صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم:

دانشگاه مهد عقلانیت، آزاداندیشی و گفت‌وگو است/ حرکت‌های خشونت آمیز و تجزیه‌طلبانه توسط دانشگاهیان طرد می‌شود

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم گفت: دانشگاه مهد عقلانیت، فضای گفتگو، آزاداندیشی و تعامل مبتنی بر قانون و استاندارد‌های علمی است.
کد خبر : 869158

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، عبدالحسین کلانتری در نشست هماهنگی مراسم آغازین سال تحصیلی دانشگاه مازندران با اشاره به اقدامات گسترده دشمنان نظام در همه سطوح جامعه جهت برهم‌زدن امنیت گفت: معاندان در صدد بودند که خشونت را نه تنها در جامعه بلکه در دانشگاه‌ها هم تکثیر کنند. 

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با بیان این نکته که برخی تهییج‌های رسانه‌ای توسط کانال‌هایی که در خارج از ایران هدایت می‌شد، اظهار کرد: این گروه به نام دانشجو و شخصیت‌های دانشگاهی، قصد ترویج انواع و اقسام هجمه‌های رسانه‌ای در نقاط مختلف کشور داشتند، اما ندانستند که دانشگاه مهد عقلانیت، فضای گفت‌وگو، آزاداندیشی و تعامل مبتنی بر قانون و استاندارد‌های علمی است و تجربه تاریخی ثابت کرده است که هر زمان، این فضا در دانشگاه‌ها شکل گرفته است و افرادی با داعیه تجزیه‌طلبی و فالانژیستی سعی در برهم زدن فضای مراکز علمی را داشتند، خود دانشگاهیان در تقابل این فضا قرار گرفتند و آن را دفع کردند.

کلانتری با تاکید بر این نکته که دانشگاه، معین دین، اسلام و جامعه است و خواهد بود، افزود: امروز دانشگاه نه فقط یک نهاد در کنار سایر نهاد‌های کشور، که اساسا نهاد پیشران کشور است و اگر صحبت از تمدن‌سازی و آرایش قدرت‌های جهانی می‌شود، در همه این مباحث نام دانشگاه می‌درخشد و اساسا اکثر دشمنی‌ها و عنادورزی‌هایی که نسبت به دانشگاه وجود دارد از همین دریچه است. وگرنه تحریم بسیاری از دانشگاه‌ها، اساتید و دانشجویان ما به چه معناست. این اوج عناد را نسبت به عنصر پیشران جامعه یعنی دانشگاه‌ها می‌رساند.

معاون وزیر علوم با اشاره به این‌که اگر دانشگاه متوقف شود، کل این قطار پیشرفت از حرکت باز خواهد ایستاد، ادامه داد: دشمن این موضوع را به خوبی فهمیده است. در همین راستا، زمانی ما می‌توانیم فرهنگ‌سازی مناسب در قیاس با استان داشته باشیم که دانشگاه‌ها و تمامی نهاد‌های موثر در سطح استان به صورت هم‌افزا با هم فعالیت کنند. همه دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی باید به صورت شبکه‌ای عمل کنند، در غیر این‌صورت، مسایل از یک نهاد به نهاد دیگر سرریز می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با تاکید بر این‌که برنامه‌های دانشگاه باید به‌گونه‌ای باشد که امید افزا بوده و دست‌آورد‌های دانشگاهیان را نشان دهد، خاطرنشان کرد: حضور اساتید خوش‌نام و موفق در عرصه‌های علمی و اخلاق استادی، تکریم خانواده‌ها و آشنایی ایشان با فضای دانشگاه و معرفی آیین‌نامه‌ها و قواعد رفتاری در دانشگاه‌ها که شئونات دانشگاهی و حرفه‌ای را نشان می‌دهد، می‌تواند در آغاز موفق سال تحصیلی کمک‌کننده باشد. ما هرچه بتوانیم هویت دانشجویی را تثبیت کنیم، عوامل آسیب‌زا کمتر می‌شود و دانشجو به درک این می‌رسد که به خاطر هویت دانشجویی، تمایزی در جامعه دارد.

کلانتری در ادامه سخنان خود به موضوع عفاف و حجاب اشاره کرد و تصریح کرد: بحث حجاب در متن سبک زندگی معنا پیدا می‌کند و باید در جغرافیای سبک زندگی، آن را فهم کرد و برایش نسخه پیچید. باید اکوسیستمی تهیه کنیم که زیست عفیفانه را ترویج دهد.

معاون وزیر علوم در بخش دیگری از سخنانش به فعالیت‌های فرهنگی و مشوق‌های این فعالیت در حوزه‌های غیردانشجویی از قبیل اساتید و کارمندان نیز اشاره کرد و افزود: برگزاری چندین برنامه برای کارشناسان فرهنگی دانشگاه، اجرای برنامه‌های فرهنگی متنوع برای اساتید در کنار طرح معرفت‌افزایی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها که منجر به تهیه آیین‌نامه سرآمدی فرهنگی شده است، تصویب پایه‌های تشویقی برای اساتیدی که فعالیت‌های فرهنگی چشمگیری داشته باشند یا به تشکل‌ها و انجمن‌های علمی کمک کنند، بازنگری آیین‌نامه استاد نمونه دانشگاهی و افزایش چشمگیر شاخصه‌های فرهنگی نسبت به سالیان گذشته از جمله اقداماتی است که در جهت وزن‌دهی به شاخصه‌های فرهنگی انجام شده است.

کلانتری در ادامه سخنانش در خصوص رتبه‌بندی فرهنگی دانشگاه‌ها گفت: رتبه‌بندی فرهنگی که مدت‌ها مغفول باقی مانده بود، احیا شده و طی مدت یک سال، سامانه منظمی تحت عنوان فرنما تشکیل شده که این سامانه دارای ۹ زیر سامانه است و به ۱۳ عدد نیز ارتقا پیدا می‌کند. کل مسئولیت و ماموریت این سامانه، حکمرانی هوشمند فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در مجموعه آموزش کشور است و از جمله امکاناتی که در اختیار قرار می‌دهد، ارائه رتبه‌بندی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها در شاخصه‌های عینی و قابل سنجش و ارایه رزومه فرهنگی برای تمام مجموعه‌های دانشجویی و دانشجویان است که بر اساس آن، میزان مشارکت دانشجو در فعالیت‌های مختلف فرهنگی در زمان تحصیل مشخص می‌گردد.

معاون وزیر علوم در پایان سخنان خود با اشاره به این‌که دانشگاه‌ها بر اساس موازین و ادبیات جهانی که پیرامون این موضوع شکل گرفته، در قبال مردم، جامعه و صنعت مسوولیت دارند، از تدوین پیش‌نویس آیین‌نامه مسئولیت اجتماعی معاونان دانشگاه در وزارت علوم بر اساس دستور رئیس‌جمهور خبر داد و اظهار امیدواری کرد که اعطای نشان مسئولیت اجتماعی به دانشگاه‌های برتر، به‌زودی به سرانجام برسد.

انتهای پیام/

ارسال نظر