صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۸ - ۰۷ شهريور ۱۴۰۲
در گفت‌وگو با آنا تأکید شد؛

ضرورت بازارسازی محصولات فناورانه بدون صادرات تهاتری

استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: نمی‌توان فناوری را صادر کرد؛ اما در ازای آن محصولات کم‌ارزش گرفت. صادرات تهاتری، نتیجه مطلوبی را برای کشور رقم نخواهد زد.
کد خبر : 865680

آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا با تأکید بر بازارسازی برای محصولات دانش‌بنیان گفت: صادرات محصولات دانش‌بنیان با فناوری بالا به‌دلیل نقش تاثیرگذار بر ایجاد ارزش‌افزوده و ارزآوری، برای اقتصاد کشور‌های درحال‌توسعه حائز اهمیت است؛ چراکه نتایج فعالیت‌های این صنایع به دیگر بخش‌های اقتصادی منتقل می‌شود و به افزایش بهره وری و گسترش کسب و کار می‌انجامد.

بغزیان گفت: کشور‌های در حال توسعه به کالا‌های دارای فناوری و تکنولوژی برای قرارگیری در مسیر پیشرفت نیاز دارند. محصولاتی که به طریق دانش‌بنیان تولید می‌شوند، همواره جای پیشرفت دارند و مانند منابع طبیعی تمام نمی‌شوند. با پیشرفت در این حوزه می‌توانیم شاهد رشد اقتصاد باشیم.

وی ادامه داد: در این بخش، حوزه دانش‌بنیان و فناورانه ایران می‌تواند نقشی جدی را ایفا کند و تولید محصولات فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی می‌تواند نقش کشور را در بازار‌های جهانی برجسته‌تر کند.

ضرورت بازارسازی مؤثر برای تجارت خارجی ایران

به گفته استاد دانشگاه شهید بهشتی؛ ارائه کالا‌ها و خدمات فناورانه با قیمت مناسب و با مزیت رقابتی بالا به کشور‌هایی که نیاز به این محصولات دارند، نوعی بازاریابی و بازارسازی موثر و صحیح برای تجارت خارجی ایران به‌ویژه در بخش دانش‌بنیان است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: نکته‌ای که در روند توسعه روابط بین‌المللی باید به آن توجه داشته باشیم، هزینه آن است. اگر قرار است محصولات دانش‌بنیان و فناورانه به کشور‌های دیگر صادر کنیم، باید راه‌های بازگشت درآمد آن نیز به شیوه‌ای صحیح و اصولی، مشخص باشد.

وی بیان کرد: نمی‌توان فناوری صادر کرد؛ اما در ازای آن محصولات کم ارزش گرفته و صادرات را به شیوه تهاتر انجام دهیم. پیش از تجارت، باید بحث نقل و انتقالات ارزی و بازگشت ارز‌های حاصل از صادرات به مشخص شده و از آن مطمئن باشیم. در غیر این صورت، صادرات تهاتری، نتیجه مطلوبی را برای کشور رقم نخواهد زد.

انتهای پیام/

ارسال نظر