صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش و دانش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سرپرست دانشگاه امیرکبیر:

پرورش پیشگامان علوم در بالاترین سطح علمی جهان وظیفه دانشگاه است

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر خطاب به نودانشجویان این دانشگاه گفت: به عنوان نخبه وارد دانشگاه شدید، سعی کنید در دوران تحصیل نخبه بمانید، دانشگاه باید در جهت پرورش پیشگامان علوم و فناوری در بالاترین سطح علمی منطقه و جهان حرکت کند.
کد خبر : 872873

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیین استقبال از نودانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر امروز با حضور و سخنرانی علیرضا رهایی سرپرست دانشگاه، مهدی رفیع زاده معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی، مهرداد ساویز معاون دانشجویی و فرهنگی و حجت الاسلام رجبی قائم مقام دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد و این دانشگاه امسال میزبان هزار و ۵۰۰ نودانشجو است.

علیرضا رهایی سرپرست دانشگاه امیرکبیر  امروز (پنجشنبه) در مراسم آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ که با حضور نودانشجویان این دانشگاه و خانواده‌های آن‌ها برگزار شد، موفقیت این دانشجویان جدید را تبریک گفت و به تشریح موقعیت و امکانات دانشگاه صنعتی امیرکبیر پرداخت.

وی اظهار کرد: این دانشگاه حدود ۷۰ سال است که خدمات علمی و صنعتی خود را به کشور عرضه می‌کند و با همت اعضای هیات علمی جایگاه خوبی در حوزه‌های مختلف علمی کسب کرده است.

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: دانشجو بودن و دانشجوی امیرکبیر بودن ارزش دارد و باید قدر آن را دانست، ما انتظاراتی داریم که باید بتوانید این مسیر را ارتقا ببخشید.

رهایی در مورد ماموریت دانشگاه هم گفت: در چشم انداز دانشگاه این جمله را بیان می‌کنیم که دانشگاه باید به سوی پرورش پیشگامان علوم و فناوری در بالاترین سطح علمی جهان و منطقه حرکت کند.

وی یادآور شد: دانشگاه‌های کشور در ۲ دهه گذشته جایی در بین دانشگاه‌های برتر در رتبه‌های برتر و حتی رتبه‌های تا ۱۰۰۰ نداشتند؛ ولی با برنامه‌ریزی و هدف گذاری و تلاش جدی، تعداد قابل توجهی از دانشگاه‌های برتر کشور (۱۳ دانشگاه) در رتبه‌های زیر ۱۰۰۰ جهانی قرار گرفتند و امیرکبیر در رتبه ۳۶۲ در برخی رتبه بندی‌ها در سطح جهانی قرار دارد.

وی تاکید کرد: همچنین در سطح داخلی رتبه اول یا دوم دانشگاه‌های صنعتی کشور هستیم.


استاد دانشکده عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: ۱۸ دانشکده مشتمل بر دانشکده‌های قدیمی (۶ دانشکده)، و دانشکده‌های جدید مانند مهندسی پزشکی و ... دانشکده‌های سنتی و تخصصی ویژه مثل مهندسی پلیمر، هوافضا و مهندسی نفت در دانشگاه داریم. همه این دانشکده‌ها از کارشناسی تا دکتری دانشجو می‌پذیرند.

رهایی همچنین در مورد تعداد دانشجویان در این دانشگاه یادآور شد: حدود ۱۴ هزار دانشجو در مقاطع مختلف و بیش از ۴۰ هزار دانش آموخته داریم که جایگاه‌های خوبی در سطح مدیریت کشور دارند.

وی افزود: علاوه بر واحد‌های دانشگاهی در تهران واحد‌های دیگر هم با عنوان پردیس‌های ماهشهر، بندرعباس و گرمسار و پردیس بین المللی در جزیره کیش فعالیت می‌کنند.

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر جذب و نگهداشت نخبگان گفت: اهداف دانشگاه در جذب و پرورش نخبگان بوده و امکانات خوبی فراهم شده است؛ شامل امکان ادامه تحصیل همزمان در دو رشته و امکان تغییر رشته، اکنون ۱۵۰۰ دانشجوی نخبه استعداد‌های درخشان و المپیادی در دانشگاه داریم. همچنین ۳۲۲ دانشجو از ۱۳ کشور در دانشگاه و پردیس‌های مختلف درس می‌خوانند که شامل ۱۸۹ دانشجو در مقطع کارشناسی، ۸۹ نفر ارشد و ۴۴ نفر دکتری هستند. همچنین ۲۴ دانشجوی رتبه برتر در المپیاد علمی دانشجویی داشتیم.

رهایی ادامه داد: دانشگاه ابتکار عملی در ایجاد دوره‌های جدید داشته، مثل رشته مهندسی و مدیریت نوآوری و فناوری و در مجموع بیش از ۳۰ دور برنامه‌های ارشد داخل دانشگاه مصوب شده است.

افزایش ۶۵ درصدی فروش شرکت‌های دانش بنیان

وی همچنین گفت: بر اساس ارزیابی و اعلام وزارت علوم، دانشگاه صنعتی امیرکبیر در ۱۴ رشته از جمله برق، شیمی و نساجی قطب علمی بالاترین سطح تخصص در یک زمینه دارد.

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر به وجود کتابخانه مجهز در این دانشگاه و پارک علم و فناوری اشاره کرد و اظهار داشت: علاوه بر ساختمان پارک علم و فناوری در خیابان ولیعصر یک ساختمان نیز در شهریار داریم. رشد فناوری و شرکت‌های دانش بنیان در پنج سال اخیر مهم بوده و در این مدت در ۵۰ درصد واحد‌های فناور، نرخ اشتغالزایی ۴۵ درصد و فروش شرکت‌ها ۶۵ درصد افزایش یافته است. اکنون ۵۷ واحد فناور و ۲۹ شرکت دانش بنیان در پارک مستقر هستند.

رهایی تاکید کرد: ۲ فعالیت دیگر در دانشگاه یکی در دانشکده هوافضای امیرکبیر است که از گذشته شروع کردیم و ماهواره ام تی ۱۰۰ طراحی و ساخته شد و دیگری طراحی و ساخت ابررایانه سیمرغ در کشور است که در دانشگاه فعال است و بسیاری از صنایع و وزارت خانه‌ها از آن خدمات پردازشی می‌گیرند.

به گفته وی ۲ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در فهرست پژوهشگران پراستناد هستند.

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر در بخش دیگری از سخنان خود به انتظارات دانشگاه از دانشجویان پرداخت و گفت: فضای محیط دانشگاه با دبیرستان متفاوت و در آن رعایت استاندارد‌های آموزشی دانشگاه مهم است. به عنوان نخبه وارد دانشگاه صنعتی امیرکبیر شدید، درخواست داریم نخبه بمانید و نخبه ماندن ماندن مهم است.

رهایی تاکید کرد: در همان حال شئونات علمی و فرهنگی دانشجویی را رعایت کنید. در خوابگاه‌ها علاوه بر سطح رفاه قابل قبول برنامه‌های فرهنگی مناسبی هم پیش بینی شده و اگر مشکلی بود معاونت دانشجویی همیشه پذیرای دانشجویان است.

انتهای پیام/

ارسال نظر