صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۳۱ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
در اختتامیه جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی؛

وزیر علوم: ایران 50 شرکت دانش‌بنیان فعال در سلول‌های بنیادی دارد

اختتامیه جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی صبح امروز با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جهموری، دکتر محمد فرهادی وزیر علوم تحقیقات و فناوری و دکتر علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش برگزار شد.
کد خبر : 87182

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا وزیر علوم تحقیقات و فناوری، ضمن تبریک میلاد امام زمان(عج) و ابراز خرسندی از حضور در جشنواره گفت:«اواخر دهه قبل بحث‌های جدی برای طب و پزشکی آینده مطرح شد. گفته می‌شد آینده پزشکی مخصوصا در بیمارستان‌ها که مکان‌هایی برای ساخت و تعویض اندام‌ها و بافت‌ها هستند، باید به شکل مصنوعی یا با پزشکی سلولی و مولکولی که آن روزها بحث جدیدی بود، ساخته شود.»


او ادامه داد: «امروزه بیماری مانند ناشنوایی که در گذشته یک معلولیت تلقی می‌شد در بدو تولد تشخیص و با یک سیستم علمی می‌تواند درمان شود. همچنین 10هزار کودک و بزرگسال ناشنوا با پیشرفت علم شنوا شدند. بحث این است که بتوانیم با این علم و با گسترش موضوع سلول‌های بنیادی بیماری‌های صعب‌العلاج را درمان کنیم.»


فرهادی افزود: «ارگان‌ها و اندام‌هایی که اخبارش امروزه شنیده می‌شود و ساختش توسط طب بازساختی آغاز شده مانند استخوان، غضروف، پوست و مسائل مربوط به نوروساینس طب جدید است. قرن پیش موضوع ژنتیک و امروزه بحث نوروساینس مطرح است که در بیماری‌های زیادی از جمله صدمات مغزی نقش زیادی دارد.»


وزیر علوم گفت: «طب بازساختی و سلول درمانی بخش عمده‌ای از بحث‌ سلول‌های بنیادی است و ما باید این موضوع را در آموزش و پژوهش دنبال کنیم. این بحث یک موضوع بین رشته‌ای است و باید رشته‌های مختلف بر روی این موضوع از جمله مهندسی، پزشکی و ریاضی کار کنند. همچنین باید مراکز آموزشی و تحقیقاتی مشترک برای این مساله داشته باشیم. در آینده نیز دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی واحد برای بخش‌هایی از پزشکی به شکل یک دانشگاه جامع پزشکی و دیگر رشته‌ها باید کنار هم قرار بگیرند.»


فرهادی یادآوری کرد ستاد سلول‌های بنیادی به شکل واحدی جامع فعالیت می‌کند و گفت: «گروه‌های مختلف علمی دراین ستاد کار می‌کنند از سال گذشته هم پژوهش درباره این بحث افزایش یافته.در ابتدا یک شرکت درباره این موضوع کار می‌کرد که امروز به 50 شرکت فعال رسیده است. در دنیا هم حدود 5هزار شرکت با موضوع سلول‌های بنیادی فعالیت می‌کنند.»


فرهادی تاکید کرد باید همکاری مشترک بین‌المللی بین شرکت‌های دانش‌بنیان افزایش یابد‌ و افزود: «باید برای تأسیس رشته‌هایی که مربوط به این موضوع هستند تلاش شود. همچنین با برگزاری کارگاه‌ها، جشنواره‌ها و انتشار مقالات بین‌المللی می‌توان از بحث سلول‌های بنیادی حمایت کرد.»


وزیر علوم در پایان گفت: «باید با توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان که در پارک‌های علم و فناوری فعالیت می‌کنند برای این مساله تلاش شود تا این شرکت‌ها مفید باشند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر