صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آینده جهان با هوش مصنوعی (۵۳)؛

رایحه‌ای از آینده؛ تحول دنیای عطرسازی با ورود هوش مصنوعی

تولیدکنندگان محصولات زیبایی به دنبال تلفیق علم عصب‌شناسی و هوش مصنوعی برای شناسایی و ایجاد عطرهای جذاب و پرفروش هستند.
کد خبر : 870892

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از گاردین، ساخت عطرهنری است که تاریخچه آن به یونان باستان بازمی‌گردد، در حال حاضر عطرسازان امروزی شروع به نگاه کردن فراتر از بینی خود کرده اند تا عطر‌هایی را تولید کنند که بیش‌ترین جذابیت را برای ما داشته باشند. آن‌ها برای اینکار به هوش مصنوعی روی آورده اند.

اکنون عطر‌ها می‌توانند برای تحریک واکنش‌های عاطفی با استفاده از موادی که به عنوان محرک‌های عصبی شناخته می‌شوند، طراحی شوند، بو‌هایی که با معیار‌های بیومتریک طراحی می‌شوند تا احساسات مثبت مختلف مانند آرامش، سرخوشی یا خواب آلودگی را تحریک کنند.

هوگو فریرا، محقق موسسه بیوفیزیک و مهندسی پزشکی در لیسبون، در حال نقشه برداری از فعالیت مغز و پاسخ به عطر‌ها برای ساخت پایگاه داده‌ای از نوروساینس یت علوم اعصاب است. او می‌گوید حس بویایی جذاب است: با دیدن و شنیدن، می‌توانید چهره فرد یا آهنگ مورد علاقه‌تان را تصور کنید. تصور یک بو سخت است حتی اگر بتواند سیل احساسات و خاطرات را برانگیزد.

فریرا می‌گوید این به دلیل ساختار سیستم بویایی است. پیام‌های گیرنده‌های بویایی از طریق پیاز بویایی به نواحی مختلف مغز فرستاده می‌شوند که همه چیز از حافظه یا تشنگی گرفته تا واکنش‌های استرس را کنترل می‌کنند. بویایی متنوع‌ترین حس با گیرنده‌های مختلف است. تخمین زده می‌شود که حدود ۴۰۰ خانواده ژن گیرنده بویایی مختلف وجود دارد. در میان چیز‌های دیگر این ارتباطات مختلف ممکن است توضیح دهند که چگونه می‌توانیم بوی ترس یا بوی پیروزی را استشمام کنیم.

بسیاری از برند‌های زیبایی روی تحقیقات و فناوری عصب‌شناسی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، چرا که احتمال ایجاد عطر‌هایی که به مصرف‌کنندگان احساس خوبی می‌دهند بسیار زیاد است. شرکت «اورئال» (L’Oréal) با شرکت فناوری عصبی «اموتیو» (Emotiv) برای ایجاد یک رایحه انتخابی  همکاری کرده است.

در طول سال ۲۰۲۳، خریداران برخی از فروشگاه‌های «ایو سن لوران» (Yves Saint Laurent) در سراسر جهان از یک هدست برای ایجاد الکتروانسفالوگرام (EEG) استفاده کرده اند تا متوجه شوند رایحه کدام عطر‌ها برای آن‌ها جذاب است.

نتایج تاکنون نشان می‌دهد که ۹۵ درصد از مشتریانی که از هدست استفاده کرده اند، عطر مناسب را پیدا کرده اند. کسب وکار مد و عطر «پویگ» (Puig) می‌گوید ۴۵ میلیون خوانش مغزی از مردان ۱۸ تا ۳۵ ساله انجام شد تا ادکلن «فانتوم» را «پاکو رابان» (Paco Rabanne) تولید کند و در نتیجه تحقیقات خود رایحه اسطوخودوس و لیمو را به این فرمول اضافه کرده است.

در حالی که انبوه عطر‌های موجود در بازار می‌توانند از این فناوری استفاده زیادی کنند، هر عطری که در پنج قاره فروخته می‌شود باید برای مخاطبان گسترده‌ای جذاب باشد. عطرسازان به دنبال ایجاد فرمول‌های فوق‌العاده شخصی هستند.

آناهیتا مکانیک یکی از موسسان شرکت «اوری هیومن» (EveryHuman) است و پیش از این به مدت ۲۰ سال در شرکت‌های بزرگ عطرسازی در زمینه تولید و بازاریابی عطر فعالیت داشته است. او می‌گوید: علاقه من به عطرسازی الگوریتمی، دسترسی به مردم برای تعامل مستقیم با عطر است. به‌عنوان یک توسعه‌دهنده عطر، چیزی که برای من جذاب‌تر بود این بود که به ازای هر عطری که عرضه می‌شد، هزاران تکرار ساخته می‌شد و دور انداخته می‌شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر