صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۱۸ - ۲۰ مهر ۱۴۰۲
قاّم مقام بنیاد ملی نخبگان مطرح کرد؛

ضرورت حمایت علمی نخبگان از دانش‌آموزان مناطق محروم

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان گفت: مستعد برتر نباید فراموش کند که کشور و مردم برای بروز استعداد و نخبگی او هزینه بسیاری متقبل شده است، او نیز باید خود را در قبال جامعه موظف بداند و در مسیر نخبگی دیگر دانش آموزان به خصوص دانش آموزان مناطق محروم را مورد حمایت علمی خود قرار دهد.
کد خبر : 872893

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیدسلمان سید افقهی قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در دیدار صمیمانه با دارندگان مدال‌های المپیادهای دانش‌آموزی 1402، با بیان اینکه دغدغه مستعدان در مرور زمان سیر تکاملی طی می‌کند، گفت: مطالعه زندگی نخبگان و نوابغ تاریخ نشان می‌دهد هرچه این افراد به دانش بیشتری می‌رسیدند، بیشتر متوجه می‌شدند که علم یک مفهوم کاملاً اعتباری است و تمام یافته‌های بشر حتی در علم ریاضیات مفاهیم قابل نقض هستند.

وی افزود: در سال‌های پایانی مکانیک نیوتونی بشر فکر می‌کرد تمام ابعاد علم را آموخته است اما آزمایش‌هایی مانند تابش جسم سیاه تمام پایه‌های مکانیک نیوتنی را فرو ریخت و باب جدیدی به نام کوانتوم باز کرد که هنوز بشر نمی‌تواند به درستی آن را تبیین کند.

طول زندگی انسان در آفرینش ناچیز است

سیدافقهی ادامه داد: توان و ابزار بشر برای شناخت عالم بسیار اندک است. آنچه بشر از عالم می‌داند بسیار کم است.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه مطالعه تاریخ بسیار مفید است، اضافه کرد: عملاً طول زندگی انسان در آفرینش ناچیز است. در تاریخ همواره بین قدرتمندان و ضعیفان نبرد بوده و هرگز در هیچ جای تاریخ در تمام جهان صلح برقرار نبوده است؛ چون بشر همواره به دنبال قدرت است.

وی تصریح کرد: ثروت قدرت آفرین است علم نیز قدرت آفرین است اما رابطه بین علم و ثروت دوسویه نیست. از علم می‌توان به ثروت رسید؛ اما ثروت الزاماً علم‌آور نیست.

سید افقهی با بیان اینکه نخبگان باید نگاه کلی‌تری به زندگی داشته باشند و با مطالعه تاریخ از تجربیات بزرگان بهره ببرند، گفت: انیشتین بعد از نظریه نسبیت که یک نظریه انقلابی در علم بود و در پایان عمر می‌گفت می‌خواهم بدانم خداوند چگونه فکر می‌کند؛ جز این همه چیز جزئیات است و من علاقه‌ای به جزئیات ندارم. این طرز تفکر فردی است که به قله علم رسیده است.

وی یادآور شد: با رشد انسان، انتظارات و نیازهای او نیز تغییر می‌کند. با این حال این یک مسیر کاملاً پیوسته است و نیازهای انسان در این مسیر متفاوت است.

سید افقهی یادآور شد: نخبه مقیم ایران باعث افتخار کشور و جامعه است اما در جوامع دیگر این فرد لزوماً شهروند درجه یک و مایه افتخار نیست.

وی خاطرنشان کرد: کشورهای غربی به سختی اجازه تحصیل به نخبگان و استعدادهای کشورهای در حال توسعه و یا به قول خودشان جهان سومی را در رشته‌های راهبردی سیاست‌ورزی و یا سیاست گذاری می‌دهند و اجازه نمی‌دهند این افراد در نظام سیاسی این کشورها رشد کنند؛ با این حال در رشته‌های مهندسی و پزشکی و فنی پذیرش بسیار بالاست چون این حوزه‌ها محل خدمت کردن به آن جوامع است.

وی اضافه کرد: به همین دلیل است که عمدتاً امور تکنیکال در کشورهای غربی در دست متخصصان غیربومی است اما استعدادهای بومی این کشورها عمدتاً در رشته‌های مدیریتی و سیاستی تحصیل می‌کنند و اگر استعدادی از کشورهای دیگر را بپذیرند هدفشان تربیت حکمران‌هایی است که اهداف آنان را در کشور خود پیاده کنند.

وی با بیان اینکه تکراری بودن خوب نیست حتی اگر منتج به زندگی با کیفیت مالی بالا شود، افزود: شهید چمران که به دلیل نبوغ و نخبگی منحصر به فرد از استاد خود نمره ۲۱ گرفت و کارنامه او را روی دیوار دانشگاه برکلی زدند، کالیفرنیا را با تمام امکانات مادی و مالی رها کرد تا در لبنان چریک شود. زندگی این افراد را باید بررسی کرد آنان قله‌هایی هستند که باید درباره قدرت ساختارشکنی و جسارت آنان تحقیق شود.

سید افقهی اظهار کرد: البته مهاجرتی که با هدف علم آموزی و کسب تجربه و در نهایت بازگشت به وطن و خدمت به جامعه بومی باشد، بسیار هم خوب است.

ضرورت حمایت علمی نخبگان از دانش‌آموزان مناطق محروم

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان افزود: مستعد برتر نباید فراموش کند که کشور و مردم برای بروز استعداد و نخبگی او هزینه بسیاری متقبل شده است و خدمات بسیاری دادند؛ بنابراین او نیز باید خود را در قبال جامعه موظف بداند و حتی در مسیر نخبگی دیگر دانش آموزان به خصوص دانش آموزان مناطق محروم را مورد حمایت علمی خود قرار دهد.

وی اضافه کرد: امثال اوپنهایمر نیز نخبه بودند اما بمب اتم ساخت. این رفتار و این قرارگیری در مسیر خلاف انسانیت ناشی از نوع نگاه آنان به زندگی است. در جنگ خیر و شر نمی‌توان بی‌طرف بود، بنیاد ملی نخبگان حمایت ویژه‌ای از نخبگان انجام می‌دهد و در این مسیر از نظرات خود نخبگان نیز بهره می‌برد چراکه معتقد است بنیاد ملی نخبگان باید توسط خود نخبگان و با نظر خود آنان اداره شود. به همین اساس این بنیاد معیشت اشتغال و کیفیت زندگی نخبگان را تضمین می‌کند به شرطی که خود نخبگان نیز با احساس مسئولیت وارد میدان شوند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان بیان داشت: مسیر نخبگی تک بعدی نیست و فرد زمانی به نخبگی می‌رسد که یک انسان چند بعدی باشد متاسفانه در دانشگاه برخی افرادی هستند که جز رشته تخصصی خود درباره هیچ موضوع اجتماعی نظر و تحلیل ندارند حتی نمی‌توانند به درستی مسائل پیرامونی خود را تحلیل کنند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: بنیاد ملی نخبگان با ایجاد اندیشکده آفرینش علمی که مختص مستعدان‌برتر است، قصد دارد این افراد را در مسیر نظریه پردازی هدایت کند و تمام امکانات و نیازهای لازم را نیز برای تحقق این امر فراهم خواهد کرد. خوشبختانه ایران نه به لحاظ امکانات و نه به لحاظ استعداد و خودباوری نه تنها کمبودی ندارد؛ بلکه کشوری غنی و منحصر به فرد است و به همین دلیل می‌تواند به راحتی به اهداف خود برسد.

انتهای پیام/

ارسال نظر