صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۲۴ - ۲۱ مهر ۱۴۰۲

«حافظ» شاعری برای همه روزگاران

مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: حافظ، نیک می‌دانست که شاعریست برای همه روزگاران.
کد خبر : 872987

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مریم محمودی مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان در ویژه برنامه بزرگداشت حافظ گفت: در عصر دود و ماشین، عصر جنگ‌های نرم و جنگ‌های سخت، روز‌هایی که خبر‌های ناخوشایند بیشتر از خبر‌های خوشایند به گوش می‌رسد، روز‌هایی که غم در تمام جهان سایه افکنده است، فقط و فقط، شعر حافظ است که خواندنش باعث آرامشی بس عمیق می‌شود.

وی ادامه داد: حافظ شاعریست متعلق به تمامی اعصار، حافظ در قرن هشتم می‌زیست، ولی امروزه، حرف حافظ، حرف دل همه ماست. حافظ، بیانگر وجدان بیدار هر انسانی است، همه ما از خواندن اشعار و غزلیات او درس زندگی می‌گیریم، ظاهرا حافظ، نیک می‌دانست که شاعریست برای همه روزگاران.

محمودی با اشاره به محتوای شعر و غرلیات لسان‌الغیب افزود: به واقع چکیده و عصاره حرف حافظ، چیزی جز عشق و محبت نیست و در دیوان او نیز، چیزی به جز عشق، دوستی و محبت به چشم نمی‌خورد. 

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد دهاقان با اشاره به وجه ممیزه انسان و دیگر موجودات، اظهار کرد: عشق، وجه ممیز انسان و سایر موجودات است، عشق است که به انسان، انسانیت می‌بخشد، در جهان امروز، عشق ورزیدن دارای اهمیت مضاعفی شده است، مایه و چیستی شعر حافظ نیز، عشق ورزیدن است؛ اما عشق در شعر حافظ، عشق واقعی است و با عشق ظاهری، تفاوت بسیار عمده‌ای دارد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: عشق در شعر حافظ به معنای پاک‌بازی، خود را ندیدن، رها شدن از خودخواهی است و به همین دلیل راه عشق، راه پرخطری است که در آن باید برای رسیدن به معشوق، از جان شیرین گذشت.

محمودی خاطرنشان کرد: عشق، همیشه در تقابل با عقل قرار دارد، عقل، عشق را نمی‌فهمد و نمی‌تواند آنچه را که در عالم عشق است، درک کند. مقصود از هستی و آفرینش، عشق ورزیدن در جهان است و اگر غیر از این باشد انسان به کمال انسانیت نخواهد رسید. عشق انسان را از خودخواهی به دیگرخواهی و سپس به معبود واقعی و خداوند می‌رساند که باعث پیشرفت و رشد و نمو اخلاقیات خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر