صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

اولین رویداد ملی پادکست فارسی کلید خورد

اولین «رویداد ملی پادکست فارسی» بهمن ماه امسال در دو بخش و با مشارکت پادکست‌سازان برگزار می‌شود.
کد خبر : 870719

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست اولین رویداد ملی پادکست فارسی عصر امروز (شنبه هشتم مهرماه) و همزمان با  روز جهانی پادکست با اجرای فرزاد حسنی در مجموعه کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد.

در ابتدای این جلسه اسماعیل باستانی فعال رسانه‌ای وداور این جشنواره عنوان کرد: امروز و پس از یک دهه، پادکست دیگر بعد از یک دهه برای همگان شناخته شده است. این پدیده نه چندان نوظهور، به نوعی رادیو را پشت سر گذاشته و مسیر خودش را پیدا کرده است.

 ترکیب جذاب فضا و محتوای پادکست و رادیو

وی اظهار کرد: برنامه‌های رادیو سر وقت مشخص پخش می‌شود، اما کارافزار‌های پادکست کاری می‌کنند که شما در هر لحظه‌ای به آن‌ها دسترسی داشته باشید. با ترکیب این دو فضا می‌توانید یک فضای جذاب و جدید و نو را تجربه کرد.

داور رویداد ملی پادکست فارسی افزود: درد و دغدغه جامعه ما و کل جامعه جهانی، آگاهی است. پادکست‌ساز با نگاه فردی و نوع زیست خودش به دنبال این است که به مخاطبانش یک آگاهی بی کم و کاست بدهد. شاید بهتر باشد بگویم یک بیهقی پنهان در وجود پادکست‌سازها هست. در یک زمان کوتاه، هم روایت می‌کند و اطلاعات مفید می‌دهد و مخاطب هم این روند را می طلبند.

سیاوش صفاریان‌پور یکی دیگر از اعضای هیئت داوران این جشنواره هم گفت: اصلی ترین تفاوت بین پادکست و رادیو به  عنصر سفارش‌دهنده باز می‌گردد. می‌دانیم که رادیو رسانه گرمی است و همچنان جایگاه خودش را با همه فراز و نشیب‌ها حفظ کرده است.

ویژگی‌های پادکست در مقایسه با یک رسانه قدیمی

وی اظهار کرد: در پادکست، سفارش دهنده و تولید کننده پیام‌ یک‌نفراست. پادکست یک رسانه کوچک و فردی است. در رادیو شما موظف هستید که بر اساس سیاست‌های کلی رسانه کار بکنید. ارتباط ناگسستنی پادکست با شبکه‌های اجتماعی هم در نوع خودش وجه تمایز پادکست با رادیو است. با این حال تولید پادکست همه قواعد برنامه‌سازی رادیو‌ را هم در دل خود دارد.

داور رویداد ملی پادکست فارسی عنوان کرد: پادکست نکته اتکای خود را روی طمانینه قرار می‌دهد ونه تعجیل و سریع عبور کردن از موضوعات.

اهداف برگزاری رویداد ملی پادکست فارسی

وحید اسدی دبیراولین رویداد ملی پادکست فارسی دیگر سخنران این مراسم بود. وی با اشاره به این که  ضریب‌دهی به حرکت تولید پادکست فارسی یک از اهداف اصلی برگزاری این رویداد است افزود: ایجاد رقابت میان تولیدکنندگان پادکست فارسی (اعم از پادکسترهای رادیو و پادکسترهای آزاد) و استعدادیابی و ارتقای مهارت‌های جدید تولید محتوای صداپایه بر بستر وب نیز از نگاه برگزارکنندگان این رویداد دور نمانده است.

اسدی اظهار کرد: ظرفیت‌سازی پرورش مهارت‌های تولید پادکست از طریق آموزش و رقابت در کنار ورود به زمینه‌های نوپدیدِ تولید و انتشار محتوای صداپایه بر بستر وب و همچنین افزایش اثربخشی و ماندگاری تولیدات صداپایه در فضای مجازی از دیگر اهدافی است که در برگزاری  اولین رویداد ملی پادکست فارسی  مورد توجه قرار گرفته است.

وی در پاسخ به این پرسش که معیارهای داوری پادکست‌های فارسی چه مواردی است نیز گفت:  آن چه مدنظر هیئت داوران خواهد بود اصالت و پژوهش، سوژه‌یابی و خلاقیت، کیفیت روایت‌گری، بهره‌مندی از قابلیت‌ ابزارها و سکوهای انتشار، خلاقیت و نوآوری در گرافیک و میزان  کنش‌های کاربران است.

برگزاری رویداد در ۲ بخش اصلی و ویژه

اسدی عنوان کرد: پادکستر‌ها می‌توانند در دو بخش آثارشان را به دبیرخانه اولین رویداد ملی پادکست فارسی ارسال کنند. بخش اصلی که ۵ جایزه خواهد داشت، شامل سرفصل‌های «آموزش، علم، فناوری و کسب‌وکار»، «نمایش، طنز، ورزش، سرگرمی، سفر و موسیقی»، «فرهنگ، هنر، ادبیات و تاریخ»، «بهداشت و سلامت، مهارت‌های زندگی، خانواده، آشپزی و کودک» و «سیاست، حکمت، فلسفه و اندیشه اسلامی» خواهد بود. این موضوع‌ها به شکل ۲۳ هشتگ در بخش ارسال آثار سایت رویداد در دسترس پادکستر‌ها قرار گرفته است.

دبیر اولین رویداد ملی پادکست فارسی  افزود: بن‌مایه محتوایی بخش ویژه با محوریت سرمایه اجتماعی و با هشتگ #ایران تعریف شده است.ضمن این که محوریت موضوع‌هایی نظیر روایت پیشرفت و دفاع مقدس در این بخش مورد توجه قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: محدودیتی برای ارسال آثار از سوی پادکسترها در «بخش ویژه» وجود ندارد به این معنی که هر پادکستر می‌تواند یک اثر در بخش اصلی و یک اثر در بخش ویژه ارسال کند.

اسدی گفت: پادکست‌ها بر اساس دسته‌بندی محتوایی که در فرم ثبت اثر در وب‌سایت وجود دارد، برای اعضای هیئت داوران ارسال می‌شود و با توجه به شاخص‌ها و ملاک‌های ارزیابی، داشتن صفحات و کانال‌های اختصاصی فعال در درگاه‌های مجازی و کنش کاربران در آنها مانند بررسی «میزان شنیده‌شدن»، «پسندیده‌شدن»، «دانلودشدن»، «به اشتراک‌گذاشتن» و یا «یادداشت‌های کاربران»، امتیازدهی می‌شود و بر اساس امتیاز کسب‌شده، به مرحله نهایی داوری معرفی خواهند شد.

وی افزود: در مرحله نهایی پنج پادکستر برای هر بخش برای جایزه نخست و لوح تقدیر در آیین پایانی «اولین رویداد ملی پادکست فارسی» معرفی می‌شوند. در «بخش ویژه» «یک جایزه ویژه» برای پادکستی که بالاترین امتیاز را از نظر داوران این بخش کسب کرده باشد، در نظر گرفته شده است.

اسدی اظهار کرد: با توجه به اینکه میزان بازخورد مخاطبان از پادکست‌ها در زمرۀ ارکان اصلی رویداد است، بخش «جایزه آرای مردمی» در «اولین رویداد ملی پادکست فارسی» طراحی شده است. تمامی پادکست‌هایی که به مرحله نهایی داوری رسیده‌اند، در این بخش شرکت داده خواهند شد. مخاطبان می‌توانند از طریق تارنمای اختصاصی رویداد، با ورود به صفحه «جایزه آرای مردمی»، ضمن شنیدن پادکست‌های راه‌یافته به مرحله نهایی، پادکست منتخب خود را انتخاب و به آن رأی دهند. پادکستری که بیشترین آرای مردمی را کسب کند، به عنوان برگزیده این بخش از «اولین رویداد ملی پادکست فارسی» معرفی خواهد شد.

 برگزاری کارگاه های متنوع در جریان برگزاری رویداد ملی پادکست فارسی

علی بیاگوی، دیگر عضو هیات داوران اولین رویداد ملی پادکست فارسی نیز عنوان کرد:  پادکست همانند سایر محصولاتی که زائیده اینترنت پرسرعت و اینترنت همراه است به آن فرد تولیدکننده خود وابسته است. در واقع نمی‌توانیم یک پادکست را از پادکستر آن جدا کنیم.

وی افزود: آن محتوایی که قرار است توسط یک پادکستر ساخته شود تحت تاثیر مستقیم زیست آن فرد پادکستر در دنیای امروز است. در واقع یک پادکستر پس از دریافت بازخورد از مخاطبان خود، تغییرات لازم برای بهبود برند تولید محتوای خود را خیلی سریع در کار‌ها و تولیدات خود اعمال می‌کند.

بیاگوی عنوان کرد: وقتی که مخاطبان محتوایی را در داخل گوشی تلفن همراه خود قرار می‌دهند، یعنی آن مطلب را در شخصی‌ترین جایگاهی که دارند قرار می‌دهند و با خودشان همراه می‌کنند یعنی علاقه ویژه‌ای به آن دارند. بر این اساس وقتی یک پادکستر موفق می‌شود به شخصی‌ترین فضای کاربران وارد شود موفقیت بزرگی به دست آورده است که این موضوع اصلا دست‌آورد کمی نیست.

عضو هیئت داوران اولین رویداد ملی پادکست فارسی  در پایان گفت:  هم‌زمان با روند حرکت رویداد، کارگاه‌های عملی ساخت پادکست برگزار خواهد شد. عناوینی چون؛ «اسپانسرینگ برای پادکست»، «مسایل حقوقی و کپی‌رایت در پادکست»، «هویت‌سازی و برندینگ برای پادکست»، «اصول فنی صدابرداری برای پادکست» و «تکنیک‌های بازاریابی دنیای پادکست» مورد نظر هستند. امکان دسترسی به محتوای کارگاه‌ها از طریق وب‌سایت رویداد برای همه علاقه‌مندان میسر خواهد بود.

لازم به یادآوری است، رویداد ملی پادکست فارسی بهمن ماه امسال با همکاری معاونت صدای رسانه ملی برگزار خواهد شد و مهلت ارسال اثر به آن تا پانزدهم آبان ماه است.

فعالان وعلاقه‌مندان به این عرصه می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در این رویداد به نشانی http://podcastfestival.ir/ مراجعه کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر