اَبرکاربران هوش مصنوعی؛ ۷۰ درصد نسل «زِد» از هوش مصنوعی استفاده میکند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، از زمان انتشار چت باتها در نوامبر گذشته، هوش مصنوعی مولد به عنوان یک فناوری توانمند شناخته میشود که میتواند به طیف وسیعی از کارهای روزمره کمک کند. با این حال یک مطالعه جدید نشان میدهد که تنها اعضای یک نسل خاص از هوش مصنوعی مولد به طور کامل استفاده میکنند.
سیلزفورس پژوهش جامع هوش مصنوعی خود را منتشر کرد (AI Divide) که بیش از ۴۰۴۱ نفر ۱۸ سال یا بیشتر را در سراسر ایالات متحده، بریتانیا، استرالیا و هند در رابطه با استفاده از هوش مصنوعی مورد بررسی قرار داده است.
این بررسی نشان داد که اگرچه نیمی (۴۹ درصد) از پاسخ دهندگان کلی از هوش مصنوعی مولد استفاده کردهاند، اما این اعداد بین گروههای سنی مختلف بسیار متفاوت است. بررسی «سیلزفورس» (Salesforce) یک شرکت فعال در حوزه رایانش ابری، نشان میدهد که سن و وضعیت اشتغال، عوامل اصلی در پذیرش هوش مصنوعی هستند.
به طور خاص کاربران هوش مصنوعی مولد در میان کاربران جوانتر متمرکز شده اند و ۶۵ درصد از کاربران هوش مصنوعی مولد نسل هزاره یا نسل زد (Z) هستند، افرادی که بین سالهای ۱۹۸۱ تا ۲۰۱۲ (۱۳۵۹ تا ۱۳۹۹) متولد شده اند.
نسل زد (Z) چه کسانی هستند؟
نسل زد (Z)، نسلی که به جای اکسیژن اینترنت مصرف میکند! تعبیری برای متولدین اواخر دهه هفتاد، هشتاد و نود است چرا که از زمانی که چشم بازکردند سر از اینترنت درآورند. این نسل از همان ابتدا با ابزارهای دیجیتال آشنا شدهاند و در حال حاضر خیلی از کارهای خود را با دستگاهها و ابزارهای هوشمند انجام میدهند. استفاده فراوان از اینترنت باعث شده است که آنها را با عنوان نسل اینترنت یا بومیهای دیجیتال هم بشناسیم.
نسل زد (Z) مسیر هوش مصنوعی را هموار کرد
پاسخ دهندگان نسل زد (Z) بیشترین سرمایه گذاری را در هوش مصنوعی مولد داشتند و ۷۰ درصد از آنها استفاده از این فناوری را گزارش کردند و ۵۸ درصد گفتند هوش مصنوعی مولد به آنها در تصمیم گیری آگاهانه کمک میکند.
نسل زد (Z) مسیر را برای هوش مصنوعی مولد هموار میکند این کار باعث صرفه جویی در زمان، سازمان دهی آنها و استفاده از آنها میشود. همچنین از هر چهار کارگر یک نفر میترسد در صورت استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی، تنبل در نظر گرفته شود.
فقدان آموزش و نگرانی از هوش مصنوعی در نسلهای قبل
براساس گزارش مرکز تحقیقاتی پیو، جای تعجب نیست که ۶۸ درصد از افراد غیر مصرف کننده به نسلهای نسل ایکس یا بی بومر تعلق دارند، نسلهایی که بین سالهای ۱۹۴۶ تا ۱۹۸۰ (۱۳۵۸و ماقبل) متولد شده اند.
برخی از دلایل بالقوه این عدم تعامل این است که اکثر غیر کاربران (۸۸ درصد) مشخص نیست که هوش مصنوعی مولد چگونه بر زندگی آنها تاثیر خواهد گذاشت. فقدان آموزش و نگرانیهای ایمنی نیز ممکن است پشت این تردید باشد. از میان افراد غیر کاربر، ۷۰ درصد گزارش کرده اند که اگر بیشتر در مورد این فناوری بدانند، از هوش مصنوعی مولد بیشتر استفاده میکنند و ۶۴ درصد در صورت امنیت بیشتر از آن استفاده خواهند کرد. همچنین شرکتها باید از هوش مصنوعی برای متفاوت فکر کردن استفاده کنند و نه صرفا برای کاهش هزینهها
تحقیق انجام شده در این مطالعه با دیگر تحقیقات تحت پوشش «زد دی نت» (ZDNET) هم خوانی دارد که بر نیاز به آموزش و راهنمایی در زمینه هوش مصنوعی در راحت کردن افراد برای استفاده از این فناوری تاکید میکند.
انتهای پیام/