صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۴۵ - ۲۵ مهر ۱۴۰۲
اردبیلی مطرح کرد؛

لزوم اختصاص یک فضای خانواده‏‌محور برای عرضه محصولات «حجاب و عفاف»

نشست تخصصی هم‌اندیشی تأسیس مراکز شتاب‌دهی پوشاک ایرانی ـ اسلامی شهر تهران برگزار شد.
کد خبر : 873666

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست تخصصی هم‌اندیشی تاسیس مراکز شتابدهی پوشاک ایرانی – اسلامی شهرتهران در پی برگزاری نوزدهمین نمایشگاه «زنان و تولید ملی» با حضور مدیرکل امور زنان وخانواده شهرداری تهران، مشاور فرماندار تهران در امور زنان و خانواده، دبیر کارگروه مد ولباس، فعالان و سیاستگذاران حوزه پوشاک، رییس اتحادیه پوشاک تهران، اعضای هیات مدیره انجمن حجاب، اعضای هیات علمی دانشگاه علوم انسانی و صاحبان و نمایندگان برند‌های پوشاک ایرانی‌- اسلامی برگزار شد.

مریم اردبیلی در این نشست با بیان اینکه یکی از چالش‌‏های جدی و مطالبه شده شهروندان از شهرداری تهران، ایجاد فضای مناسب برای عرضه تولیدات و محصولات «حجاب و عفاف» است اظهارکرد: علیرغم برپایی نمایشگاه‏های متعدد پوشاک در پایتخت، تولیدکنندگان محصولات «حجاب و عفاف» معتقدند که فرصت‏های عرضه محصولاتشان کافی نیست؛ در واقع چالش جدی این حوزه از پوشاک، دستیابی سخت مصرف‌کننده به تولیدات عفیفانه است.

مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران تصریح‌کرد: البته فضای دیجیتال مارکتینگ تا حدی توانسته این معضل را برطرف کند، اما با محدودیت‏هایی نظیرعدم مقایسه تولیدات برند‌های مختلف با یکدیگر، محدودیت در عرضه ویا تفاوت سطح اجتماعی واقتصادی مصرف‏کننده هم مواجه است. بخش دیگر هم به تولیدکنندگان خرد بازمی‎گردد که برای ارتقا و رشد، نیازمند بهره‌مندی از شبکه انجمن تولیدکنندگان محصولات «عفاف و حجاب» هستند، اما در یک زنجیره واحد قرار نگرفته‏اند.

وی افزود: اگر بنا باشد شهرداری یک فضای خاصی را برای شتابدهی پوشاک ایرانی- اسلامی، با توجه به اقتضائات تولید، عرضه و شتابدهی محصولات، برگزاری رویداد‌های مد و پوشاک و یک فرآیند پله‌ای ارتقادهی برای برند‌های تازه کاراختصاص دهد، این فضا باید یک فضای «خانواده محور» باشد و به غیراز عرضه پوشاک، سایر مایحتاج خانواده را نیز تحت پوشش قرار دهد، تا کارساز تلقی شود.

اردبیلی خاطرنشان‌کرد: بنابراین ما به دنبال آن هستیم که در یک فضای مجتمعی، شرایط بدون واسطه را برای عرضه پوشاک اسلامی‌– ایرانی و تمامی خدمات پیرامونی آن از جمله اکسسوری‏ها مهیا کنیم.

لزوم مانع‏زدایی و تسهیل امور از سوی اتحادیه پوشاک

سجاد لطفی دبیر کارگروه «مد و لباس» هم با اشاره به قانون ساماندهی «مد و لباس» و آیین‎نامه اجرایی آن اظهارکرد: در این آیین‌نامه، مخاطب بحث دسترس‏پذیرسازی، وزارت صمت و اصناف هستند ودر جلسه‌ای هم که با رییس‌جمهور در این خصوص برگزار شد تاکید بر این بود که راه، راه بازار و صنف است. صنف باید پای کار بیاید، البته طی سال‎های گذشته فرصت‏هایی دراین باره از تسهیل مجوز‌ها ویا مانع زدایی‎ها برای فعالان این حوزه داشته است که هنوز هم این راه ادامه دارد.

وی ادامه داد: ما به عنوان کارگروه «مد ولباس» درخواستمان از اتحادیه پوشاک تهران این است که شما به دلیل دسترسی‏ها و شناخت صحیح، می‎توانید سبب تسهیلگری‎هایی از تعیین مکان گرفته تا صدور مجوز‌ها شوید؛ به عبارتی مانع زدایی کنید تا از دغدغه‎های فعالان این حوزه کاسته شود.
لطفی با تاکید مجدد بر موضوع دسترس‏سازی و مشکل عرضه محصولات خاطرنشان کرد: حوزه پوشاک نیازمند تبلیغات و نمایش است که البته به دلیل یکسری چارچوب‎های فرهنگی و اجتماعی و بعضا کج سلیقگی‏ها، تولیدکننده و طراح از این حق محروم شده‎اند که به طور حتم با استفاده از روش‏های جایگزین همچون بهره‏مندی از بیلبورد‌های شهری می‏توان تا حدی این مشکل را حل و فصل کرد.

به گفته وی، تبلیغات محیطی در شتابدهی این امر موثر است و ظرفیتی که شهرداری تهران به عنوان یک الگو در کشور می‏تواند دراین خصوص ایجاد کند، در زمان برگزاری جشنواره «مد و لباس فجر» می‎تواند به عنوان یک نمونه پایلوت، نمود عینی داشته باشد.

لزوم ارائه تسهیلات برای صاحبان پیشه‏های خرد

مشاور امور بانوان و خانواده فرمانداری تهران هم در بخشی از این نشست با یادآوری نکاتی اظهارکرد: به نظر من برگزاری و راه‎حلی که در خصوص نمایشگاه‏های تخصصی ارائه شد، باعث افت خدمات می‎شود. برنامه‎ریزی‎ها و هدف برگزاری این نشست، برپایی یک نمایشگاه نیست.

فاطمه رحمانی بااشاره به جلساتی که با اتحادیه پوشاک برگزار و گله‏مندی‏هایی در خصوص وضعیت پوشاک وحجاب و عفاف مطرح شده هم تصریح‎کرد: گله ما این بود که چرا لباس‎های بدپوشش برای یک زن ایرانی ومسلمان، به راحتی و سهولت و البته قیمت ارزان، در دسترس است، ولی پوشش اسلامی از نظر قیمت، در رده گران‏قیمت هاست؟ که البته جواب مناسبی در این خصوص دریافت نکردیم!

وی ادامه‌داد: معتقدم که اتحادیه‎‌ها، چه در تولید و چه در عرضه بسیارمقصر هستند. البته یکسری ابهامات هم در این زمینه وجود دارد؛ اولا شاخصه‎های مد ایرانی- اسلامی باید مطرح و اعلام شود؛ یعنی در واقع تعریفی از پوشاک ایرانی- اسلامی داشته باشیم.

رحمانی با اشاره به این نکته که به طور حتم برند‌های معروف حوزه «حجاب و عفاف» در بحث فروش مشکلی ندارند تصریح کرد: بحث هدف‌گذاری هم مهم است. اینکه آیا راه‏اندازی یک مجتمع صرفا برای فروش محصول از سوی فروشنده و خرید، از سوی مصرف‎کننده است، یا اینکه واقعا می‌خواهیم یک رویداد فرهنگی، اقتصادی، تفریحی و خدماتی برای خانواده‏ها و حتی برای نشاط اجتماعی ذیل این مجموعه داشته باشیم؟

به گفته وی، قطعا اگر این حلقه و پازل کامل‎تر باشد، استقبال مردم بهتر خواهد بود.

مشاور امور بانوان و خانواده فرمانداری تهران در خصوص بحث تولیدکنندگانی که تحت پوشش اتحادیه‏ها قرار ندارند و صاحبان کسب و کار‌های خرد هم اظهارکرد: برای این گروه چه هدفی در نظر گرفته شده است؟ آیا هدف از راه‏اندازی یک مجتمع محصولات «حجاب و عفاف» صرفا استقرار تولیدکننده ‎های قدرتمند است یا برای گروه‌های دیگر همچون زنان سرپرست خانوار و صاحبان پیشه‌های خرد هم تسهیلاتی در نظر گرفته شده است؟

درخواست همکاری سازمان‏ها در بحث تبلیغات

پیش از سخنان دبیر کارگروه مد و لباس، یکی از صاحبان برند پوشاک «حجاب و عفاف» در این نشست با اشاره به تجربه‏های مشابه این فرآیند در برخی از کلانشهر‌ها از جمله شیراز به مشکلات این حوزه اشاره و خاطرنشان کرد: تمام فضای تبلیغاتی برای برند‌های حوزه «حجاب و عفاف» صفحات فعال مجازی و البته صرف هزینه‏های شخصی است. ما در بحث تبلیغات نیازمند مساعدت برخی نهاد‌ها و سازمان‌ها همچون سازمان زیباسازی شهرداری تهران هستیم.
افشین‏منش همچنین با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه‎های عرضه تولیدات «حجاب و عفاف» یک مسکن موقت است، تصریح کرد: یکی از نمایشگاه‏هایی که می‌توان در آن محصولات عفیفانه را به معرض فروش گذاشت، نمایشگاه قرآن در ایام ماه مبارک رمضان است که متاسفانه شیوه عرضه و محیط محدود آن، مناسب ودر شأن محصولات حجاب و عفاف نیست.

حمیدرضا امیدی یکی دیگراز فعالان حوزه پوشاک «حجاب و عفاف» هم اظهارکرد: تولید محصولات عفیفانه هم برای زنان و هم برای مردان، صنعتی نیست و به همین علت، راه‏اندازی راسته و یا مجتمع متمرکزی برای محصولات «حجاب و عفاف» به تاخیر افتاده است.

وی با تاکید براین موضوع که برای فروش عمده محصولات «حجاب و عفاف» باید یک سالن صادراتی وجود داشته باشد ادامه داد: از نظر فرهنگی هم برگزاری جشنواره‏‌ها و راه‌‏اندازی اندیشکده می‌تواند مفید باشد. همچنین برای تولیدکنندگان، باید فضا‌های شتابدهی برای تولید محتوا‌های مناسب دیجیتال مارکتینگ در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر