روایت علیاکبر صالحی از اردوگاههای فلسطینی در لبنان/ جهانیان از جنایت صهیونیستها گلهمند هستند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، همزمان با آیین آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه ادیان و مذاهب، مراسم رونمایی از کتابهای «دانشنامه بینالمللی ارتباطات» و «زخم و زیتون» با حضور و سخنرانی علیاکبر صالحی، قائممقام و معاون فرهنگستان علوم در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.
صالحی در این مراسم با بیان اینکه دانشگاه محل علم و دانش و دانستنیهاست، اظهار کرد: خداوند متعال روی علم تأکید بسیار دارند و آغاز قرآن با علم است. علم شرافت ذاتی دارد نخستین معلم خداست و پیامبران میراثدار علم الهی هستند.
وی عنوان کرد: می گویند علم به دو قسم است، علم ادیان و ابدان. با تفسیر آزاد از این جمله می توان گفت که علم ادیان به معنی اینکه هر چیزی با روح و نفس انسان ارتباط دارد و علم ابدان به معنای آنکه هر آنچه با جسم و ماده ارتباط دارد. به تعابیر امروزه علم ابدان علم فیزیک بوده و علم ادیان علم متافیزیک است.
قائممقام و معاون فرهنگستان علوم گفت: علم اصالت و ذات شریفی دارد. بعضی اوقات علم نافع و علم غیر نافع مطرح میشود؛ البته در قرآن به این تعابیر نداریم؛ اما چه شده که از بزرگان این تعابیر یاد میشود؟ این به نوع بهکارگیری برمیگردد نه خود علم، در غیر اینصورت علم شرف ذاتی دارد و نمی تواند غیرنافع باشد.
صالحی ادامه داد: به عنوان نمونه علم هستهای بسیار مفید است، اکنون در کشور بیش از یک میلیون نفر از این علم استفاده می کنند که سلامتی خود را کسب کنند؛ اما همین علم میتواند باعث مرگ صدها هزار نفر شود به مانند همان بمب اتمی هیروشیما این همان علم است و اینجاست نافع و غیرنافع بودن علم مشخص میکند.
وی افزود: علم و دین مانند دو روی سکه هستند اگر اینها از یکدیگر جدا شوند خواهند سوخت به این معنا که دین بدون علم و علم بدون دین میسوزد. زمان حضرت پیامبر (ص) بسیاری از مناسک حج که اکنون انجام میشود در آن زمان نیز انجام میشد؛ اما به دلیل اینکه مناسک از درون تهی بودند و هدف درستی نداشتند به آن زمان دوران جاهلیت گفته میشود.
صالحی گفت: دانشگاهیان خارج محتاط هستند و در امور سیاسی و مذهبی وارد نمیشوند؛ اما در امور اقتصادی وارد میشوند. در دانشگاههای دنیا اقتصاد پیش برنده دانشگاههاست. اقتصاد و منفعتطلبی حاکم شده است. فقط اقتصاد بها داده میشود که این مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.
معاون پیشین رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: اسلام را نمیتوان ایدئولوژی دانست، فرق است بین ایدئولوژی و مکتب، ایدئولوژی امری جذبی بوده چرایی در آن وجود ندارد و چگونگی در ایدئولوژی وجود دارد. اغلب ادیان دنیا در بحث چگونگی تمرکز دارند نه در بحث چرایی. فلسفه برخلاف ایدئولوژی علم عینی است حقیقت را میطلبد آنچه روی زمین بوده میبینید و چراهایی را پاسخ میدهد.
صالحی ادامه داد: اسلام مکتبی بوده که در آن چگونگیها و چراییها مطرح میشود و این وجه تمایز با مکاتب دیگر است. مکتب اسلام در مقابل مکتب غربی نه اینکه مکتب غربی به دنبال مسائل اعتقادی نیست نه اینگونه نیست؛ اما سبقه اصلی مکتب غربی در محور اقتصادی جریان دارد و نظم نوینی جهان را برای افزایش منافع خود در نظر گرفتند.
وی با بیان اینکه اراده الهی این است که اسلام در جهان نمایان شود، مطرح کرد: اتفاقی که در غزه رویداد چه اتفاق ناگواری است، اما در آن اراده الهی را شاهد هستید که دست همگان رو میشود درست است که عزیزانی جان خود را از دست میدهند، اما جهاد در راه خدا ارزان نیست. همه جهانیان از جنایت صهیونیستها گلهمند هستند.
صالحی توضیح داد: دین تا قبل از انقلاب اسلامی مهجور بود کسی فکر نمیکرد دین بتواند محرک جامعه باشد؛ اما با آمدن امام (ره) دین به دنیا عرضه و احیا شد، نه فقط دین اسلام را که مبدأ گرایی در کل اروپا آغاز شد بعد از انقلاب اسلامی بسیار از دانشگاههای دنیا کرسیهای اسلامشناسی و شیعه شناسی برگزار کردند.
معاون پیشین رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: امام خمینی (ره) ویژگیها و خصوصیات اخلاقی متعددی داشتند و مقام معظم رهبری در ۱۴ خرداده امسال در مرقد مطهر امام خمینی (ره) تأکید کردند که امام باید مجدداً به جوانان شناسانده شود.
وی اضافه کرد: باید ویژگیها و خصوصیات اخلاقی امام راحل را شناسایی و به جوانان نشان دهیم؛ چراکه همین ویژگیها تأثیر زیادی در جامعه گذاشته بود.
قائممقام و معاون فرهنگستان علوم با برشمردن چهار ویژگی امام خمینی (ره) بیان کرد: نخستین ویژگی دولتمردی امام خمینی (ره) و دومین ویژگی فقیه بودن است؛ چراکه ایشان مرجع تقلید شیعیان جهان بودند؛ اما علاوه بر این ویژگیها امام راحل فیلسوف هم بود و چهارمین ویژگی ایشان معرفتشناسی و عارف بودن است.
صالحی افزود: امام خمینی (ره) همواره با احترام از آیتالله رفیعی قزوینی بهعنوان استاد فلسفه یاد میکردند و تأثیر ایشان را در زندگیشان متذکر میشدند.
وی ادامه داد: حال ببینیم انقلاب اسلامی چه ارتباطی با این چهار ویژگی داشت؟ انقلاب اسلامی با ویژگی دولتمردی امام راحل محقق شد، یعنی امام خمینی (ره) سیاستمداری بود که توانست این انقلاب را رهبری و هدایت کرده و انقلاب اسلامی را به سرانجام برساند.
قائممقام و معاون فرهنگستان علوم تبیین کرد: سیاست و کیاست امام خمینی (ره) زبانزد خاص و عام بود، حضرت رسول اکرم (ص) فرمودند: «المؤمن کیس الفطن الحذر»، بنابراین امام خمینی (ره) با دولتمردی خودشان انقلاب را به پیروزی رساندند، بدون اینکه سلاحی داشته باشند.
صالحی توضیح داد: مقاومت الزماً با سلاح نیست؛ بلکه با اراده و تصمیم محقق میشود و امام خمینی (ره) این اراده را در دل مردم نهادینه کردند و در نهایت انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.
وی با طرح این پرسش که کدام ویژگی اخلاقی امام خمینی (ره) انقلاب اسلامی را تثبیت کرد؟ گفت: اوایل انقلاب اسلامی رئیس دانشگاه صنعتی شریف بودم، از ابتدای دیوار دانشگاه تا انتهای آن چریک اقلیت و اکثریت، جبهه ملی و ... حضور داشتند.
قائممقام و معاون فرهنگستان علوم افزود: انقلاب اسلامی با ویژگی معرفتشناسی و توکل بر خدا تثبیت شد و بعید بود امام در سخنرانیشان نام خدا را نبرند و وقتی جنگ تحمیلی علیه جمهوری اسلامی آغاز شد مردم برای حضور در جبهه سر از پا نمیشناختند.
صالحی خاطرنشان کرد: بسیاری از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در هویزه به شهادت رسیدند، مگر میشد دانشجویان را از رفتن به جبهه منصرف کرد؟ عشق به خدا این بچهها را برای رفتن به جبهه ترغیب میکرد.
وی مطرح کرد: دینباوری یکی از کارویژههای اصلی انقلاب اسلامی بود و برای تثبیت انقلاب اسلامی معرفتشناسی نقش مهمی داشت، اکنون نسل جدید جوان نیاز به پاسخگویی دارد، چراکه نسل پرسشگری است و با چگونگیها نمیتوان با این نسل صحبت کرد.
قائممقام و معاون فرهنگستان علوم تأکید کرد: فقط با مطالعه رساله نمیتوان پاسخ نسل جوان را داد؛ البته آن سر جای خودش؛ اما باید پاسخ چراییها را بدهیم؛ چراکه مکتبی هستیم که چگونگیها و چراییها را پاسخ میدهیم.
صالحی تشریح کرد: متأسفانه غافل شدیم و به خواسته جوانان پاسخ ندادیم و دیگران اقدام به ربودن جوانان ما کردند، در زمان نوجوانی جهانبینی ما با یک نوجوان همقطار ما در آمریکا تفاوت فاحشی داشت؛ اما تفاوت جهانبینی یک نوجوان ایرانی با یک آمریکایی کاهش یافته و این به دلیل شبکههای اجتماعی بوده که با غفلت ما انجام شده است.
وی با بیان اینکه امام فردی دوراندیش بودند، اضافه کرد: امام نه با تاکتیک، بلکه با استراتژی حرکت میکردند و یکی از راهبردهای امام که امروز بسیار کارساز شده، محور قراردادن موضوع فلسطین بود.
قائممقام و معاون فرهنگستان علوم گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) موضوع فلسطین محور شد و روز جهانی قدس شکل گرفت و این یک استراتژی مهم بود و این محور جهان اسلامی دور آن جمع شدند.
صالحی توضیح داد: اکنون متوجه میشویم که امام خمینی (ره) چرا روز جهانی قدس را شکل دادند؟ یکی از عناصر اعتلای اسلام حفظ هویت و ماهیت فلسطین بود تا فراموش نشود.
وی مطرح کرد: جبهه مقاومت بعد از امام خمینی (ره) نضج گرفت، قبل از انقلاب اسلامی از اردوگاههای فلسطینی در لبنان بازدید داشتیم و فلسطینیها عنوان میکردند که شما چه مسلمانی هستید که بنده «اسرائیل» شدهاید؟!
قائممقام و معاون فرهنگستان علوم اضافه کرد: پاسخ میدادیم که این دولت ماست که بنده «اسرائیل» شده، اما پاسخ میدادند اگر یک ملت به پاخیزد، دولت توان سازش با رژیم صهیونیستی را نخواهد داشت؛ بنابراین خودتان مقصرید.
صالحی با انتقاد از شیوه برخی دولتهای منطقه در سازش با رژیم جعلی و فاسد صهیونیستی افزود: خداوند جای حق است و حق آهسته و پیوسته پیش میرود و فرد یا گروهی که ناگهانی صعود میکند، در نتیجه ناگهانی هم سقوط خواهد کرد.
وی بیان کرد: برخی دولتهای عربی با تطمیع پیش آمدند و حال دم از سازش با رژیم صهیونیستی میزنند.
قائممقام و معاون فرهنگستان علوم افزود: در سال 1967 میلادی و جنگ دوم که بیروت حضور داشتم، آن زمان لبنانیها اعلام کردند که با موشک هواپیماهای رژیم صهیونیستی را نابود کردیم و سپس جمال عبدالناصر در تلویزیون گریست.
صالحی گفت: از سال 2000 به برکت انقلاب اسلامی و روح مسیحایی امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری با دقت و قدرت جمهوری اسلامی مسیر خود را ادامه داد.
وی تبیین کرد: از سال 2000 که رژیم صهیونیستی از جنوب لبنان اخراج شد، نخستین شکست این رژیم رقم خورد، حال چرا شکست خورد، چون مجاهدان با قرآن کریم و با تبعیت از انقلاب اسلامی به برتری رسیدند.
قائممقام و معاون فرهنگستان علوم عنوان کرد: مکتب اسلام به اعتقادات مسائل اجتماعی و مسائل زیستی توجه ویژه دارد، در مقابل مکتبی وجود دارد که به دنیا توجه دارد و اکنون این دو مکتب مقابل هم قرار گرفتهاند.
صالحی توضیح داد: شاید جمهوری اسلامی یک قدرت مطلق اقتصادی و صنعتی در جهان نباشد؛ اما یک قدرت فکری و اجتماعی جهانی است؛ چراکه حکمرانی جدیدی ارائه داده و جمهوری اسلامی نمونهای از حکمرانی جدید است که مصداق آن در دنیا یافت نمیشود.
وی تصریح کرد: در دنیا پادشاهی، پارلمانی، ریاست جمهوری یا کودتاچی حکمرانی میکنند، در حالی که انقلاب اسلامی این را برهم زد و حکمرانی جدیدی بنا نهاد.
قائممقام و معاون فرهنگستان علوم افزود: مشکل غرب همین است که سایر دولتها را شناسایی کرده، اما قادر به شناسایی جمهوری اسلامی نشده است و حتی کیسینجر اعتراف کرده که تا آخرین لحظه فکر نمیکردیم دینداران صاحب انقلاب شوند و خیال میکردیم اعتراضات دست تودهایها و چپیهاست، بنابراین روی اتحاد جماهیر شوروی متمرکز شده بودیم.
صالحی ادامه داد: کسینجر در ادامه میافزاید که اکنون میبینیم چه غفلتی داشتیم که خیلی دیر شده است، بنابراین انقلاب اسلامی با این شرایط خود را تثبیت و در نظم جهانی اختلال ایجاد کرده است.
معاون پیشین رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: جمهوری اسلامی قصد ایجاد اختلال در جهان را ندارد، اختلال از منظر غربیها، چراکه هنوز متوجه اهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی نشدهاند.
قائممقام و معاون فرهنگستان علوم اضافه کرد: در صورتی که مکتب اسلام بتواند خود را مسلط به علم و فناوری کند، پیروز خواهد بود.
صالحی تأکید کرد که حضرت علی علیهالسلام فرمودند که علم، قدرت است و آنکس که آن را یافت، چیره میشود، آنکس آن را نیافت بر او چیره میشود و با علم و فناوری میتوان جهان اسلام را نجات داد.
وی تصریح کرد: دشمنان با چند بُعد در حال تضعیف جمهوری اسلامی هستند، نخست بُعد ایمان که دشمنان ایمان مردم را نشانه گرفتهاند و از خردسالی روی مردم کار میکنند و نتانیاهو علناً اعلام کرد که هدف ما باید جوانان ایرانی باشند و باید اباحهگری وکوچگرایی ار در جوانان ایران نفوذ داد تا به موضوعات انقلاب توجه نداشته باشند.
قائممقام و معاون فرهنگستان علوم در دانشگاه ادیان و مذاهب مطرح کرد: دشمنان در بُعد دوم اراده جوانان را نشانه گرفتهاند، در حالی که ملت ما در جنگ تحمیلی بر جهان پیروز شد، چراکه اراده قوی داشت و دشمنان جنگ جهانی علیه ایران اسلامی به راه انداختند.
صالحی افزود: از سویی دشمنان درصدد گرفتن امید از جوانان ایرانی هستند تا جمهوری اسلامی را به سقوط بکشانند و برای حفظ انقلاب اسلامی کارهای زیادی صورت گرفته و برخی کارها هم باید میشد که نشد.
معاون پیشین رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی توضیح داد: همچنین دشمنان در پی جدایی میان حکمران و ملت هستند و از طریق هوش مصنوعی در پی اعتمادزُدایی هستند و در حال نابودی آگاهیهای عمومی هستند.
قائممقام و معاون فرهنگستان علوم در دانشگاه ادیان و مذاهب تشریح کرد: آینده جهان، هوش مصنوعی، فناوری کوانتومی، شبکههای ارتباطی، رباتیک، اینترنت اشیاء، محسبات پیشرفته و حقیقت مجازی است.
صالحی تشریح کرد: از دل این پیشرفتها، الکترونیکی شدن پزشکی، تولید دارو براساس تقاضا، ساخت اعضای بدن، ذخیرهسازی «دی.ان.ای»، شبیهسازی انسان به وجود میآ؛ید و دانشگاه باید محل تضارب آرا باشد، اما نباید به تضارب اشخاص تبدیل شود که شخص را مورد تخطئه قرار دهیم.
وی متذکر شد: دانشجویان و استادان نباید از شکست در موضوعات علمی بهراسند، چراکه بیشتر موفقیتها از دل شکستها پدیدار میشوند.
به گزارش آنا در این مراسم از جلد دوم و سوم دانشنامه بینالمللی ارتباطات به سر ویراستاری حسن بشیر و جلد اول و دوم کتاب زخم و زیتون اثر عباس خامهیار معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب رونمایی شد.
این کتاب در ۱۲ جلد به زبان انگلیسی از سال ۲۰۰۸ منتشر شده و حدود ۱۳۳۹ مدخل در طول این مجموعه وجود دارد. چهار هزار نفر از استادان برجسته دنیا از ۷۰ کشور در این مجموعه دخیل بودهاند. یکی از مجلدات این مجموعه نمایه کل این کتابها بوده و هر جلد کتاب حدود ۳۰۰ صفحه است.
با حضور علی اکبر صالحی «قائم مقام و معاون پژوهشی فرهنگستان علوم» از تمبر اختصاصی دانشگاه ادیان و مذاهب هم رونمایی شد.
رئیس و معاونان دانشگاه ادیان و مذاهب و رئیس دانشگاه اهل بیت عراق/کربلا نیز در این مراسم سخنرانی کردند.
انتهای پیام/