صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۱ - ۱۱ مهر ۱۴۰۲
پرستگاری: هنر در باطن فلسفه موج می‌زند

ابداع و کارآفرینی دانشجوی خلاق دانشگاه آزاد در هنر صنایع دستی

ابداع دانشجوی خلاق دانشگاه آزاد اسلامی در هنر صنایع دستی و تزئینی ایجاد کارآفرینی و عرضه محصول به خارج از کشور را درپی داشته است.
کد خبر : 870984

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ ابتسام پرستگاری دانشجوی مقطع دکتری در رشته فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) و بانوی پرتلاش و هنرمند اصفهانی است که در خانواده‌ای هنردوست، هنرمندپرور و ممزوج با هنر به دنیا آمده است.

دوران کودکی وی با شور و حرارت مادر هنرمندش در آموختن هنر‌هایی از قبیل خیاطی، گلسازی، گلدوزی و چندین هنر دیگر مصادف شد که سهم او، آموختن هنر خیاطی، بافتنی، گلدوزی، گلسازی و انواع تلفیقات این چهار شاخه هنری در کارگاه و آموزشگاه هنریِ مادر هنرمندپرورش بود. در دوران نوجوانی هم طراحی، نقاشی (با تکنیک‌های مختلف) و ساخت مشبک‌های چوبی و انواع معرق کاری را از برادران هنردوست خود به ویژه برادر بزرگش فراگرفت.

سال‌ها بعد و در دوران زندگی مشترک، علاقه‌مندی او به دنیای هنر مورد توجه همسرش قرار گرفت و با اشتیاق به فراگیری هنر خوشنویسی ترغیب و تشویق شد و این، آغازی بود بر آشنایی پرستگاری با این هنر و رقم خوردن فصل جدیدی از زندگی هنری‌اش.

پرستگاری که هنر و بهره‌گیری از محضر قرآن کریم را همزمان فراگرفته و علاوه بر تدریس بیش از ۲۰ نمایشگاه از آثارش با مضامین مذهبی به صورت خیریه برگزار شده است، سال ۱۳۹۸، فصل جدیدی از زندگی او با گام نهادن در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) و تحصیل در مقطع دکتری در رشته فلسفه رقم خورد تا پروسه‌ پویایی و تلاش خود را با سرانجامی علمی به ثبت برساند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا از هنر ابداعی خود و ویژگی‌های آن تشریح کرد: علاوه بر اینکه در هنر‌های تجسمی صاحب سبک هستم، در تلفیق محصولات لیزری ام‌دی‌اف ۳میل با انواع هنر‌های دستی تزیینی و کاربردی نیز ابداعاتی داشته‌ام.

(محصولات ام‌دی‌اف با ضخامت ۳میل، چون تمام ماشینی هستند و برای سرعت عمل با چسب مونتاژ می‌شوند؛ بنابراین فاقد استحکام بوده و نسبتاً ارزان هستند و همین امر باعث می‌شود محصول به سرعت از چرخه مصرف خارج شده و باعث هدررفت سرمایه و نیروی انسانی شود.)

پرستگاری توضیح داد: در شیوه ابداعی به جای استفاده از چسب در مونتاژ محصول از دوخت و بست‌های دوختی استفاده می‌شود. این کار باعث استحکام اثر شده و ازآنجایی‌که مزین به کار دست می‌شود، ارزشی مضاعف یافته و از دورریز آن جلوگیری شده و با چند جنبه به اقتصاد تولید محصول کمک می‌‌کند؛ زیرا نه تنها برای اتصال قطعات از دوخت استفاده می‌شود؛ بلکه در بخش تزئین نیز انواع دوخت‌ها با انواع مصالح به کار گرفته شده تا زیبایی چشمنوازی بر محصول بنشانند، مانند دوخت چرم. دوخت مهره و سنگ و انواع روبان‌دوزی‌ها، شماره دوزی‌ها و سنتی دوزی‌ها که می‌تواند برای تزئین آن به‌کار گرفته شود.

محاسن شیوه ابداعی و خلاقانه در صنایع دستی

به گفته دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان از محاسن این شیوه ابداعی و خلاقانه، ایجاد کارآفرینی و عرضه آن به خارج از کشور است و با توجه به آنکه در طراحی و دوخت تزئینات نیز دستی دارم و در طراحی یک محصول کاربردی یا تزئینی می‌توانم از دانش خود در این حوزه بهره ببرم، در صورت حمایت، قابلیت خلق آثار منحصربه‌فرد هنری و جلب سلایق مختلف را داراست.

وی ادامه داد: درباره سبک هنر تجسمی باید گفت توانمندی‌ام در حوزه بیان و آشکارکردن سوژه‌های انتزاعی با کمک تلفیق تکنیک‌های مختلف طرح و خط و نقش در یک اثر است که به تصویر کشیدن سروده‌ «تا صورت و پیوند جهان بود علی بود - تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود» نمونه‌ای از این هنر است.

پرستگاری در پاسخ به این پرسش که رشته تحصیلی و هنر‌تان چه تأثیرات متقابلی بر یکدیگر داشته است؟ به آنا گفت: در دوره متوسطه ریاضی فیزیک می‌خواندم، پس از ازدواج و دورشدن از مطالعات ریاضی، تنها مطالعاتی که به آن راغب و متمایل بودم، علوم قرآنی بود؛ بنابراین برای ادامه تحصیل وارد دارالقرآن الکریم و همزمان در امور فرهنگی و هنری و تدریس هنر در دانشکده مشغول شدم و به اقتضای فعالیتم برای دانشجویان، جزوه‌ مبانی هنر را تألیف کرده و آموزش دادم و موفق به تألیف کتاب تندیس احساس با سرفصل‌های: (هنر چیست؟ هنرمند کیست؟ ویژگی‌های اثر هنری کدام است؟) شدم که تاکنون چاپ نشده است.

هنر در مراحل متعالی خود، خارج از فلسفه نیست

وی اضافه کرد: در طی این فعالیت، دریافتم که در باطنِ هنر، فلسفه نهادینه شده و در باطنِ فلسفه، هنر موج می‌زند. هنر در مراحل متعالی خود، خارج از فلسفه نیست و فلسفه نیز خالی از هنر نیست و قطعا برای شخصی که همه وقت در جهت ظهور و تعالی داشته‌ها و آموخته‌های خود گام برمی‌دارد غور در مباحث فلسفی نه تنها محرکی قوی برای درک بهتر و شناخت عمیق‌تر هنر و نحوه‌ هنرنمایی است و وزنه‌ای برای سنجش اهداف اوست؛ بلکه برای حرکت در مسیر کمال و بهر‌ه‌مندی از گوهر معانی نیز برایش بسیار لازم و ضروری و در نهایت، هنر به فلسفه می‌انجامد و فلسفه بیانگر چیستی هنر است.

این هنرمند یادآوری کرد: حقیقتاً از تأثیر بارز هنر است که رشته تحصیلی فلسفه را انتخاب کردم و نیز از تأثیر فلسفه است که بیش از پیش هنر انتزاعی معنوی را دنبال کردم.

دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان در توصیه‌ای به دانشجویان به‌خصوص علاقه‌مندان به هنر هنگام تحصیل بیان کرد: دانشجویان و علاقه‌مندان به هنر، قطعاً برای هر نوع هنرنمایی و تلاش برای هرگونه ظهور بارقه‌های هنری که در عالم ذهن و افکار و اندیشه‌های‌تان موج می‌زند، به زمان نیاز دارید و خود بهتر از هر شخص دیگری به اهمیت زمان واقفید. 

دانشجویان گوهر زمان و جوهر عمر را صرف جاذبه‌های فانی وادی هنر نکنند

وی اضافه کرد: مبادا گوهر زمان و جوهر عمر بی بدیل خود را صرف جاذبه‌های فانی و گذرای وادی هنر و هنرنمایی کنید و از معانی و بقا و جاودانگی در آثارتان غافل شوید و همان به که بتوانیم در مصرف زیباترین و عالی‌ترین موهبت الهی که همانا عمر عزیزمان است، زیباترین و جاودانه‌ترین معانی را از بحر وجود صید کنیم و به برکت بقای آن، معانی امید به بقای خویش داشته باشیم.

پرستگاری ادامه داد: در عالم مادی، محدود به حدود زمان هستیم و قطعاً، هم برای موفقیت تحصیلی، نیاز فراوانی به زمان داریم و هم برای پرداختن به امور هنری؛ بنابراین بدون مدیریت زمان نمی‌توان به موفقیتی دست یافت، ولی اگر توانستید با برنامه‌ریزی دقیق حرکت کنید، مطمئن باشید گام به گام دریچه‌های موفقیت به روی‌تان گشوده می‌شود؛ هم در مبحث هنر و هم در مبحث علم و دانش؛ زیرا روح آدمی مجرد و فارغ از محدودیت‌های عالم مادی است و قطعاً می‌توانید با برنامه ریزی صحیح و مدیریتی شایسته از توانمندی‌های روح الهی خود بیش از پیش بهره‌مند شوید.

وی درباره نقش هنر در کند یا تندکردن پیشرفت خطاب به دانشجویان و هنرجویان گفت: کسب هر توانایی، بازویی است برای نفس آدمی؛ قطعا نفسی مجهز به بازو‌های بسیار و توانمند، نیرومندتر است از نفسی که بازوهایش کمتر و ناکاراست، بنابراین مطمئن باشید آموخته‌های نیک و متعالی شما نه تنها شما را با افق‌های جدیدی از عالم هستی آشنا می‌کند و محدوده‌ دید و نگرش‌تان را وسعت بخشیده و متعالی می‌کند؛ بلکه حتی در جریان دنیای مادی و اقتصادی نیز کمک حال شما خواهد بود و شما را بی‌نیاز از گردن خم کردن برای گذران حیات مادی در برابر هر ناخوش‌آیندی می‌‌کند.

اندیشه‌ها و تفکرات آدمی، بیگانه با اهداف او نیستند

دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان اظهار کرد: آنچه از آدمی ظاهر و آشکار می‌شود، از اندیشه و تفکرات او سرچشمه می‌گیرد و مطمئن باشید اندیشه‌ها و تفکرات آدمی، بیگانه با اهداف او نیستند؛ بنابراین از همین آغاز راه، روی اهداف نیک و متعالی متمرکز شوید. متعالی‌ترین هدف، متعالی‌ترین اندیشه را به همراه دارد و متعالی‌ترین اندیشه، متعالی‌ترین فعل و عملکرد را آشکار و ظاهر می‌‌کند. 

پرستگاری یادآور شد: آنچه خود، در طول حیات پرجنبش و تلاش خود با تمام وجود دریافتم و احساس کردم، این است که حرکت جهان هستی و همه کائنات اولا هدفمند است و هدف خاصی را دنبال می‌کنند و ثانیاً از اندیشه‌هایی که همسو با این اهداف است، حمایت و حراست می‌کنند؛ بنابراین پیامم به دانشجو و هنرجویان این است که در انتخاب هدف دقت کنید. هدف خود را بشناسید، یعنی به چرا و چیستی هدف خود بپردازید و تا آنجا که می‌توانید خود را با هدف آفرینش همسو و نزدیک کنید. هدف متعالی‌ست که آینده روشن را برای شما ترسیم می‌کند. هدف شما، اندیشه و افکارتان را شکل می‌بخشد و اندیشه‌هایتان در قالب هنر و اثر و فعل و عمل شما ظاهر شده آشکار می‌‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر