صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۱۸ - ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
بررسی ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در تجارت کشور (۱۲)؛

ضعف باورها به پیاده‌سازی لجستیک هوشمند در صنعت حمل و نقل

رئیس سابق کمیسیون حمل ونقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران گفت: حضور دانش‌بنیان‌ها به منظور پیاده‌سازی هوش مصنوعی در لجستیک و حمل و نقل در کشور نیازمند یک متولی واحد است.
کد خبر : 865154

گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ افزایش حجم و ارزش صادرات غیرنفتی و البته مدیریت واردات کالا به کشور از اولویت‌های دولت سیزدهم است، اما رمز موفقیت در اعمال سیاست‌های توسعه تجارت برداشت گام‌های اساسی در راستای رقابت با سایر کشور‌های پیشرفته در این حوزه حمل و نقل و لجستیک است.

با ایجاد تغییر و تحول در دنیا، کسب‌وکار‌های آینده میزان وابستگی بیشتری به هوش مصنوعی پیدا خواهند کرد؛ مهم‌ترین صنعتی که بیشترین وابستگی را در دهه آتی به هوش مصنوعی خواهد داشت، صنعت حمل و نقل است. رئیس سابق کمیسیون حمل ونقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران نمی‌توان روی امکانات سخت افزاری چند دهه گذشته در بخش حمل ونقل و لجستیک کشور هوش مصنوعی پیاده‌سازی کرد، اظهار کرد: هم در بخش نرم‌افزار و هم در بخش سخت‌افزار وضعیت مناسبی در بحث دانش‌بنیان‌شدن وجود ندارد.

درهمین رابطه سیدعلی حسینی، رئیس سابق کمیسیون حمل ونقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آنا اظهار کرد: اگرچه در ایران در فناوری‌های حمل و نقل چندان قوی نیستیم، اما به محض اینکه فناوری جدیدی در بحث حمل و نقل وارد فضای اقتصادی کشور می‌شود با استقبال فعالان اقتصادی مواجه می‌شود.

یکی از نیاز‌های همیشگی بحث حمل و نقل و لجستیک در کشور فناوری‌های به روز است

وی افزود: هوشمندشدن خرید بلیت هواپیما و قطار، تاکسی‌های اینترنتی و خدماتی از این دست از جمله اموری است که زیربنای فناوری دارد بنابراین یکی از نیاز‌های همیشگی بحث حمل و نقل و لجستیک در کشور فناوری‌های به روز است. ورود فناوری‌های هوشمند اکنون با ورود هوش مصنوعی د جلوه بیشتری از خود نشان می‌دهد و هر چه بیشتر از فناوری استفاده شود در کاهش هزینه‌ها موثرتر است.

دانش‌بنیانی شدن حمل و نقل هزینه‌های سربار را کاهش می‌دهد

حسینی خاطرنشان کرد: دانش‌بنیانی شدن و کاهش هزینه‌های حمل و نقل لجستیک می‌تواند کمک کند تا اقتصاد ملی با هزینه‌های سربار کمتری مواجه شود.

رئیس سابق کمیسیون حمل ونقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این پرسش که اکنون چه وضعیتی دربحث دانش‌بنیانی شدن بخش حمل و نقل و لجسیتک کشور وجود دارد، عنوان کرد: هم در بخش نرم‌افزار و هم در بخش سخت‌افزار وضعیت مناسبی در بحث دانش‌بنیان‌شدن وجود ندارد. یکی از نیاز‌ها و زیرساخت‌ها برای آنکه بتوان از ظرفیت دانش بنیانی در بخش نرم‌افزار استفاده کرد آن است که سخت‌افزار هم آماده باشد. معنای این سخن آن است که نمی‌توان روی امکانات سخت افزاری چند دهه گذشته در بخش حمل و نقل و لجستیک کشور هوش مصنوعی پیاده‌سازی کرد.

ضرورت سیاستگذاری واحد در بخش حمل و نقل میان وزارتخانه‌های صمت و راه

رئیس سابق کمیسیون حمل ونقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: پیشنهاد کلی ما به مجموعه دولت شامل وزارت صمت و راه و شهرسازی آن است که در بخش لجستیک سیاستگذاری واحدی را داشته باشند. لجستیک زنجیره‌ای از همه مواردی است که می‌تواند وجود داشته باشد. البته نمی‌توان تنها به انتظار دولت نشست تا امور اجرایی را انجام دهد و این ایده درستی نیست.

شرکت‌های فناور باید بر موضوعات و مسائل عمیق‌تر تمرکز کنند

وی ادامه داد:‌دولت با توجه به بروکراسی‌ها و مسائلی که در مجموعه تصمیم‌گیری‌ها وجود دارد با مشکلاتی همراه است و حتی در کشور‌های پیشرفته هم این شرکت‌های فناوری هستند که ابتدا مسائلی را ایجاد می‌کنند و پس از آن دولت ورود می‌کند. باید ابتدا اجازه داد تا شرکت‌های فناور نه روی پوسته‌ها که بر موضوعات و مسائل عمیق‌تر فعالیت کنند.

بومی‌کردن نرم‌افزار‌های حمل و نقل راهکار حل مشکلات این بخش نیست

حسینی تصریح کرد: اینکه نرم‌افزاری را از گوشه‌ای از جهان به ایران بیاوریم و آن را بومی کنیم پاسخگوی مشکلات ما نیست و باید ساختاری‌تری به موضوعات نگاه کنیم. بخشیدن عمق به حل مشکلات نیازمند آن است که شرکت‌های دانش‌بنیان اجازه دهند که در بخش‌های مختلف اقتصادی در وزارت راه ونفت عمیق‌تر به موضوعات نگاه شود.

وی افزود: به نظرمن حضور دانش‌بنیان‌ها به منظور پیاده سازی هوش مصنوعی در لجستیک و حمل و نقل درکشور نیازمند یک متولی واحد است.

رئیس سابق کمیسیون حمل ونقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران درباره دلایل عقب‌ماندگی کشور در بحث دانش‌بنیانی‌شدن بخش لجستیک و حمل و نقل کشور اظهار کرد: یکی از مشکلات آن است که ما هنوز به این باور نرسیده‌ایم که یک سری از بخش‌های کشور به صورت هماهنگ و سیستماتیک قابلیت عملکرد دارند. نکته قابل توجه دیگر این است که تصمیم‌گیران ارشد کشور باید به این باور برسند که دانش‌بنیانی شدن در بخش حمل و نقل و لجستیک با افزایش راندمان و بهره‌وری نقش موثری در بهبود عملکرد‌ها دارد و هر گاه به این باور برسند شرایط آن را نیز فراهم خواهند کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر