صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۱ - ۲۰ مهر ۱۴۰۲

تمرینات تعادلی کودکان استثنایی و اوتیسم آسان می‌شود

دانشجوی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد دستگاهی اختراع کرده که تمرینات تعادلی کودکان استثنایی و اوتیسم را آسان می‌‌کند و برای سالمندان و ورزشکاران نیز کاربرد دارد.
کد خبر : 870568

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ نسیم بهرامی‌صدیق، فاطمه خسروانی و انسیه جمال‌خامه‌چی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه و عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان این دانشگاه به تازگی با کسب دو مدال طلا و یک مدال نقره در مسابقات بین‌المللی اختراعات و نوآوری فدراسیون جهانی مخترعان ۲۰۲۳ در سوئیس درخشیدند.

فاطمه خسروانی که چند ماه گذشته گواهی INV خود را از «فدراسیون مخترعین ایفیا» دریافت کرده است در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا اظهار کرد: تاکنون به مدت پنج سال معلم رسمی کودکان استثنایی آموزش و پرورش بوده‌ام و اکنون دانشجوی ترم سوم ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد واحد کرمانشاه هستم.

دانشجوی روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد کرمانشاه عنوان اختراع خود را «تخته تعادل- موازنه الکترونیک متحرک با قابلیت اتصال به سایر تخته‌ها و تغییر ارتفاع توسط جک هیدرولیکی و مجهز به کیسه هوا» معرفی کرد که در مسابقات بین‌المللی اختراعات و نوآوری فدراسیون جهانی مخترعان ۲۰۲۳ در سوئیس صاحب مدال شد.

وی درباره ایده اولیه اختراع خود بیان کرد: حین کار با کودکان استثنائی در اتاق کاردرمانی مدرسه، مشکلاتی وجود داشت که باعث دشواری تمرینات تعادلی برای بچه‌ها می‌شد و ذهنم را به خودش مشغول کرده بود.

خسروانی با بیان اینکه برای کودکان اوتیسم که کم‌حسی و پرحسی لامسه دارند، مکانیزمی طراحی نشده است، تشریح کرد: علاوه بر این، مشکلاتی مانند ناتوانایی استفاده از تخته تعادل برای کودکان فلج مغزی یا دارای معلولیت جسمی، تکراری شدن و نبود تنوع و جذاب نبودن برای کودکان، لزوم حضور درمانگر برای استفاده از آن و نبود امنیت هنگام استفاده از تخته تعادل از عوامل ایجاد جرقه در ذهنم برای ثبت این اختراع بود.

این مخترع جوان گفت: با توجه به دلایلی که توضیح دادم با اختراع خود خواستم بچه‌های اوتیسم و کودکان استثنائی تجربه‌ بهتری در زندگی داشته باشند و برای بهبود وضعیت جسمی و ذهنی خود به راحتی بتوانند تلاش و تمرین کنند.

دانشجوی مخترع دانشگاه آزاد، اهداف و کاربرد اختراع خود را تشریح و بیان کرد: امروزه یکپارچه سازی حواس لامسه، عمقی و وستیبولار توسط تخته‌های تعادل انجام می‌شود. حس عمقی حسی است که به وسیله آن فرد حرکت و موقعیت اعضای بدن خود را درک می‌‌کند و حس وستیبولار همان حس تعادلی بدن است که با ترکیب حس عمقی و حس بینایی و حس تعادلی که در گوش داخلی قرار دارد، باعث حفظ و ایجاد تعادل انسان می‌شود.

به گفته دانشجوی روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد کرمانشاه با توجه به مشکلات آموزشی و یادگیری کودکان استثنائی، تمرینات توانبخشی برای بهبود عملکرد تحصیلی و وضعیت حسی آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: علاوه بر کودکان استثنائی این تمرینات تعادلی برای بهبود آسیب دیدگی مفاصل و عضلات، افزایش اعتماد به نفس و بیماری‌هایی که باعث حرکات خام می‌شود، مفید بوده و باعث بهبود وضعیت تعادل در سالمندان می‌شود.

مخترع جوان عنوان کرد که این اختراع در حوزه ورزشی نیز از سوی ورزشکاران برای تقویت عضلات مچ دست‌ها یا پاها، هماهنگی عصب و عضله و تقویت دامنه حرکتی و زمان واکنش، مناسب است و کاربرد دارد.

دانشجوی روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد کرمانشاه گفت که اختراعش نمونه خارجی ندارد و نمونه‌ اولیه‌ای از این دستگاه ساخته نشده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر