صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پرواز پهپادهای پلیس در آسمان

یک شرکت دانش‌بنیان آمریکایی پهپاد‌های پیشرفته‌ای مجهز به حسگر‌های مادون قرمز، دوربین‌هایی با قابلیت خواندن پلاک خودرو تا فاصله ۸۰۰ فوتی و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۴۵ مایل در ساعت ساخته است.
کد خبر : 870996

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، این پهپاد نظارتی جدید که «X ۱۰» نام دارد با فناوری پیشرفته شرکت «Skydio» مستقر در کالیفرنیا ساخته شده است.

Skydio امیدوار است «ماشین‌های پرنده هوشمند» مانند X ۱۰ به بخشی از «زیرساخت اساسی» برای حمایت از اجرای قانون، سازمان‌های دولتی و مشاغل خصوصی تبدیل شوند. چنین زیرساختی در حال حاضر در سراسر آمریکا در حال توسعه است.

در همین حال، منتقدان نگرانی‌های مربوط به نقض حریم خصوصی و آزادی‌های مدنی خود را در مورد آنچه معتقدند یک صنعت خطرناک و بدون نظارت است، ابراز کرده‌اند.

Skydio  اولین بار X ۱۰ جدید خود را در ۲۰ سپتامبر رونمایی کرد، اما جزئیات آن روز گذشته توسط Wired منتشر شد.

«آدام برای» «Adam Bry»، مدیرعامل Skydio در مراسم رونمایی هفته گذشته گفت: آخرین مدل این شرکت بخشی از تلاش برای دستیابی به پهپاد‌ها در هر جایی که می‌توانند برای امنیت عمومی مفید باشند، است.

طبق گزارش‌ها، قبل از عرضه X ۱۰، Skydio بیش از چهل هزار «ماشین پرنده هوشمند» دیگر را به بیش از هزار و ۵۰۰ مشتری در دهه گذشته از جمله تکاوران ارتش آمریکا و وزارت دفاع انگلیس فروخته است.

با این حال، مدیران Skydio آشکارا تمایل خود را برای ادامه گسترش پذیرش پهپاد، حتی بیشتر از طریق یک مفهوم خود توضیحی به نام «پهپاد به عنوان اولین پاسخ‌دهنده» (DFR) ابراز می‌کنند.

در چنین سناریوهایی، افسران گشت می‌توانند طی تنها چهل ثانیه پهپاد‌هایی مانند X ۱۰ را از داخل کوله‌پشتی یا صندوق‌عقب خودرو، در آسمان صحنه موردنظر خود به پرواز درآورند. در همین حال اپراتور‌ها در تأسیسات و مراکز فرماندهی می‌توانند پهپاد‌ها را از طریق اتصال G ۵ از راه دور هدایت کنند.

شرکت Skydio معتقد است پهپاد‌هایی مانند X ۱۰ به اندازه کافی به ابزار‌های پیشرفته مجهز هستند تا به‌طور بالقوه حتی به توقف تعقیب و گریز خودرو‌های پرسرعت کمک کنند.

با این حال، برای اجازه دادن به این نوع پشتیبانی، اپراتور‌های هواپیما‌های بدون سرنشین به‌طور فزاینده‌ای ملزم به دریافت مجوز از FAA برای پرواز‌های فراتر از خط دید (BVLOS) هستند.

چنین چراغ سبزی به خلبانان هواپیما‌های بدون سرنشین اجازه می‌دهد تا به جای نیاز به ماندن در محل، ناوگان را از مکان‌های متمرکز کنترل کنند. دریافت مجوز‌های BVLOS در حال حاضر از اهداف اصلی شرکت‌های خرده‌فروشی مانند والمارت و آمازون و همچنین غول‌های حمل‌ونقل مانند UPS است که برای عرضه این محصول به مشتریان به چنین گواهی‌هایی نیاز دارند.

بر اساس اعلام Skydio، این شرکت قبلاً از مشتریان برای «دریافت بیش از ۲۰ معافیت» به‌منظور پرواز BVLOS پشتیبانی کرده است، اگرچه اطلاعیه X ۱۰ آن جزئیاتی در مورد چگونگی ارائه نمی‌دهد.

استفاده از پهپاد در صنایع بی‌شماری، چه تجاری و چه مرتبط با اجرای قانون، همچنان در حال افزایش است. استفاده از پهپاد‌ها در تحقیقات علمی، نقشه‌برداری، و مأموریت‌های جستجو و نجات غیرقابل انکار است، اما اگر بدون مقررات مناسب مستقر شوند، می‌توانند بر مکالمات شخصی مردم نظارت کرده و باعث تجاوز‌های بی‌سابقه به حقوق حریم خصوصی ما شود.

در همین حال، حامیان حقوق مدنی همچنان هشدار می‌دهند که نظارت بسیار کمی بر استفاده از هواپیما‌های بدون سرنشین در میان مردم در رویداد‌هایی مانند تظاهرات سیاسی، اعتراضات و حتی تجمعات بزرگ و جشنواره‌های موسیقی وجود دارد.

اگرچه Skydio اعلام کرده چنین فناوری به نفع مردم است، اما منتقدان همچنان به مخالفت با این ادعا‌ها پرداخته و می‌گویند چنین فناوری حقوق حریم خصوصی را نقض می‌کند. سازمان‌هایی مانند اتحادیه آزادی‌های مدنی نیویورک به پهپاد‌های پلیسی اشاره می‌کنند که در اعتراضات مردمی در پی قتل «جورج فلوید» در سال ۲۰۲۰ در آسمان ۱۵ شهر مستقر شدند.

Skydio در گذشته اعلام کرده بود که از هواپیما‌های بدون سرنشین تسلیحاتی پشتیبانی نمی‌کند، اما همان‌طور که «Wired» گزارش می‌کند این شرکت مشارکت فعالی با «Axon» سازندگان فناوری‌های پلیسی مانند Tasers دارد.

در حال حاضر، Skydio فقط ناوگان هواپیما‌های بدون سرنشین خود را با نرم‌افزار Axon فروخته شده به مجریان قانون برای مدیریت شواهد و پاسخ به حوادث، یکپارچه می‌کند.

سال گذشته، Axon برنامه‌های خود را برای توسعه خطی از پهپاد‌های مجهز به Taser بلافاصله پس از تیراندازی مرگبار در مدرسه Uvalde اعلام کرد. این خبر تقریباً واکنش‌های شدیدی را به دنبال داشت و باعث شد که Axon کمتر از یک هفته بعد عقب‌نشینی کند، اما نه قبل از اینکه اکثریت هیئت‌مدیره اخلاق هوش مصنوعی در اعتراض به آن استعفا دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر