صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۰۵ - ۲۹ شهريور ۱۴۰۲

طرح‌های کنترل هوشمند آب با فناوری هوش مصنوعی حمایت می‌شوند

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط زیست معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری گفت: از طرح‌های کنترل هوشمند در حوزه آب با فناوری هوش مصنوعی حمایت می‌کنیم.
کد خبر : 869062

به گزارش خبرنگار علم و فناوری آنا، محمدمهدی نوربخش در نشستی خبری در محل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، برنامه‌های این ستاد طی ۶ ماهه دوم سال جاری را تشریح کرد.

وی با بیان اینکه برنامه های این ستاد در دو بخش توسعه بازار شرکت‌های دانش بنیان و تقویت زیر ساخت‌ها تعریف شده است، گفت: آب و آبفا، محیط زیست و اقلیم و زیر ساخت‌های توسعه اکوسیستم اقتصاد دانش بنیان در بخش آب، محیط زیست و اقلیم را جمله محورهای فعالیت ستاد آب و اقلیم به شمار می رود.

وی با اشاره با فعالیت ستاد در حوزه آب، آبفا و فاضلاب و با بیان اینکه یکی از چالش‌های کشور در بخش آب، تامین منابع پایدار آب بوده و کشور در شمال و جنوب دارای منابع آبی خدادادی است، گفت: از جمله فعالیت های این حوزه ارتقا زنجیره نمک زدایی است که اقدامات مربوط به آنرا در دستور کار داریم.

نوربخش، خاطرنشان کرد: استفاده از منابع آبی دریا در حیطه مسئولیت‌های وزارت نیرو است و ما در حوزه توسعه انواع فناوری‌های نمک زدایی فعال هستیم و همکاری های لازم را داریم.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط زیست معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌‌بنیان ریاست جمهوری، ساخت ممبرین‌ها و سیستم‌های آب شیرین کن‌ها را ازجمله این فناوری‌ها نام برد.

وی با بیان اینکه با توجه به توسعه هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف، توسعه تجهیزات اندازه‌گیری هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی را در دستور کار داریم، گفت: از هر طرحی در این حوزه حمایت خواهیم کرد.

این مسئول با بیان اینکه کنتورهای هوشمند آب و چاه‌های کشاورزی از جمله تجهیزات هوشمند در این حوزه هستند، عنوان کرد: این نوع کنتورها تاکنون رشد خوبی نداشته اند به‌طوری‌که تولید و توسعه این کنتورها در دستور کار این ستاد قرار دارد.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان آب، اقلیم و محیط زیست معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری افزود: همچنین توسعه سامانه‌های پیش بینی و پهنه بندی سیل برای مدیریت بحران مورد توجه قرار گرفته است.

وی گفت: یکی از راهبردهای ستاد در حوزه منابع طبیعی کشور، کاهش تلفات است که این امر با روش‌های نرم افزاری و سخت افزاری قابل اجرا خواهد بود. 

نوربخش با بیان اینکه اجرای اقتصاد چرخشی در صنایع بزرگ از برنامه‌های این ستاد در بخش محیط زیست است، افزود: یکی از رویکردهای مهم ستاد در طرح‌های بازیافت، استفاده مجدد از پسماندهای کشاورزی و تبدیل آنها به منابع قابل استفاده است.

مطالعه زمین یابی برای استحصال آب های ژرف

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان آب، اقلیم و محیط زیست معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری ادامه داد: در کنار سایر فعالیت‌ها پیگیری موضوع آب های ژرف در دستور کار است.

وی با بیان اینکه طرح های خوبی برای استحصال آب های ژرف مطرح شده است، گفت: این موضوع از سال ۹۲ مطرح  شده که  معاونت علمی پیگیر موضوع بوده است.

این مسئول شناسایی منابع آب‌های ژرف با استفاده از فناوری MT و AT را از اقدامات طرح های تحقیقاتی محققان مطرح کرد و گفت: در زمینه استحصال این منابع آبی نظرات متفاوتی مطرح است. به غیر از سیستان و بلوچستان، استان های سمنان، یزد، اصفهان و خراسان جنوبی مطالعه در زمینه منشا یابی آب های ژرف در حال انجام است.

وی گفت: در خصوص حل مشکل ریزگرد باید تاکید شود که آلاینده‌های محيط زيست مانند دود، بو و ریزگرد مسائل بین دستگاهی است ولی معاونت برای پیاده سازی فناوری های این حوزه پایلوت هایی را طراحی کرده که خوشبختانه همکاری های خوبی با استان‌های مختلف انجام شده است.

نوربخش گفت: اکنون ۷۰۰ تا ۹۰۰ شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه آب تغییر اقلیم و محیط زیست فعال هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر