گذار از دیزل به انرژیهای تجدیدپذیر/ کامیونها با پنل خورشیدی به دل جاده میزنند
به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری علم و فناوری آنا، هفت تولیدکننده بزرگ کامیونهای تجاری اروپا طی توافقی در سال ۲۰۲۰ برای توقف تولید خودروهای دیزلی ظرف دو دهه آینده، تلاش خود را برای رسیدن به این هدف بهکار بستند.
شب گذشته یکی از این شرکت ها، جدیدترین اقدام خود را برای گذار از صنعت آلوده دیزلی به سمت آیندهای پایدارتر اعلام کرد.
با این حال، اسکانیای سوئدی به جای ایجاد تحول در آنچه در زیر کاپوت یک کامیون نیمه سنگین وجود دارد، قصد دارد از تمام قسمتهای آزاد اطراف این وسیله نقلیه حمل بار استفاده کند.
بر اساس اعلام اسکانیا، این شرکت به تازگی با دانشگاه اوپسالا و شرکت انرژی Midsummer برای ساخت یک نمونه اولیه نیمه کامیون هیبریدی برقی ۵۶۰ اسب بخاری همکاری میکند که تریلر آن به طول ۶۰ فوت با ۱۰۰ متر مربع پنلهای خورشیدی پوشیده شده است.
افزوده شدن انرژی خورشیدی به عنوان سوخت جدید میتواند برد سالانه رانندگی را تا پنج هزار کیلومتر در سوئد برای این اسکانیا افزایش دهد که با توجه به موقعیت نمونه اولیه، رقم امیدوارکنندهای است.
نکته جالب این رویکرد در یک کشور اسکاندیناوی این است که اگرچه سوئد روزهای بی پایانی دارد؛ اما به عنوان مثال، پایتخت این کشور در جولای به طور متوسط فقط کمی بیش از نیمی از ماه آسمان صاف را تجربه میکند، در نوامبر تقریباً ۷۵ درصد از ماه، آسمان ابری است. اما در این مورد، منظم بودن آسمان ابری به نفع پروژه اعلام شده است.
«اریک فالک گریم» «Eric Falkgrim» مسئول فناوری در بخش تحقیقات و نوآوری اسکانیا توضیح داد: «ما به طور خاص میخواستیم ببینیم آیا این کار در سوئد منطقی است یا خیر، زیرا اگر به کشورهایی مانند جنوب اروپا، استرالیا یا آفریقای شمالی بروید، واضح است که آفتاب بسیار بیشتری وجود دارد. اگر در اینجا در شرایط آفتابی کمتر و تا حدودی تاریکتر کار کند، اعتبار گسترده این پروژه تایید میشود.
فالک گریم خاطرنشان کرد اگرچه مفهوم نصب پنلهای خورشیدی بر روی یک تریلر نیمه کامیون در ابتدا ممکن است نسبتاً ساده به نظر برسد، اما تدارکات و اجرای آن اقدام سادهای نیست. این ایده کمی هیجان انگیز و احمقانه است چرا که به سیستمسازی و توسعه سختافزاری و نرمافزاری جدید برای انتقال ایمن برق و همچین مدیریت خطاهای [طراحی]نیاز دارد.
به گفته فالک گریم، از دیدگاه فنی این پروژه هنوز راه درازی در پیش دارد. با وجود اینکه نمونه اولیه این نیمه کامیون در جادههای عمومی سوئد در حال آزمایش است، اما این اقدام صرفا برای اثبات منطقی بودن این پروژه صورت میگیرد؛ آزمایشی که به گفته این پژوهشگران منطقی است.
اگرچه انتظار نمیرود چنین طراحی برای چند سال در جادهها رایج شود، اما آزمایش اولیه اسکانیا نشان میدهد این فناوری نه تنها امکان پذیر است، بلکه امیدوارکننده است.
انتهای پیام/