متا از عینک هوشمند جدید رونمایی کرد
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، «مارک زاکربرگ»، مدیر عامل شرکت متا محصولات هوش مصنوعی جدیدی را برای مصرفکنندگان عرضه کرد. این محصولات شامل رباتهایی با تصاویر واقعی و عینکهای هوشمندی که به سوالات پاسخ میدهند و همچنین یک هدست واقعیت مجازی به روز شده است.
زاکربرگ این محصولات را بهعنوان ترکیبی از دنیای مجازی و واقعی توصیف کرد و تاکید کرد که بخشی از آنچه متا ارائه میدهد کم هزینه یا رایگان است که میتواند در روال روزانه زندگی ادغام شود.
متا در فضای نوپای واقعیت مجازی پرفروشترین است و مدیران شرکت آن را بهعنوان بهترین در صنعت توصیف میکنند که اشارهای به عرضه قریبالوقوع هدست بسیار گرانتر اپل دارد.
این دستگاه یک دستیار هوش مصنوعی متا جدید را در خود جای داده و میتواند به صورت زنده آنچه کاربر میبیند را در فیسبوک و اینستاگرام پخش کند. این پیشرفتی نسبت به توانایی نسل قبلی برای گرفتن عکس محسوب میشود.
زاکربرگ گفت که جدیدترین هدست واقعیت ترکیبی «کوئست» (Quest) در تاریخ ۱۰ اکتبر عرضه خواهد شد و اولین محصولات هوش مصنوعی مولد برای مصرفکننده را معرفی کرد. دومین محصول ربات چت متا است که میتواند هم پاسخهای متنی و هم تصاویر واقعی ایجاد کند.
هوش مصنوعی متا بهعنوان دستیار در عینکهای هوشمند ساخته میشود و با عرضه در آمریکا شروع میشود. بهروزرسانی نرمافزاری که برای سال آینده برنامهریزی شده به دستیار، امکان شناسایی مکانها و اشیاء و همچنین ترجمه زبان را میدهد.
هوش مصنوعی متا با استفاده از مدل قدرتمند زبانی بزرگ «لاما ۲» (Llama ۲) ساخته شده که در ماه جولای برای استفاده تجاری عمومی منتشر شد. زاکربرگ گفت که ربات چت از طریق همکاری با موتور جستوجوی بینگ مایکروسافت به اطلاعات بلادرنگ دسترسی خواهد داشت.
«نیک کلگ»، رئیس امور جهانی متا میگوید: این شرکت اقداماتی را برای فیلتر کردن جزئیات خصوصی از دادههای مورد استفاده برای آموزش مدل انجام داده است. همچنین محدودیتهایی در مورد آنچه این ابزار میتواند تولید کند، مانند ممنوعیت ایجاد تصاویر واقعی اعمال کرده است. ما سعی کردهایم مجموعه دادههایی را حذف کنیم که دارای برتری زیادی در اطلاعات شخصی هستند.
شرکت هوش مصنوعی متا همچنین اعلام کرد که در حال ساخت پلتفرمی است که توسعهدهندگان و افراد عادی میتوانند از آن برای ایجاد رباتهای هوش مصنوعی سفارشی خود استفاده کنند و نمایههایی در اینستاگرام و فیسبوک خواهند داشت و در نهایت بهعنوان آواتار در متاورس ظاهر میشوند.
بر اساس یک پست وبلاگ شرکت، متا برای نشان دادن قابلیتهای این ابزار، مجموعهای از ۲۸ ربات چت با شخصیتهای مختلف ایجاد کرد که با صدای افراد مشهوری مانند «چارلی داملیو»، «اسنوپ داگ» و «تام بریدی» طراحی شدهاند.
«باب اودانل»، تحلیلگر ارشد تحقیقات فنی گفت: من برای مدتی نمیبینم که درآمدزایی از محصولات هوش مصنوعی برای متا اتفاق بیفتد. به نظر میرسد متا علاقهمند به توسعه پلتفرمی است که توسعه دهندگان دیگر از آن استفاده کنند.
زاکربرگ همچنین اعلام کرده که بازیهای ابری ایکسباکس در ماه دسامبر به کوئست میآیند.
متا اولین بار هدست کوئست ۳ را در تابستان معرفی کرد، تقریباً زمانی که اپل هدست «ویژن پرو» (Vision Pro) خود را معرفی کرد؛ محصولی پیشرفته با قیمت ۳۵۰۰ دلار.
کوئست ۳ از ۵۰۰ دلار شروع میشود و از همان فناوری واقعیت ترکیبی برخوردار است که در دستگاه گرانقیمتتر «کوئست پرو» (Quest Pro) متا به نمایش درآمد و به کاربران یک فید ویدئویی از دنیای واقعی اطراف را نشان میدهد.
گزارشها منعکس کننده این است که چگونه زاکربرگ قصد دارد با تغییر شور سرمایه گذاران به سمت هوش مصنوعی از فناوریهای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی عبور کند.
سرمایهگذاران در سال گذشته شرکت مادر فیسبوک و اینستاگرام را به دلیل هزینههای گسترده در متاورس مورد انتقاد قرار دادند و زاکربرگ را بر آن داشت تا ۱۰ها هزار کارمند را برای ادامه تأمین مالی چشمانداز خود اخراج کند.
انتهای پیام/