صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۰۰ - ۰۷ شهريور ۱۴۰۲

هوش مصنوعی می‌تواند آموزش عالی را متحول کند

بررسی‌ها نشان می‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند آموزش عالی را متحول کند.
کد خبر : 865635

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیاست آموزش ملی بسیاری از کشورهای غربی در سال 2020 یک آموزش مادام العمر جامع، چندرشته ای و بین رشته ای را پیش بینی و طراحی کرده بود. تغییر و تداوم به عنوان یک نیروی پیش برنده عنوان شده اند و تب علمی به همراه اجرای جدیدترین ابزارهای تکنولوژیکی برای آموزش و تحقیق بسیار مهم عنوان شده اند. یکی از این ابزارها هوش مصنوعی است که فرصت ها و چالش های جدیدی را به وجود می آورد.

هوش مصنوعی به موضوع گفتگوی شهر درباره تمام موضوعات تبدیل شده است. در حالی که پتانسیل تغییردهنده هوش مصنوعی مدتی است که به رسمیت شناخته شده است، اپلیکیشن های وسیع الطیفش (مانند چت جی پی تی و بینگ چت) و مزایای مشهودشان اکنون آن را به یک نیروی قدرتمند و مختل کننده در صنایع مختلف تبدیل کرده اند. فارغ از صنعت، هوش مصنوعی در حال تبدیل شدن به یک عامل ضروری و حیاتی در شکل دهی به آینده است. آموزش عالی یکی از بخش هایی است که تلاش می کند تا بیشترین بهره را از پتانسیل انقلاب و متحول کننده هوش مصنوعی ببرد. ادغام هوش مصنوعی در آموزش عالی بیانگر فرصتهای زیادی برای متحول نمودن تجربه یادگیری، ارتقای تحقیق، نوآوری و رسیدگی به چالش های دیرپای در چشم  انداز آموزشی است.

با این حال، این سفر بدون پیچیدگی هایش نیست و مستلزم یک رویکرد متفکرانه و مسئولیت پذیر برای آزاد کردن پتانسیل کامل هوش مصنوعی ضمن کشتی گرفتن با چالش های نهادینه شده است.

تاثیر هوش مصنوعی در آموزش عالی یک تاثیر چندرویه و گسترده است. به عنوان یک ابزار یادگیری سازش پذیر هوش مصنوعی دارای پتانسیل شخصی سازی آموزش، سازگار شدن با نیازهای متنوع و سبک های یادگیری دانشجویان است.  

در یک محیط کلاسی، جایی که در آن دانش آموزان سعی می‌کنند تا توجه معلم را به خود جلب کنند، سیستم های مبتنی بر هوش مصنوعی می توانند آموزش شخصی سازی شده بدهند، نقاط قوت و ضعف را شناسایی کنند و حمایت هدفمند برای رسیدن به نتایج یادگیری بهتر ارائه کنند. این رویکرد سفارشی به دانش آموزان اجازه می دهد تا به فراخور توانایی خود رشد کنند، درک عمیقتری را به وجود می آورد کمک‌شان می‌کند تا با موضوع مورد نظر ارتباط برقرار کنند.

علاوه بر این، اهمیت هوش مصنوعی در ارتقای سطح آموزش عالی زنان را نمی توان دست کم گرفت. در گذشته، موانع فرهنگی، هنجارهای جنسیتی و دسترسی محدود به فرصت های آموزشی مانع از دسترسی زنان به آموزش عالی می شدند. با این حال، ابزارهای یادگیری زبان مبتنی بر هوش مصنوعی می توانند موانع زبانی را بردارند و به زنان کمک کنند تا با هر عقبه زبانی ادامه تحصیل بدهند. با ارائه تجربیات یادگیری سفارشی و سازگار، هوش مصنوعی می تواند از زنان در کسب مهارتها و دانش لازم برای پیش بردن شغلشان و دست یابی به انگیزه های علمی و دانشگاهی حمایت کند. این می تواند در مناطقی با دسترسی محدود به زیرساخت های آموزشی مفید باشد.

ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی می توانند شکافهای دیجیتالی را پر کنند و دسترسی برابری به آموزش باکیفیت ایجاد کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر