صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۰ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۲
رئیس جهاد دانشگاهی:

قطار سه‌واگنه پرسرعت با قابلیت تولید CO۲ کمتر ساخته می‌شود

رئیس جهاد دانشگاهی از ساخت قطار سه‌واگنه پرسرعت (HSR) با قابلیت تولید CO۲ کمتر توسط محققان کشور خبر داد و گفت: ساخت این قطار توسط محققان واحد علم و صنعت جهاد دانشگاهی آغاز شده است.
کد خبر : 867637

حسن مسلمی رئیس جهاد دانشگاهی در گفت‌و‌گو با خبرنگار علم و فناوری آنا با بیان اینکه تجربه جهانی نشان داده است سیستم حمل و نقل ریلی در مقایسه با دیگر سیستم‌های حمل و نقل از مزایای بیشتری برخوردار است، گفت: قطار‌های سریع‌السیر برای سرعت، کارایی، صرفه‌جویی در انرژی، امنیت و راحتی طراحی شده‌اند.

وی با بیان اینکه قطارهای سریع‌السیر، از نظر صرفه‌ اقتصادی و برآیند کارایی چند برابر سیستم‌های دیگر هستند، افزود:  این قطارها به یک امر مهم، ضروری و اجتناب‌ناپذیر برای جابه‌جایی مسافران تبدیل شده‌اند. ارتقای سیستم راه‌آهن موجود به سامانه سریع‌السیر ریلی در کشور بدون تردید به ارتقا و بهبود بهره‌وری در سیستم حمل و نقل و صرفه‌جویی موثر در انرژی، زمان و بهینه‌سازی هزینه‌ها منجر خواهد شد.

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه در این راستا محققان جهاد دانشگاهی درصدد بوده‌اند پا به عرصۀ تولید قطارهای سریع‌السیر بگذارند، ادامه داد: محققان جهاد توانسته‌اند در راستای طراحی و ساخت یک رام قطار سه‌واگنه پرسرعت (HSR) گام بردارند.

مسمکی گفت: از آنجایی که خطوط ریلی کشور فاقد برق بالاسری است، قرار است سیستم تامین برق این قطار به صورت دوگانه طراحی و علاوه بر برق بالاسری، سیستم تغذیه از طریق دیزل ژنراتور نیز در قطار پیش‌بینی می‌شود.

وی اضافه کرد: طراحی بدنه قطار، بوژی، سیستم رانش، ترمز، سیگنالینگ، TCMS و سیستم ایمنی قطار، برای سرعت سیر عملیاتی ۳۰۰ تا ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت از جمله ویژگی های این قطار پرسرعت محسوب می شود.

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه ساخت این قطار در واحد علم و صنعت جهاد دانشگاهی آغاز شده است، ادامه داد: برای ساخت این قطار امنیت سفر، سرعت، هزینه مناسب، راحتی، تولید CO۲ کمتر در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر