نقش فناوری دانشبنیانها در توسعه بانکداری الکترونیکی
حجتالله فرزانی کارشناس امور مالی و بانکی درگفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره پتانسیلهای صنعت بانکداری کشور برای حضور دانشبنیانها و الزام نظام اقتصادی کشور به تجهیز به بانکداری نوین عنوان کرد: بانکها در حوزه فناوری اطلاعات در کشور ما پیشرو بودهاند و عمده آنچه که در دنیا از آغاز فعالیتهای بانکی بر بستر فناوری اطلاعات شکل گرفته و ایجاد شده در ایران نیز در حال انجام است.
وی افزود: بانکها در بحث فناوریهای اطلاعات به واسطه مزایایی که در بحث هزینه و منابع دارند نهایت بهره را فناوریهای نوین بردهاند و گواه این موضوع گسترش فناوریها در این حوزه است که از طریق دستگاههای مختلف میتوان خدمات بانکی را دریافت کرد. به طور مثال میتوان با استفاده از یک موبایل یا سایر ابزارهای پرداخت خدمات بانکی برای مشتریان قابل دریافت است.
کارشناس امور مالی و بانکی با اشاره به گسترش ابزارهای پرداخت در کشور و صنعت بانکداری عنوان کرد: استارتآپها و فینتکهای متعددی در بحث ابزارهای پرداخت ایجاد شده و فعالیتهایی را به پیش میبرند. بانکها در بحث استفاده از ابزارهای دانشبنیانی و فناوریهای نوین نسبت به سایر صنایع پیشرو هستند.
وی ادامه داد: اگر طرحها و روشهایی دیگری همانند سایر کشورها در بحث لنتکها و تسهیلاتیارها ایجاد شوند نیز بانکها و بانک مرکزی از آن استقبال میکنند و استفاده از این ابزارها همگام با دنیا پیش میرود.
کارشناس امور مالی و بانکی درباره مشکلات زیرساختی که در زمینه جهش در بانکداری نوین وجود دارد، اظهار کرد: بستر خدمات فناورانه، اینترنت و زیرساختهایی است که باید به منظور ارایه خدمات بهتر تقویت شود. اگر قصد آن را داریم که تهسیلگری، روابط و ارایه خدمات بهتر در بخش بانکداری انجام شود نیازمند آن است که کیفیت اینترنت در کشور بهبود یابد.
چالش بانکها با سرعت پائین اینترنت و ایجاد محدودیت در آن
وی سرعت پائین اینترنت و ایجاد محدودیت در آن را به عنوان یکی از چالشها در زمینه صنعت بانکداری عنوان کرد و افزود: وزارت ارتباطات باید پاسخ دهد که چه برنامههایی برای بهبود ارایه خدمات در بخش بانکداری دارد تا مراودات مالی تسهیل شود و ارایه خدمات مالی با کیفیت بهتری انجام شده و رضایت جمعی بیشتری را برای مردم به همراه داشته باشد.
اختلالات شبکه بانکی بیش از آنکه به جذب دانشبنیانها مربوط باشد به ضعف در توسعه زیرساختها مرتبط است
فرزانی بیان کرد: اختلالات شبکه بانکی که هرازگاهی به وجود میآید بیش از آنکه به جذب شرکتهای دانشبنیان در این صنعت مربوط باشد به ضعف در توسعه زیرساختها مرتبط است. البته باز هم نیاز به علم شرکتهای دانشبنیان در توسعه زیرساختهای شبکه بانکی ضروری است.
ضعف بانکها در ارایه خدمات نوین بانکی به دلیل محدودیت در اینترنت و عدم توسعه زیرساختها
کارشناس امور مالی و بانکی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات کنونی بانکها ایجاد محدودیت در زیرساختها است و اگر شهروندان با اختلالاتی در زمینه خدمات بانکی مواجه هستند به دلیل همین محدودیتها و از سوی دیگر عدم توسعه زیرساختها است.
اقدامات مناسب بانکها در استفاده از ابزارهای فناورانه
وی عنوان کرد: بانکها در بحث ارایه خدمات و استفاده از ابزارهای فناورانه و ارتباط صنعت بانکداری با استارت آپها اقدامات مناسبی انجام دادهاند.
فرزانی در مقایسه استفاده فناوری در صنعت بانکداری ایران با جهان اظهار کرد: ایران در زمینه صنعت بانکداری و استفاده از فناوریهای نوین پیشرو است. البته محدودیتهایی نیز وجود دارد به طور مثال هرازگاهی تصمیمهایی اتخاذ و محدودیتهایی در زمینه استفاده از فناوری اطلاعات ایجاد میشود.
در بحث بانکداری دیجیتال و بانک بدون شعبه از دنیا عقب هستیم
وی ادامه داد: دربحث بانکداری دیجیتال و بانک بدون شعبه و نه بانکداری الکترونیکی تا حدودی عقبماندگیهایی وجود دارد و این موضوع تا حدودی به بسترهای اجرای آن و قوانین و مقررات مرتبط است.
خلاء مقررات دست بانکها را بسته است
کارشناس امور مالی و بانکی خاطرنشان کرد: خلاء مقررات، دست بانکها را در زمینه بانک بدون شعبه و بانکداری دیجیتالی محدود کرده است و قابل مقایسه با اقداماتی که در این زمینه در دنیا انجام شده نیست.
انتهای پیام/