صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در اختتامیه گردهمایی نخبگان تهران تبیین شد؛

سیاست‌های جدید بنیاد ملی نخبگان برای شناسایی و حمایت مستعدان

معاون بنیاد نخبگان، گسترش تعریف نخبگی، تداوم ارتباط با نخبگان شاغل و دخیل شدن مجموعه‌های مردمی در شناسایی نخبگان را از رویکرد‌های جدید این بنیاد معرفی کرد.
کد خبر : 872999

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، آیین اختتامیه گردهمایی مستعدان و نخبگان استان تهران در مشهد امروز ۲۰ مهر در سالن همایش‌های بین‌المللی شهدای سلامت برگزار شد.

برای خدمت به مردم با امام رضا (ع) قرار بگذارید

حجت الاسلام سعید کرمی، معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در این مراسم با اشاره به این تعبیر رهبر معظم انقلاب که فرمودند به خاطر وجود شما نخبگان آینده کشور را روشن می‌بینم از نخبگان جوان خواست تا ضمن استمداد از امام هشتم (ع) در مسیر رشد و آبادانی کشور با تمام وجود تلاش کنند.

وی افزود: با امام قرار بگذارید در ازای هر اتفاق خوبی در زندگیتان، وجودتان را وقف خدمت به مردم که شایسته بهترین‌ها هستند، کنید. 

نماینده نهاد نمایندگی رهبری در بنیاد ملی نخبگان خطاب به همسر رئیس جمهور که از حاضران در مراسم بود، گفت: اتفاقات خوبی در زمینه شناسایی و بهره مندی از نخبگان دارد رقم می‌خورد که امیدواریم با حمایت بیشتر رئیس جمهور شتاب بهتری گیرد. 

اهمیت سفر و جمع‌سازی در ایفای رسالت شخصی هر فرد

شقایق حق‌جو، رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که به تازگی در ردیف دو درصد دانشمندان برتر جهان قرار گرفته است، دیگران سخنران این مراسم بود.

وی با اشاره به آثار و ثمرات سفر تصریح کرد: سفر جهان انسان را بزرگ و او را از روزمرگی‌ها رها می‌کند تا بتواند تصمیمات جدید بگیرد؛ آثار تربیتی سفر انقدر زیاد است که حتی خداوند نیز واجباتش را در سفر حذف کرده یا تخفیف داده است. 

این استاد دانشگاه به برکات مضاعف سفر‌های زیارتی و تشرف به محضر امام اشاره و اظهار کرد: هر وقت ظرفیت کار یا تحولی را در خود نمی‌بینم، بلافاصله از دور یا نزدیک به امام توسل می‌کنم و مشکلم رفع می‌شود؛ امیدوارم این سفر نقطه عطف زندگی شما نیز باشد.

حق جو بر اهمیت جمع سازی و کار و فعالیت جمعی تاکید و خاطرنشان کرد: معمولا بهترین دوستانم را در سفر‌ها پیدا می‌کنم و بزرگترین کار‌ها را با کمک آن‌ها انجام داده و می‌دهم؛ این باهم بودن‌ها خیلی مهم است. 

رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری با اشاره به سوره عصر، یکی از مهمترین کارکرد‌های جمع سازی را کشف رسالت و حرکت در راستای آن دانست و یادآور شد: تفاوت حسنه با عمل صالح که در قرآن ذکر شده، این است که عمل صالح در واقع همان ماموریتی است که برای ان به دنیا آمده ایم و اگر آن را پیدا نکنیم قطعا متضرر می‌شویم؛ باید این رسالت را مومنانه و اگاهانه کشف کرده وپایش بمانیم و این ماندن و استقامت، انقدر سخت است که لازم است جمعی در کنار انسان باشند تا در لحظات ناامیدی او را تواصی به حق و صبر کنند. 

گسترش تعریف نخبگی، تداوم ارتباط با نخبگان شاغل و دخیل شدن مجموعه‌های مردمی در شناسایی نخبگان

 رسول محمدقلی، معاون مستعدان و آینده سازان بنیاد ملی نخبگان هم در ادامه این مراسم با اشاره به سیاست جدید بنیاد مبنی بر گسترش مفهوم برگزیدگی و نخبگی گفت: تعریف ما از فرد مستعد و برگزیده، کسی است که ظرفیت نخبه شدن دارد و نخبه فردی است کسی که در یک یا چند زمینه تاثیر بارز در رشد وپیشرفت کشور داشته باشد و این زمینه‌ها نیز صرفا محدود به موضوعات علمی نیست.

وی دیگر رویکرد جدید بنیاد را تداوم ارتباط با نخبگان فارغ التحصیل یا شاغل، اعلام و خاطرنشان کرد: نباید سرمایه‌ها و استعداد‌های کشور را فراموش کنیم؛ یکی از برنامه هایمان در این راستا، حمایت از اجتماعات نخبگانی است که این گردهمایی‌ها به همین منظور شکل گرفته است. 

برنامه بنیاد تا پایان سال؛ پوشش ۷۰۰ هزار مستعد دانش‌آموزی و حداقل ۲۰۰ هزار مستعد جوان 

معاون بنیاد نخبگان با بیان اینکه میزان خدمات بنیاد به کارکرد علمی تخصصی و اثرگذاری فرد بستگی دارد، افزود: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند باید کاری کنیم که حتی یک استعداد از میان میلیون‌ها جوان و نوجوان هدر نرود براین اساس، تدبیر بعدی بنیاد این است که شناسایی وتوانمندسازی نخبگان را به مجموعه‌های مردمی واگذار کند و این مهم محدود به شعبات بنیاد نباشد.

محمدقلی اظهار کرد: به عنوان مثال بنا داریم در فضای دانش آموزی هزار مجموعه نخبه پرور مردمی را شناسایی، توانمندسازی و پشتیبانی کنیم؛ به این ترتیب برنامه امسال بنیاد پوشش ۷۰۰ هزار مستعد دانش اموزی و حداقل ۲۰۰ هزار مستعد جوان خواهد بود.
لازم به ذکر است در پایان آیین اختتامیه گردهمایی نخبگان استان تهران، از هشت تن نخبگان با اهدای لوح تقدیر و هدایایی قدردانی شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر