صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش و دانش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

گزارش روند برگزاری چهاردهمین المپیاد دانش‌آموزی نانو اعلام شد

ستاد توسعه فناوری نانو، گزارشی از روند برگزاری چهاردهمین المپیاد دانش آموزی ارائه کرد.
کد خبر : 870329

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مرحله اول آزمون چهاردهمین دوره المپیاد دانش‌‎آموزی علوم و فناوری نانو هم‌زمان با سایر المپیاد‌های علمی، روز ۶ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ با بیش از ۴۰۰۰ داوطلب و در بیش از ۲۰۰ حوزه در سراسر کشور برگزار شد و ۶۹۳ نفر از داوطلبان با کسب نمره قبولی به مرحله دوم راه پیدا کردند.

مرحله دوم این المپیاد نیز، روز یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ به صورت حضوری و هم‌زمان در ۳۱ استان کشور و در ۴۲ حوزه با موفقیت برگزار شد. پس از برگزاری آزمون سراسری مرحله دوم چهاردهمین المپیاد دانش‌آموزی نانو، ۴۱ نفر از داوطلبان به دوره تابستانه و مرحله نهایی راه پیدا کردند.

کلاس‌های مجازی دوره تابستانه از ۱۷ تیرماه تا ۹ مردادماه ۱۴۰۲ با موضوعاتی نظیر آشنایی با هیدروژل‌ها و روش‌های ژل‌شدن یونی، آشنایی با روش‌های جستجو در منابع علمی، آشنایی با روش‌های مشخصه‌یابی و تحلیل نتایج آن‌ها و آزمون‌های زیستی برای بررسی خواص سرطانی پیش از شروع دوره، به منظور آموزش مباحث تئوری و همچنین آمادگی هرچه بیشتر دانش‌آموزان برای حضور در اردوی عملی برای آن‌ها برگزار شد و دوره حضوری نیز از ۹ مرداد ماه ۱۴۰۲ با برگزاری چهار کارگاه آموزشی برای تکمیل مباحث قبلی آغاز شد و تا ۲۲ مردادماه ادامه یافت.

چالش اصلی این دوره تهیه نانوژل‌های دارورسان کیتوسان برای استفاده در درمان سرطان بود که دانش‌آموزان با راهنمایی چهار استاد تراز اول در حوزه فناوری نانو و همراهی پنج استادیار، در محیط آزمایشگاه این نانوژل‌ها را تهیه کرده و با کمک آنالیز‌هایی نظیر TEM، SEM، DLS، تست رهایش دارو، سمیت سلولی و تست آنتی اکسیدانی به بررسی خواص نانوژل ساخته شده و عملکرد آن در درمان سرطان پرداختند.

پس از تکمیل فرآیند تصحیح آزمون‌های برگزارشده و نمره‌دهی به گزارش کار‌های دانش‌آموزان، رنگ مدال برگزیدگان مشخص شد.

المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو هماهنگ با سایر المپیاد‌های علمی زیر نظر باشگاه دانش پژوهان جوان و با حمایت ستاد نانو توسط باشگاه نانو برگزار شده و مورد تایید بنیاد ملی نخبگان قرار گرفته است و برگزیدگان آن علاوه بر دریافت جوایز مالی طبق شیوه‌نامه پشتیبانی از فعالیت‌های علمی و فرهنگی دانشجویان مستعد تحصیلی کشور (طرح شهید وزوایی) از تسهیلات بنیاد بهره‌مند می‏‌شوند.

در نهایت ستاد نانو، مدال‌آوران چهاردهمین دوره المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو را معرفی کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر