن پرداخت. در این زمینه شورای عالی انقلاب فرهنگی کاملا در کنار وزارت فرهنگ و ارشاد است. وزیر محترم نه تنها عضو حقوقی شورا که عضو حقیقی شورای انقلاب فرهنگی است.
واکنش وزیر ارشاد به اتفاقات رخ داده در تشییع پیکر مرحوم مهرجویی
در ادامه جلسه محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: این روزها به نام غزه گره خورده و قصه پر غصهای شده از جنایتهای رژیم صهیونسیتی. البته تازگی ندارد و کسانی که با پرونده این رژیم آشنا هستند، نمونههای زیادی از این وحشیگریها را در ذهنششان دارند. اگرچه امروز رسانههای رسمی و شبکههای اجتماعی گردش اخبار را گسترش داده و این باعث شده مردم دنیا بیشتر و بهتر این فجایع را ببینند.
وی افزود: نکته اصلی در این رابطه همان عملیاتی است که ضربه سنگینی به رژیم صهیونسیتی وارد کرد و امروز میبینیم که سران این رژیم به نسلکشی دست میزنند. اگر داستانهایی در مورد هولوکاست خواندیم و شنیدیم، نسلکشی رژیم صهیونسیتی را امروز در غزه به چشم میبینیم. اینکه بیمارستانها را هدف قرار میدهند و زنان و کودکان و افراد مجروح را به شهادت میرسند.
وزیر فرهنگ با اشاره به عملکرد مدیران فرهنگی وزارتخانه در ماههای اخیر گفت: همه برنامههای فرهنگی و هنری با رونق در جریان است. ما در همین چند وقت اخیر چند رویداد بزرگ را شاهد بودیم. مثل جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان و جشنواره فیلم کوتاه تهران که با استقبال خوبی مواجه شده است. همه اعتراف کردند که استقبالها امسال فوقالعاده بود، در جشنواره فیلم کوتاه از ۱۳۱ کشور ۷۲۰۰ اثر رسیده و فضای استقبال به قدری بالاست که جدول نمایش فیلمها هرروز افزایش پیدا میکند. به جز این دو جشنواره که برای همین روزها و هفتههای اخیر است، در ماههای اخیر در همه حوزهها کارها به خوبی انجام شد.
وی در مورد واکنش هنرمندان به موضوع غزه گفت: باید از حضور پررنگ هنرمندان و اهالی رسانه که با مظلومان غزه ابراز همدردی کردند تشکر کنم. روز گذشته در موزه هنرهای معاصر با حضور هنرمندان مطرح کشورمان اتفاق بزرگ و قابل توجهی رخ داد. همه بخشهای فرهنگی و هنری و رسانهای این کار را به نحو احسن انجام دادند. ما شاهد حضور خوب جریان هنری و رسانهای کشور در این موضوع بودیم.
اسماعیلی با اشاره به اتفاقاتی که در مراسم تشییع پیکر مرحوم داریوش مهرجویی و همسرش رخ داد، اضافه کرد: شما دیدید در اتفاق ناراحتکنندهای که رخ داد و یکی از کارگردانان شهیر ایران به طرز ناراحت کنندهای، درگذشت مردم از او تجلیل کردند، ولی عدهای در این جلسه بزرگداشت یک پیشکسوت در حال سخنرانی را مورد شماتت قرار دادند که او چرا به موضوع فلسطین پرداخته است، این تفکر نباید تفکر غالب باشد. جریان فرهنگی و رسانهای و هنری همراه مردم است، آنهایی که تفکر وابسته دارند متعلق به این جریان نیستند. هنرمندان ما بین خودشان و کسانی که به حداقلهای حقوق بشر و انسانها احترام نمی گذارند، فاصلهگذاری کردند و خطی کشیدند بین خودشان و افرادی که حاضر نیستند با مظلومانی که همه جای دنیا همصدای آنها شدند، همدردی کنند.
انتهای پیام/