صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۳۳ - ۰۸ مهر ۱۴۰۲

رکوردزنی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد در داوری مقالات ژورنالی

رکورد تعداد داوری مقالات ژورنالی توسط عضو هیئت علمی گروه مهندسی برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان شکسته شد.
کد خبر : 870525

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسام رهبری‌مقام عضو هیئت علمی گروه مهندسی برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان و رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان این دانشگاه در سال ۲۰۲۳ با داوری بیش از ۱۰۰ مقاله ژورنالی بین‌المللی که اکثراً در یک درصد برتر ژورنال‌های مهندسی طبقه‌بندی می‌شوند، موفق به شکست رکورد تعداد داوری مقالات ژورنالی بر اساس آمار Web of Science شد.

رهبری‌مقام در گفت‌‌وگو با خبرنگار آنا درباره بحث داوری کردن مقالات اظهار کرد: یکی از مؤثرترین راه‌های در ارتباط ماندن با مرز دانش و ویراستارهای بزرگ جهان داوری کردن مقالات سطح بالا در رشته تخصصی هر استادی است.

وی افزود: استادان فرهیخته ناشر‌های سطح اول رشته خود را شناسایی کنند و بیشتر داوری اینگونه مقالات را بر عهده بگیرند. به‌عنوان نمونه در رشته مهندسی برق مجله IEEE مهم‌ترین ناشر محسوب می‌شود. بین این مجلات مجدداً برخی ژورنال‌ها دارای سطح خیلی بالایی هستند که وقتی مقاله‌ای از آن را داوری می‌کنید به‌طورکلی چندین ایده مرز دانش برای دانشجویان دکتری و ارشد خود می‌توانید استخراج کنید. این امر باعث می‌شود که سطح رساله‌های دکتری و پایان‌نامه‌های ارشد در مرز دانش حرکت کنند.

عضو هیئت علمی گروه مهندسی برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان گفت: به‌صورت متوسط هر سه روز یک مقاله سنگین را داوری می‌کنم که این موضوع هم برای خود و دانشجویانم جذاب و مفید است. هر روز در حال مطالعه مطالب جدید علمی در زمینه‌های کاری خود هستم. از طرف دیگر به دلیل اینکه همه این داوری‌ها با افیلیشن دانشگاه صورت می‌گیرد، بعداً مسیر را برای سایر همکاران و دانشجویان برای پذیرش مقاله در این ژورنال‌های سطح بالا بسیار هموارتر می‌کند.

رهبری‌مقام با بیان اینکه بیشترین ژورنال‌هایی که دوست دارم و داوری می‌کنم مربوط به کشور آمریکا هستند، عنوان کرد: بعد از نگارش حدود هفت کتاب تألیفی و ترجمه و چاپ بیش از ۶۰ مقاله ژورنالی و کنفرانسی، هنوز تفریح اصلی خود را داوری کردن مقالات درجه یک می‌دانم؛ چراکه سرشار از ایده‌های ناب و تئوری‌های جدید هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر