طرح اصلاح قانون کنکور با اولویت بررسی میشود
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایندگان در جلسه علنی امروز (دوشنبه، ۲۶ شهریور) مجلس شورای اسلامی، درخواست اعمال ماده ۱۰۰ آییننامه داخلی برای طرح یک فوریتی الحاق یک ماده به قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۱۳۹۲/۶/۱۰ با اصلاحات و الحاقات بعدی را بررسی کردند.
در نهایت نمایندگان مجلس با ۱۴۷ رأی موافق، ۵۶ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۱ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند که طرح مربوط به اصلاح کنکور با اولویت بررسی شود.
در ادامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی وارد بررسی کلیات این طرح شدند و پس از استماع گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره کلیات این طرح موافقان و مخالفان کلیات این طرح صحبت کردند؛ اما با فرارسیدن زمان اذان، دو موافق و دو مخالف دیگر باقی ماندند.
مخالفان و موافقان طرح اصلاح قانون کنکور چه گفتند؟
بنابراین گزارش مسلم صالحی بهعنوان متقاضی این طرح، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبهای داشته است مبنی بر تاثیر معدل در پذیرش دانشآموزان در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، اما این مسئله نگرانی شدیدی را در جامعه دانشآموزان و خانوادههای آنها ایجاد کرده است.
نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی افزود: دغدغه ما در این زمینه این است که در بحث تاثیر معدل به یقین کیفیت آموزش در مراکز و استانهای برخوردار مانند تهران نسبت به مناطق ضعیفی مانند خوزستان و سیستان و بلوچستان متفاوت است و طبیعی است که یک معلم آموزشی خوب منجر به ارتقاء سطح کیفی تحصیلی دانشآموز میشود لذا نمیتوان یک نسخه واحد را برای کل جامعه پیچید در حالی که شرایط برخورداری از آموزش در میان دانشآموزان متفاوت است.
وی با بیان اینکه در بحث تصحیح اوراق امتحانی نیز سلیقه تصحیحکننده بسیار اثرگذار است، گفت: این مسئله باعث بیعدالتی شده و این بیعدالتی خود را در معدل دانشآموزان و پذیرش آنها در دانشگاه نشان میدهد.
صالحی مطرح کرد: اگر قرار است معدل تاثیر قطعی در پذیرش دانشجویان داشته باشد چرا باید این مسئله را به فردی که چندین سال قبل تحصیل کرده تسری داد؟ چرا که آن زمان چنین قانونی نبوده و فرد از ماجرا اطلاعی نداشته است بنابراین باید پرسید ملاک ما برای افرادی که در نظام قدیم درس خوانده اند، چیست؟
وی افزود: توجیه شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که مجموعی از مهارت تست زنی و حفظ کردن و تحلیل در کنکور برای داوطلب اعمال شود، اما باید مشخص شود که نسبت این موارد به هم چند به چند است؟
این نماینده مجلس تاکید کرد: در نهایت خروجی این تصمیمات خلق الساعه تنها بازی کردن با اعصاب و روان دانشآموزان و والدین و جامعه است که پس از ۱۲ سال تلاش برای ورود به دانشگاه به یکباره به دنبال تصمیمی خلق الساعه تمامی تلاش چندین ساله آنها از بین میرود لذا امیدوارم شاهد اصلاح این قانون و جلوگیری از تضییع حقوق داوطلبان کنکور باشیم.
امیرحسین بانکیپور نماینده اصفهان در مخالفت با تقاضای اولویت گفت: طبق قانون باید هر تصمیمی درباره کنکور تا پایان شهریور ماه گرفته و به تایید شورا رسیده باشد؛ با توجه به محدودیت زمانی و آغاز روند بررسی برنامه هفتم عملا تعیین تکلیف این طرح به بعد از شهریور موکول شده و اثری جز تشویش ذهن خانوادهها ندارد.
وی درباره چرایی تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی در تغییر در نحوه برگزاری کنکور گفت: این تصمیم عقبه چندین ساله داشته که وزیر آموزش و پرورش نیز درخصوص نحوه اجرای این مصوبهی شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارشی ارائه کرد؛ با روند گذشته کتابهای درسی منسوخ شده و دانشآموزان صرفا دلبسته کنکور و کلاسهای کنکوری شده اند و محتوای کتب درسی به حاشیه رانده شده است.
به گفته بانکی پور با این تصمیم معلم و کلاسهای درس به جایگاه اصلی خود برمیگردد.
این عضو کمیسیون فرهنگی با بیان اینکه آموزش و پرورش به ضعیف شده است، گفت: از دلایل ضعیف شدن این است که کلاسهای کنکور جایگزین کلاسهای درسی شده و در شکل فعلی کنکور هم درصد اندکی از خانوادههای محروم به رشتههای بالا دست پیدا کرده اند پس نباید سرنوشت دانشآموز را به یک امتحان چهار ساعته گره زد.
وی با بیان اینکه هیچ دولتی شهامت اجرای این طرح را نداشت، افزود: این دولت شهامت کرد و محکم پای اجرای آن ایستاده است پس مرعوب جو رسانهای نشوید که پشت آن مافیای کنکور است که با برنامهسازیهای مختلف ذهن جامعه را متشنج میکند.
بانکیپور گفت: رئیس کمیسیون آموزش در تمام جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور داشته و مقرر شده اختلافات در جلسات مشترک حل شود پس نباید طرحی که به کنکور امسال نمیرسد را مصوب کرد. البته که شورای نگهبان مصوبات خلاف شورای عالی انقلاب فرهنگی را رد میکند.
علیرضا سلیمی نماینده محلات نیز به عنوان موافق بررسی با اولویت این طرح گفت: اینکه گفته شد دانشآموزان به سمت کلاسهای کنکور رفته و نسبت به متون درسی بیتوجه شدهاند، این سوال را به وجود میآورد که منشا آن چیست؟ آیا این موضوع به طراحی سوالات کنکور برنمی گردد؟ باید سازمان سنجش در طراحی سوالات بازبینی کند.
وی ادامه داد: از طرف دیگر اگر قرار بر اعمال تاثیر قطعی معدل در نتیجه کنکور باشد هم باید زیرساختها وجود داشته باشد، علاوه بر این رویه واحدی در تصحیح اوراق بوده تا اعمال سلیقه در بررسی ورقههای دانشآموزان نشود.
در ادامه عدهای از نمایندگان درخواست کردند برای اتمام بررسی این طرح در مجلس قبل از آغاز بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه، مجلس امروز در شیفت دوم تشکیل جلسه دهد، اما عبدالرضا مصری که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت، اعلام کرد: از آنجا که در هیئت رئیسه در این زمینه تصمیم گیری نشده است، امکان رایگیری وجود ندارد.
انتهای پیام/