«نوآوری و فناوری» در کشور باید بهاندازه «تولید علم» پیشرفت کند
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی خیرالدین مشاور عالی وزیر علوم در نشست هماندیشی با اساتید مجرب در سومین روز طرح «تعالی منش استادی، مهارتهای شاگردپروری» با اشاره به تجربیاتی که در حوزه ارتباط با صنعت و نیز در معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم داشته، گفت: «ما باید به سراغ نسل دانشگاه کارآفرین برویم؛ دانشگاهها تا الان بیشتر کارمند تربیت میکردند، اما حالا باید به سمتی برویم که دانشگاه کارآفرین تربیت کند و این کارآفرینان بتوانند شغل ایجاد کنند.»
وی با اشاره به رتبه خوب ایران در زمینه تولید علم که خروجی زحمات نخبگان و دانشگاهیان بوده است، گفت: «با اینکه ما در رتبه تولید علم دنیا در جایگاه ۱۵ هستیم، اما در تبدیل علم به ثروت موفق نبودهایم و کشورمان در سال ۲۰۲۲ در نوآوری جایگاه ۵۳ جهان را داشته است. این نشان میدهد باید در زمینه ارتباط با صنعت همت بیشتری داشته باشیم.»
خیرالدین در خصوص نیازمندیهای حرکت به سمت اقتصاد دانشبنیان گفت: «فناوری یعنی دانش را به محصول تولید کنیم و نوآوری یعنی محصول را تجاریسازی کنیم. در واقع باید با تقویت فناوری و نوآوری بهسمت تحقق اقتصاد دانشبنیان برویم. البته من همیشه میگویم اقتصاد دانشبنیان نیازمند حکمرانی و سیاستگذاری دانشبنیان است. یعنی در همه ابعاد باید دانش بنیان شویم.»
معاون سابق نوآوری و فناوری وزیر علوم با تأکید بر اینکه فناوری و اکوسیستم دانشبنیان تنها در حوزه علوم فنی و پایه نیست، افزود: «فناوری در علوم انسانی نیز معنا پیدا میکند و ما اکنون پارک علم و فناوری صنایع نرم داریم. فناوری و نوآوری همچنین بهشدت روی فرهنگ تاثیرگذار است و برعکس.»
خیرالدین در ادامه به فعالیتهای اصلی معاونت فناوری و نوآوری اشاره کرد و با ارائه توضیحاتی در خصوص بخشهای و طرحهای مختلفی که تعریف شده گفت: آییننامه ارتقای اساتید با هدف تشویق اساتید به فعالیت جدیتر در حوزه ارتباط با صنعت در حال اصلاح است. همچنین بر اساس طرحهای فعلی اساتید میتوانند در بخشهای مختلف این اکوسیستم دانشبنیان حضور داشته باشند و ضرورت دارد نسبت به این طرحها و آییننامههای مرتبط به آن، اطلاعات دقیقی کسب کنند و مشارکت فعال داشته باشند»
با کار تیمی و بینرشتهای کارهای ناممکن، شدنی میشود
در ادامه این نشست، محمدرضا رزوان عضو هیئت علمی دانشگاه شریف، با اشاره به ضرورت ورود نخبگان دانشگاهی به صنعت بر اساس نیاز روز کشور گفت: در یک برههای احساس نیاز وابستگی انرژی به نفت کمتر شود و بهسمت انرژیهای تجدیدپذیر حرکت میکنیم. در نتیجه ما یک تیم تشکیل دادیم و شروع به تحقیق در حوزه سلولهای خورشیدی کردیم. در نهایت توانستیم کارخانه پنلهای خورشیدی را در شیراز تأسیس کنیم و بعد وارد لایه بعدی این فناوری شدیم و اولین کارخانه تولید سیلیکون خاورمیانه در خوی را راهاندازی کردیم.
رزوان یکی از کلیدیترین ملزومات برای فعالیت موثر در صنعت را کار تیمی و بینرشتهای عنوان کرد و گفت: «همه فعالیتهای موفقی که در حوزه ارتباط با صنعت داشتیم بر اساس یک کار تیمی بود. من تا الان بهصورت انفرادی و تکرشتهای سراغ کاری نرفتهام؛ همه فعالیتهایمان با یک تیم متشکل از چندین رشته بوده و در یک نمونه متخصصان دانشگاهی از ۱۰ رشته در پروژه حضور داشتند. کار تیمی سختی را دارد، اما با همافزایی که شکل میگیرد کارهای ناممکن را ممکن میکند.»
وی در خصوص مزیت مهم ارتباط با صنعت برای دانشگاهها گفت: «هنگامی که قرار شد دانشگاه صنعتی شریف مثل بقیه دانشگاهها بخشی از تأمین بودجهاش را خود برعهده بگیرد، پول در آوردن از آموزش را کنار گذاشت و درآمدزایی از طریق فناوری را در پیش گرفت. کار پرریسک و مهمی بود، اما خیلی خوب پیش رفت.»
گفتنی است همایش «منش استادی، مسیر فرزانگی» با هدف انتقال تجارب اساتید باتجربه به اساتید نواستخدام از سهشنبه توسط وزارت علوم، در دانشگاه فردوسی مشهد در حال برگزاری است. در یکی پنلهای روز سوم، مهمترین تجارب اساتید در خصوص ارتباط صنعت و دانشگاه به بحث و تبادلنظر گذاشته شد.
انتهای پیام/