صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۵۴ - ۲۲ شهريور ۱۴۰۲

مخبر: صنعت لوازم خانگی به نقطه قوت صنایع تبدیل شده است

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه صنعت کالای لوازم خانگی به مزیت و نقطه قوت صنایع کشور تبدیل شده است، گفت: این صنعت به چنان بلوغ و رشدی در سال‌های گذشته رسیده است که باید زیست بوم بازاری خود را به حوزه صادرات تغییر دهد.
کد خبر : 868015

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، جلسه معاون اول رئیس جمهور با انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، و مسئولان مربوطه در وزارت صمت و برخی تولیدکنندگان صنعت لوازم خانگی برگزار شد.

مخبر در این جلسه با اشاره به توانمندی و ظرفیت‌های این صنعت در تولید با کیفیت، طراحی زیبا، محصولات متنوع و با فن آوری روز تاکید کرد تولیدکنندگان لوازم خانگی می‌توانند با گرفتن سهم بازار منطقه تبدیل به الگویی در صنایع کشور شوند.

معاون اول رئیس جمهور در این نشست تدوین «طرح تحول صنعت لوازم خانگی» با رویکرد کاهش قیمت تمام شده و افزایش بهره وری را یک ضرورت مهم دانست و افزود: رویکرد دولت سیزدهم پیوند و رابطه دوجانبه دولت ـ صنعت برای رقابت و تسخیر بازار منطقه و کشور‌های همسایه است. در این زمینه انتظارات این صنعت از دولت برای رسیدن به این هدف باید مورد ملاحظه قرار گیرد.

مخبر به بازار ۶۰۰ میلیون نفری کشور‌های همسایه و همچنین سیاست توسعه دیپلماسی و روابط با همسایگان در دولت مردمی اشاره و تاکید کرد: باید در کنار شناخت و بهره‌گیری از امکانات موجود در کشور‌های همسایه و ظرفیت‌های صادراتی به بازار‌های این کشورها، سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی با افزایش نقش تجاری و اقتصادی به کمک تولیدکنندگان بیایند که البته وزارت خارجه در این زمینه برنامه ریزی و اقدامات خوبی انجام داده است.

وی خاطرنشان کرد: عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگ‌های و بریکس فرصتی برای ورود به بازار‌های کشور‌های عضو این سازمان‌ها است.

مخبر با تاکید بر اینکه صنعت کالای لوازم خانگی تبدیل به مزیت و نقطه قوت صنایع کشور شده است، افزود: این صنعت به چنان بلوغ و رشدی در سال‌های گذشته رسیده است که باید زیست بوم بازاری خود را به حوزه صادرات تغییر دهد که در این راستا دولت باید شرایط لازم را برای حضور بین المللی کالا‌ها و محصولات صنعت لوازم خانگی ایرانی فراهم کند.

وی تولید محصولات صنعتی با بهره وری بالا را از لازمه‌های حضور موفق در بازار‌های جهانی دانست و گفت: کاهش هزینه و ارتقای بهره‌وری تاکنون در سرفصل مدیریتی کشور جایگاه خود را پیدا نکرده است که البته بخش خصوصی توانسته بدلیل اقتضائات بازاری برنامه ریزی خوبی در زمینه بهره وری داشته باشد.

وزیر صنعت معدن و تجارت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در صنعت لوازم خانگی در دو سال گذشته جهش‌های بسیار خوبی اتفاق افتاده، تصریح کرد: مهمترین مسئله برای رشد این صنعت و گرفتن سهم بازار‌های بین‌المللی نوآوری و توسعه بازار است که طی جلسات مختلف وزارت صمت با تولید کنندگان این بخش اقدامات و برنامه ریزی‌های مناسب و لازم انجام شده است.

در این جلسه دفتر صنایع خانگی وزارت صمت گزارشی از رشد ۱۶ میلیونی تولیدات لوازم خانگی در سال گذشته و همچنین تولید ۶ میلیون و هشتصد هزار در ۵ ماه سال جاری و در مجموع رشد ۲۲ درصدی تولیدات این صنعت و همچنین کمتر بودن تورم سالانه لوازم خانگی از متوسط نرخ تورم در کشور ارائه و تاکید کرد: صنعت لوازم خانگی توانسته است در حوزه‌های مختلف و با افزایش عمق تولید داخلی در حوزه‌هایی که تاکنون تولیدی انجام نشده، ورود پیدا کند.

در ادامه این جلسه برخی از تولید کنندگان لوازم خانگی کشور به بیان دغدغه‌ها، نیازمندی‌ها و مسائل خود از قبیل تغییرات سیاست‌های بانکی، تخصیص ارز و تغییرات در روند ثبت سفارش‌ها، عدم تخصیص به موقع تسهیلات مالی، تشکیل برخی پرونده‌ها و مشکلات تعزیراتی، لزوم مقابله با قاچاق کالا، افزایش سهم کالای لوازم خانگی ایرانی در بازار داخلی کشور، تامین مواد اولیه و اطمینان از استمرار تامین این مواد با قیمت مناسب، حل مشکل تعهدات ارزی برای افزایش صادرات، رفع مشکلات برای ورود به باشگاه بین‌المللی بازار لوازم خانگی، بهره‌گیری از بازار مناطق آزاد کشور‌های همسایه، پایش در صنعت، مدیریت کردن منابع اولیه، توجه به واحد‌های تحقیق و توسعه و فروش اعتباری مواد اولیه به تولید کنندگان لوازم خانگی پرداختند.

انتهای پیام/

ارسال نظر