صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

لزوم رفع موانع کسب‌وکار‌های برخط برای توسعه تجارت الکترونیکی

نایب رئیس انجمن علمی تجارت الکترونیکی گفت: با رفع موانع سر راه توسعه تجارت الکترونیکی، می‌توان سهم آن از کل اقتصاد را به ۲۰ درصد رساند.
کد خبر : 873448

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، سعید محمدی امروز در رویداد روز ملی تجارت الکترونیکی افزود: از روز‌های نخست شکل‌گیری تجارت الکترونیکی در کشور، مشخص بود که ایران می‌تواند در این زمینه موفق عمل کند.

وی بیان‌داشت: ایران جزو نخستین کشور‌هایی بود که تجارت الکترونیکی در آن شکل گرفت، اوایل دهه ۸۰ در ترکیه، عربستان و پاکستان تجارت الکترونیکی وجود نداشت، در حالی‌که ایران این بازار را داشت و در آن موفق بود.

محمدی ادامه‌داد: اکنون بیش از ۱۰۰ هزار فروشگاه اینترنتی فعال در ایران فعالیت دارند و در هیچ صنعت دیگری شاهد وجود این حجم از فعال اقتصادی و رقابت‌پذیر بودن این حوزه نیستیم.

وی خاطرنشان‌کرد: از نظر عمق تکنولوژیک، دانش فنی و زیرساخت‌های تجارت الکترونیکی، با جرات می‌توان گفت شرکت‌های ایرانی در حوزه‌های مختلف نه فقط از بزرگ‌ترین مجموعه‌های منطقه خودمان عقب نیستند، بلکه از همه جلوتر هستند.

نایب رئیس انجمن علمی تجارت الکترونیکی گفت: همه این مسائل بالا بودن قابلیت رشد در شرکت‌های ایرانی را نشان می‌دهد و یکی از معدود فرصت‌های طلایی است تا ایران بتواند جایگاه خود را تثبیت کند.

وی ادامه‌داد: در برخی از حوزه‌ها مانند تاکسی‌های اینترنتی و حمل‌ونقل فرصت خوبی داریم و سهم تجارت الکترونیک از آن بازار‌های زیاد شده و موفق بودیم. اما در حوزه خرده فروشی اینترنتی، موفقیت ما در مقایسه با سایر کشور‌ها خیلی چشمگیر نبوده است.

محمدی افزود: امروز در کشور‌های مختلف بازار خرده فروش به خرده فروش از مسیر فروش اینترنتی انجام می‌شود. بازار خرده‌فروشی اینترنتی در ایران چیزی حدود چهار درصد است که به نسبت کشور‌های همسایه عدد بسیار پایینی است و به‌طور مثال ترکیه در این بخش سهم ۲۰ درصدی از کل اقتصادی را دارد.

این مقام صنفی تاکید کرد: دلیل پایین بودن این سهم، موانعی است که در این بخش وجود دارد که با برداشته شدن آن‌ها می‌توانیم شاهد رشد تجارت الکترونیکی در کشور باشیم.

وی توضیح داد: نخستین و مهمترین مانع، ساختار اقتصادی غیرشفاف در کشور است و تجارت الکترونیک و به صورت مشخص خرده فروشی اینترنتی نیازمند وجود ساختار شفاف اقتصادی است.

محمدی با بیان اینکه بخش‌های بزرگی از اقتصاد کشور هنوز شفاف نشده است، اظهار داشت: مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر عملکرد جزو اهرم‌هایی است به شفافیت ساختار اقتصادی منجر می‌شود. مادامی که اقتصاد غیرشفاف در کشور اقتصاد بزرگی است نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که تجارت الکترونیک رشد زیادی داشته باشد.

نایب رئیس انجمن علمی تجارت الکترونیکی تصریح‌کرد: محاسبات انجام شده در یک دهه گذشته در اقتصاد دیجیتال کشور نشان می‌دهد نزدیک به ۴۰۰ میلیون دلار در این بخش سرمایه‌گذاری شکل گرفته است. این در حالی است که در ترکیه، فقط در یک پلتفرم و در یک مرحله ۲.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است. بخش خصوصی باید در این بخش فعالیت بیشتری انجام دهد تا جذب سرمایه بهتری صورت بگیرد.

وی با اشاره به اینکه بخش شفاف تجارت الکترونیک توان رقابت با بخش غیر شفاف را ندارد، افزود: در بخش غیرشفاف التزام به قوانین وجود ندارد و به همین دلیل رقابت‌پذیری از بین می‌رود.

محمدی ادامه‌داد: بحث دیگر مربوط به تنظیم‌گری‌هایی است که باید توسط دولت و مجموعه‌های مختلف انجام شود. پلتفرم‌های حوزه فروش کالا شرایطی ایجاد کرده‌اند تا مردم بتوانند کالا‌های مورد نیاز خود را به راحتی به صورت اقساطی خرید کنند، اما قوانین و مقررات دست‌وپای این پلتفرم‌ها را بسته است؛ چیزی که در پلتفرم‌های غیرشفاف به صورت عادی انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: با رفع این موانع می‌توانیم شاهد رشد بسیار زیادی در حد کشور‌های منطقه باشیم و سهم خرده فروشی را در چهار سال آینده به ۲۰ درصد برسانیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر