صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یافته‌های جدید پژوهشگران نشان داد:

رنگ اشیا در حس بویایی انسان تاثیر دارند

یافته‌های جدید پژوهشگران نشان می‌دهد مغز ما به طور پیوسته بین محرک‌های حسی دریافت شده از محیط خارج، ارتباط برقرار کرده و حتی و اطلاعات دو یا چند حس را با هم ادغام می‌کند تا به ما در درک دنیای اطراف کمک کند.
کد خبر : 871799

به گزارش خبرنگار علم و فناوری آنا، انسان به طور طبیعی دارای پنج حس بینایی، شنوایی، بویایی، چشایی و لامسه است و با بهره گیری از این حواس قادر به شناخت محیط اطراف و ارتباط گیری با آن است. به تازگی محققان دانشگاه جان مورز (john Moores University) لیورپول در بریتانیا نشان می‌دهند که حس بویایی ما می‌تواند بر درک ما از رنگ‌ها تأثیر بگذارد.

دکتر رایان وارد (Dr. Ryan Ward)، پژوهشگر ارشد این تیم مطالعاتی در رابطه با موضوع فوق می‌گوید: ما طی تحقیقات خود دریافتیم که وجود بو‌های مختلف بر نحوه درک انسان از رنگ تأثیر می‌گذارد.

برای بررسی این پدیده، دکتر وارد و تیمش ۲۴ شرکت کننده را که همگی بین ۲۰ تا ۵۷ سال سن داشتند، در اتاقی قرار دادند که به طور خاص طراحی شده بود تا هرگونه حواس پرتی حسی ناخواسته را به حداقل برساند. در این محیط کنترل شده و عاری از رایحه‌ها و صدا‌های خارجی، شرکت کنندگان در معرض یکی از شش بوی مختلف کارامل، گیلاس، قهوه، لیمو، نعناعی تند، یا آب فاقد بو به عنوان کنترل قرار گرفتند.

پژوهش‌های پیشین نشان داده بود که بوی کارامل معمولاً با قهوه‌ای تیره و زرد، بوی قهوه با رنگ قهوه‌ای تیره و قرمز، رایحه گیلاس با رنگ‌های صورتی، قرمز و بنفش و بوی نعناعی تند با سبز و آبی همراه است و بوی لیمو نیز در ذهن انسان با رنگ‌های زرد، سبز و صورتی ارتباط دارد.

به گزارش آنا، در ادامه این مطالعه یک مربع رنگی روی صفحه نمایش برای شرکت کنندگان پخش شد و از آن‌ها خواسته شد تا رنگ آن را با استفاده از دو نوار لغزنده تغییر رنگ به خاکستری خنثی تنظیم کنند. این فرآیند چندین بار برای همه بو‌های مختلف تکرار شد.

نکته جالب توجه این است که انتخاب‌های داوطلبان یک الگوی ثابت را نشان داد. هنگامی که عطر قهوه در هوا پخش می‌شد، شرکت کنندگان تمایل داشتند طیف رنگ را بیشتر به سمت قرمز و قهوه‌ای تغییر دهند و به طور مشابه، رایحه کارامل باعث شد تا رنگ آبی مایل به خاکستری را انتخاب کنند. با این حال، استثنا‌هایی نیز در ایجاد ارتباط بین رنگ و بو وجود داشت. برای نمونه در برخی شرکت کنندگان بوی نعناع با ترکیبات متقابل معمول آن مطابقت نداشت و حتی گاهی رایحه خنثی آب شرکت کنندگان را به انتخاب رنگ خاکستری سوق داد.

دکتر وارد در این رابطه می‌گوید: نتایج مطالعات ما نشان می‌دهد که درک رنگ و تشخیص بو برای چهار رایحه از پنج رایحه، یعنی لیمو، کارامل، گیلاس و قهوه، به سمت تطابقات متقابل پیش بینی شده آن‌ها دیده می‌شود. در حقیقت آن چه ما می‌بینیم و آن چه از طریق بویایی حس می‌کنیم با یکدیگر مرتبط هستند و نقش تداعی‌های متقابل در پردازش ورودی حسی به اندازه‌ای قوی است که بر نحوه درک ما از اطلاعات دریافت شده از حواس مختلف و در اینجا به طور خاص، بین بو و رنگ تأثیر بگذارد.

در خاتمه محققان تاکید کردند که ما باید بدانیم بو‌ها تا چه اندازه بر درک رنگ‌ها توسط ما تأثیر می‌گذارند و این امر نیازمند انجام مطالعات تکمیلی است.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله Frontiers in Psychology منتشر شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر