صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۴۹ - ۰۴ مهر ۱۴۰۲

علائم خرابی گیربکس اتوماتیک

در تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک، عیب‌یابی و رفع خرابی گیربکس‌های اتوماتیک انجام خواهد شد؛ اما به‌عنوان مالک و راننده خودرو، این شما هستید که باید به‌موقع از خرابی این قطعه مهم و اساسی مطلع شوید. در این مطلب با علائم خرابی و نیاز به تعمیر گیربکس بنز، بی ام و و ... آشنا خواهید شد.
کد خبر : 869926

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، در تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک، عیب‌یابی و رفع خرابی گیربکس‌های اتوماتیک انجام خواهد شد؛ اما به‌عنوان مالک و راننده خودرو، این شما هستید که باید به‌موقع از خرابی این قطعه مهم و اساسی مطلع شوید. در این مطلب با علائم خرابی و نیاز به تعمیر گیربکس بنز، بی ام و و ... آشنا خواهید شد. به‌طورمعمول، جعبه‌ دنده خودرو بیشتر از هر قطعه مکانیکی دیگری دچار سایش می‌شود و بی‌توجهی به آن، ممکن است هزینه‌های بیشتری برایتان به بار بیاورد.

از کجا بفهمیم گیربکس اتوماتیک خراب است؟

گیربکس یا جعبه دنده، یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین قطعات اتومبیل است که وظیفه انتقال نیرو از موتور به چرخ‌ها را بر عهده دارد. گیربکس‌های اتوماتیک نیز با دریافت نیرو از موتور و انتقال آن به چرخ‌ها به‌صورت افزایش قدرت و سرعت، خودرو را به حرکت درمی‌آورند.

زمانی که حرکت اتومبیل دچار مشکل می‌شود، ممکن است هشداری برای خرابی گیربکس باشد. بی‌توجهی به خرابی این قطعه، احتمالا به سایر قطعات آسیب می‌زند و هزینه‌های بیشتری را به بار می‌آورد؛ بنابراین به محض مشاهده علائم باید به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک بروید و پس از عیب‌یابی، مشکلات موجود را به موقع رفع کنید. در ادامه 7 نشانه‌ای که از خرابی گیربکس شما خبر می‌دهند را شرح داده‌ایم.

1- صداهای عجیب و غریب در هنگام حرکت خودرو

صدای خودرو بسته به مدل آن متفاوت است. هنگام شنیدن صدا، دو سوال از خودتان بپرسید:

  1. آیا این صدایی است که تا به‌حال نشنیده‌اید؟ اگر صدا بسیار غیرعادی است؛ بهتر است هرچه زودتر یک تعمیرگاه متخصص، خودروی شما را بررسی کند.

  2. آیا صدایی شبیه دنگ دنگ، وزوز کردن، ناله یا هق‌ هق کردن است؟ چنین صداهایی، به‌طورمعمول، علائم خرابی جعبه دنده‌ هستند.

جعبه‌ دنده‌ها دارای صدها قطعه هستند که یک یاتاقان یا حتی یک قطعه فرسوده، می‌تواند صدای محسوس آزاردهنده‌ای ایجاد کند. این صداها نهایتا به جا نرفتن دنده و مشکلات حرکتی خودرو منتج می‌شوند. گیربکس‌های دستی نسبت به مدل‌های اتومات، صداهای مکانیکی شدیدتری مانند صدای کوبیدن را منتشر می‌کنند. همچنین برخی از صداها ممکن است به موتور، سیستم اگزوز، دیفرانسیل و ... مربوط باشد. در این محله تشخیص صحیح صدا بسیار مهم است.

2- نشت روغن گیربکس

نشت روغن گیربکس به‌راحتی قابل تشخیص است. روغن‌کاری به کاهش اصطکاک کمک کرده و مانع از گرمای بیشتر از حد اجزای گیربکس می‌شود و همچنین به‌عنوان یک مایع هیدرولیک، امکان درگیری دنده را فراهم می‌کند. نشتی روغن، منجر به گرم شدن بیش از حد قطعات شده و در نهایت یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای خرابی گیربکس به شمار می‌رود.

برای تشخیص این وضعیت به زیر خودروی خود نگاه کنید؛ اگر مقداری روغن قرمز روشن مشاهده کردید، باید به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک مراجعه کنید. در صورتی که مایع به رنگ قهوه‌ای تیره یا سیاه بوده و بوی تندی داشته باشد، به معنی سوختگی روغن است که در این صورت، کار با تعمیرات جزئی حل نمی‌شود.

3- بوی سوختگی

همانطور که بیان کردیم، نشت روغن گیربکس نشانه بدی است؛ اما اگر بدون نشتی، باز هم بوی سوختگی احساس کردید، احتمالا روغن گیربکس به‌خاطر تجزیه اجزای فلزی، لجن یا زباله‌های کلاچ، کثیف و بیش از حد گرم شده است که باید نسبت به تعویض آن اقدام کرد.

برای تشخیص بوی سوختگی ATF نیز، دقت کنید که روغن گیربکس سوخته، بوی تند و منحصربه‌فرد خود را از دست داده و بیشتر شبیه بوی لاستیک سوزانده شده است. در صورت داغ شدن روغن، حتی ممکن است دود نیز مشاهده شود. روغن سوخته دیگر نمی‌تواند، روغن‌کاری قطعات، خنک کردن و تعویض هیدرولیکی دنده‌ها را انجام دهد.

4- لغزش چرخ دنده‌ها

هر یک از علائم فوق می‌تواند نشان‌دهنده‌ خرابی و نیاز به تعمیر گیربکس بی ام و ، تعمیر گیربکس بنز و سایر خودروهای اتوماتیک باشد؛ اما لغزش چرخ‌دهنده‌ها یک خطر ایمنی جدی برای وسیله نقلیه، رانندگان و عابران اطراف است. خودرویی که دنده آن پاسخ نمی‌دهد یا بین دنده‌ها یا حالت خلاص می‌لغزد، یک تهدید ایمنی جدی محسوب می‌شود؛ بنابراین این علائم، یک موضوع ایمنی عمومی هستند و باید هرچه سریع‌تر خودروی خود را به یک تعمیرکار گیربکس حرفه‌ای بسپارید.

5- سرو صدای دنده در حالت خلاص

ایجاد سروصدای گیربکس در حالت خلاص نیز یکی از دلایل خرابی این قطعه محسوب می‌شود. شاید فکر کنید در حالت دنده خلاص که هیچ فشار خاصی روی گیربکس نیست و این صداها عجیب باشد. این صداها به دلیل کاهش واسکازین یا کیفیت پایین و نامتناسب آن نسبت به استاندارد مورد نیاز خودرو ایجاد می‌شود.

توجه داشته باشید که سرو صدای دنده در حالت خلاص ممکن است ناشی از دلایل دیگری باشد؛ با این‌حال با مراجعه به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک، می‌توانید از عیب خودروی خود مطلع شده و به‌موقع آن را رفع کنید.

6- عدم تغییر دنده

عدم تغییر دنده نیز یکی از دلایل خرابی و نیاز به تعمیر گیربکس بی ام و، بنز و ... است که به اشکال زیر نشان داده می‌شوند.

  • علی‌رغم فشار دادن کلاچ نمی‌توانید دنده را در جای خود قرار دهید.

  • ماشین حرکت نمی‌کند.

  • هنگام حرکت، دنده از جای خود خارج شده و خودرو خلاص می‌شود.

ناگفته نماند که وضعیت فوق در مورد گیربکس‌های اتوماتیک، اندکی متفاوت است و راننده را با مشکلاتی مانند عدم تغییر دنده در زمان مناسب یا کار نکردن حالت‌ یا حالت‌‌هایی از آن مواجه می‌کند. در هر صورت، بهتر است برای رفع مشکل به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک مراجعه کنید.

7- روشن شدن چراغ چک خودرو

خرابی گیربکس منجر به روشن شدن چراغ چک خودرو شده و راننده را از وجود مشکل در ماشین مطلع می‌کند؛ بنابراین در صورت روشن شدن این چراغ، خودروی خود را برای عیب‌یابی و رفع مشکل به مکانیک نشان دهید.

علائمی که با دیدن آن باید به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک مراجعه کنید

گیربکس یا جعبه دنده یکی از مهم‌ترین قطعات خودرو است که بیشتر از سایر قطعات دچار سایش و خرابی می‌شود. به محض دیدن نشانه‌ها و علائم زیر باید به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک رفته و نسبت به تعمیر گیربکس بنز، تعمیر گیربکس بی ام و و ... اقدام کنید.

  • صدای دنگ دنگ و وز وز در حین حرکت خودرو

  • عدم تغییر دنده و مشکل در حرکت

  • نشت مایع روغن گیربکس

  • بوی سوختگی شبیه به بوی لاستیک سوخته

  • روشن شدن چراغ چک خودرو

  • سرو صدای دنده در حالت خلاص

  • لغزش چرخ دنده‌ها

انتهای پیام/

برچسب ها: گیربکس
ارسال نظر