صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۰۴ - ۲۰ مهر ۱۴۰۲
آزادراه شیراز ـ اصفهان رسما بهره‌برداری شد

دولت سیزدهم به انتظار ۱۳ ساله مردم فارس پایان داد

همزمان با سفر رئیس جمهوری به استان فارس، آزادراه شیراز ـ اصفهان به‌عنوان طولانی‌ترین آزادراه ایران به بهره‌برداری رسید.
کد خبر : 872831

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، همزمان با سفر سید ابراهیم رئیسی به استان فارس، آزادراه شیراز به استان اصفهان (ایزدخواست) به طول 212 کیلومتر و به‌عنوان طولانی‌ترین آزادراه ایران به بهره‌برداری رسید.

با افتتاح آزادراه شیراز _ اصفهان 9 درصد به طرح‌های آزاد راهی کشور افزوده می‌شود، 7 هزار کیلومتر هدف‌گذاری برای پروژه‌های آزادراهی شده که از این میزان 3 هزار و 5 کیلومتر در مرحله بهره‌برداری است و 4 هزار کیلومتر دیگر آن در حال ساخت است.

آزادراه شیراز-اصفهان، طولانی‌ترین آزادراه کشور است که به صورت ممتد و به طول 212 کیلومتر زیر بار ترافیکی می‌رود. این آزادراه طول مسیر را نسبت به جاده فعلی 134 کیلومتر کوتاه‌تر و زمان سفر را حداقل دو ساعت کاهش می‌دهد و پیش بینی می‌شود بیش از 100 میلیون لیتر در سال کاهش مصرف سوخت به همراه داشته باشد.

این آزادراه تکمیل کننده بخشی از راهگذر شمال - جنوب است؛ بلندترین پل کشور به ارتفاع 110 و طول 264 متر در این آزادراه احداث شده و هزار و 400 متر گالری تونل در مسیر وجود دارد و 6 قطعه از 8 قطعه این آزادراه آماده بهره‌برداری است.

قطعه هفتم با پیشرفت فیزیکی 70 درصد همراه است و هنوز عملیات اجرایی قطعه 8 آغاز نشده ضمن اینکه ارزش روز ساخت این آزادراه 25 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

برای ساخت این آزادراه 50 درصد بخش خصوصی و 50 درصد بخش دولتی سرمایه‌گذاری کرده و قرارداد با بخش خصوصی برای بازگشت سرمایه 18 سال است و در دو تا سه مکان، ایستگاه دریافت عوارض آزادراهی تعبیه شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر