صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۱۰ - ۲۲ شهريور ۱۴۰۲
آنا گزارش می‌دهد؛

تماس ده‌ها مزاحم تلفنی در روز با اورژانس اجتماعی

روزانه بیش از ده‌ها مورد مزاحم تلفنی با خط ۱۲۳ تماس می‌گیرند و مددکاران اجتماعی به‌رغم شناسایی شماره‌هایی که قبلا هم مزاحم اورژانس اجتماعی شده‌اند، باز هم جواب تماس گیرنده مزاحم را می‌دهند تا طلب و استمداد کمک و راهنمایی هیچ فردی بی‌جواب نماند.
کد خبر : 867895

گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، فرزانه فراهانی، ظهور و بروز انواع آسیب‌های اجتماعی زندگی مردم در دنیای امروز را با آن زندگی کم دغدغه و ساده سال‌های قبل متفاوت کرده است و هیچ فردی هم نیست که به طور صد در صد از گزند معضلات اجتماعی و پیامدهای منفی آن در امان بماند.

تنش، اضطراب و استرسی که به دلیل وجود مشکلات مختلف برای هر فردی ممکن است ایجاد شود و به دنبال آن در پی راهی برای کنترل و کاهش عوامل این اضطراب افراد را جویای پیدا کردن کمک گرفتن از دیگران می‌سازد.

مجموعه اورژانس اجتماعی در کشور ما بیش از ۲۰ سال است که با هدف مداخله در انواع بحران‌های فردی و اجتماعی به وجود آمده است و در طی تمام این سال‌ها به مرور دایره ارائه خدمات خود را گسترش داده است.

افراد در نقاط مختلف کشور چنانچه در معرض آسیب‌های جانی و روانی باشند می‌توانند از طریق خط تلفن اورژانس اجتماعی یعنی شماره ۱۲۳ موضوع را با عوامل تین مجموعه ائم از مددکاران اجتماعی و روانشناسان در میان بگذارند و درخواست کمک داشته باشند؛ به عبارتی با مداخله به هنگام عوامل اورژانس اجتماعی و ارائه راهکارهای تخصصی توسط مددکاران اجتماعی سعی می‌شود فرد در معرض آسیب با آسیب دیده را در آرام شدن شرایط و رفع بحرانی که او را درگیر کرده است یاری دهند.

بازدید از اورژانس اجتماعی برای بهبود زیرساختها و رفع نواقص

طی روزهای گذشته «انسیه خزعلی» معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور با هیئت همراه خود و همچنین با حضور برخی از مسئولان بهزیستی استان تهران از محل کاری که پرسنل اورژانس اجتماعی شهر تهران در آن مستقر هستند بازدید کرد.

در بخشی از این بازدید خزعلی به کابینی که مددکاران اجتماعی به طور تلفنی تماس‌هایی که از طرف مردم با خط ۱۲۳ برقرار می‌شود را پاسخگو هستند وارد شد و همزمان فردی با اورژانس اجتماعی تماس گرفت.

مددکار حاضر در کابین گفت به علت تماس مکرر برخی از مخاطبان که به حالت مزاحم تلفنی با اورژانس اجتماعی تماس می‌گیرند، آن‌ها را می‌شناسند و درست هم می‌گفت. پسری به نام «اشکان» آن سوی خط ۱۲۳ حضور داشت و طبق تماس‌های قبلی از مددکار اورژانس اجتماعی می‌خواست تا به او کمک کند که پسر عمویش او را در کمد دیواری حبس نکند.

به‌رغم اینکه مددکار صدای اشکان را که بیش از ده‌ها بار تا کنون با خط ۱۲۳ تماس گرفته و درخواست کمک کرده است را می‌شناخت اما همچنان صبور و با لحنی آرام جوابگوی او بود و به حرفهایش گوش می‌کرد.

مددکار اورژانس اجتماعی می‌گفت روزانه بیش از ده‌ها مورد مزاحم تلفنی با خط ۱۲۳ تماس می‌گیرند، اما او و دیگر همکاران مددکارش علی رغم شناسایی شماره‌هایی که قبلا هم مزاحم اورژانس اجتماعی شده بودند را نیز جواب می‌دهند تا طلب و استمداد کمک و راهنمایی هیچ فردی بی‌جواب نماند که مبادا ممکن باشد تماس ۱۱ یک فرد مزاحم برای درخواست کمک باشد.

ضرورت بهبود تجهیزات و امکانات اورژانس اجتماعی برای ارائه خدمات بهتر

مددکار می‌گوید که اکنون امکان نقطه‌زنی تماس‌هایی که با اورژانس اجتماعی برقرار می‌شود و فرد نمی‌تواند به دلیل شرایط سخت و بحرانی که دارد ماجرای مورد آسیب واقع شدن خود و صدمه دیدنش را توضیح دهد را نداریم و این به دلیل کمبود تجهیزات مورد نیاز برای انجام چنین کاری است.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در واکنش به اعلام مددکار مبنی بر مزاحم بودن برخی تماس گيرنده‌ها از وی پرسید که به مقام قضایی در این خصوص شکایتی اعلام می‌شود یا خیر و مددکار هم گفت: چون احتمال می‌دهیم تماس مجدد فرد مزاحم تلفنی‌ به دلیل درخواست کمک واقعی باشد، تا کنون چنین اقدامی را انجام نداده‌ایم.

خزعلی در پاسخ به سوال خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره اینکه آیا تجهیزات و امکانات اورژانس اجتماعی افزایش پیدا می‌کند یا خیر، اظهار کرد: بازدید امروز از مجموعه اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور به منظور این است که از نزدیک وضعیت کار اورژانس اجتماعی را از نزدیک ببینیم و در صورت نیاز به اصلاح آن‌ها را مرتفع کرده و در بعضی موارد قوانین را اصلاح کنیم.

وی اضافه کرد: در طول ۲ سال گذشته موارد بسیاری در اورژانس اجتماعی اصلاح شد و کارهای خوبی صورت گرفت و خیلی از موارد تسهیل شد.

در جریان بازدید معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور از اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کارکنان هم با وی دیدار و گفتگو کردند و از مشکلات و سختی‌های کار خود حرف زدند.

از آنجا که مددکاران اجتماعی شاغل در مجموعه اورژانس اجتماعی در طول زمان کاری خود با افراد آسیب دیده بسیاری در تماس و تعامل هستند، در سختی این شغل هیچ شک و تردیدی نیست و برای قابل تحمل شدن چنین مشقتی ضروری است تا از امنیت کافی و حقوق و مزایای مناسب در کار خود و محیط کاری‌شان برخوردار باشند.

انواع آزار و خشونت را با خط  ۱۲۳ درمیان بگذارید!

به گفته مددکاران اورژانس اجتماعی موضوع تماس افراد با آن‌ها در یک مسئله خلاصه نمی‌شود و در واقع با یک نوع مخاطب ثابت مواجه نیستند.

زنان و دختران در معرض خشونت، آسیب اجتماعی یا آسیب دیده اجتماعی، افرادی که قصد خودکشی دارند یا اقدام به خودکشی کرده‌اند، زوجینی که به دلایل مختلف با هم سازگاری ندارند، دختران و پسران فراری از خانه، کودکان کار و خیابان، افراد درگیر همسرآزاری، کودکان آزار دیده، مبتلایان به اختلال هویت جنسی و در مجموع همه افرادی که در شرایط بحرانی نیاز به کمک و حمایت روحی و روانی دارند.

اگر در نزدیکی شما کودک، سالمند، یا هر فرد دیگری مورد خشونت و یا آزار قرار می‌گیرد، رسیدگی و مداخله در این بحران را با تماس با شماره تلفن ۱۲۳ اورژانس اجتماعی با مددکاران اجتماعی مجموعه در میان بگذارید و از آن‌ها بخواهید که با حضور به موقع‌شان ه فرد آسیب دیده یا در معرض آسیب کمک کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر