صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۵۹ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵
در اولین جشن دانش‌آموختگی دکتری پژوهشی ارائه شد؛

آمارهای مهم معاون آموزشی وزارت بهداشت از تحصیلات تکمیلی در کشورهای پیشرفته/ توسعه با تحصیلات تکمیلی گره خورده است

معاون آموزشی وزارت بهداشت، گسترش تحصیلات تکمیلی را یکی از ملزومات قرار گرفتن در مسیر توسعه دانست.
کد خبر : 86514

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر باقر لاریجانی در اولین جشن دانش‌آموختگان دکتری پژوهشی گفت: «گسترش دانشجویان دکتری پژوهشی، یکی از بحث‌های تاثیرگذار در پیشرفت کشور است. مسیر تحصیلات تکمیلی، مسیری جدی است. به طوری‌که در همه نقاط دنیا توسعه با گسترش تحصیلات تکمیلی گره خورده است. البته محور توسعه پایدار نیازمند داشتن نیروی انسانی خوب برای اداره مراکز و موسسات است.»


او ادامه داد: «یکی از مصادیق مهم تحقق اقتصاد مقاومتی تربیت نیروی کارآمد است. در همه کشورهای پیشرفته دنیا هرجا برنامه توسعه وجود داشت تحصیلات تکمیلی نیز مدنظر بود. در واقع گسترش آموزش و توسعه با هم عجین شده‌اند.»


لاریجانی تاکید کرد مسیر توسعه تحصیلات تکمیلی باید با خلق ثروت دانش‌بنیان همراه باشد و گفت: «اگرچه روش آموزشی در کشور با اشکالاتی همراه بوده، در برخی از زمینه‌ها مثل توسعه تحصیلات تکمیلی در دهه گذشته بسیار خوب عمل شده است.»


او انبوه‌سازی آموزش را چاقویی دولبه خواند و گفت: «توسعه تحصیلات تکمیلی با توسعه کشور رابطه مستقیمی دارد. مشاهدات نشان می‌دهد درخواست برای آموزش عالی در 10 سال گذشته افزایش پیدا کرده، اما متاسفانه نتوانسته‌ایم جوابگوی این تقاضا باشیم. »


معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: «به عنوان مثال دسترسی به آموزش عالی در 27 کشور توسعه‌یافته بالای 60درصد است، این میزان حتی در کشوری مانند فنلاند و کره‌جنوبی به ترتیب تا 93 و 96درصد نیز می‌رسد. حتی آمریکا در یک برهه زمانی تصمیم گرفت تحصیلات تکمیلی را گسترش دهد و در بازه زمانی نه‌چندان بلندمدت این میزان را دو برابر کرد. انگلیس، سوئد و... نیز تجربیات مشابهی داشتند.»


او از این که تعداد زیادی از دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌ها و کشورهایی تحصیل می‌کنند که سطح کیفیت آموزش عالی آنها پایین‌تر از دانشگاه‌های کشور است، ابراز تاسف کرد و گفت: «اگر روند رشد دکتری در کشورهای مختلف را بررسی کنیم، درمی‌یابیم که علوم‌پزشکی بسیار بیشتر از سایر شاخه‌ها گسترش پیدا کرده است.»


لاریجانی افزود: «همچنین تاکید بر علوم‌پایه پزشکی در کشورهای موفق و توسعه‌یافته بسیار بالاست. جالب آنجاست که درصد بالایی از رشد تحصیلات تکمیلی متعلق به دکتری پژوهشی است. این الگو، الگوی جاافتاده‌ای در کشورهای موفق است.»


او گفت: «البته طی 10 سال اخیر رشد نسبتا خوبی میان 65 دانشگاه و دانشکده علوم‌پزشکی داشتیم، به‌طوری‌که دکتر‌ی تخصصی و فوق‌تخصصی در 10 سال اخیر رشدی 1/5 برابری و سایر مقاطع رشدی 2/5 برابری داشتند.هم‌اکنون حدود 10درصد از دانشجویان دکتری تخصصی پژوهش‌محور هستند، اما باید این میزان افزایش پیدا کند.»


لاریجانی یادآوری کرد در سال 94 تعداد دانش‌آموختگان پژوهش‌محور در علوم‌پزشکی 25 نفر بوده و ادامه داد: «با توجه به اینکه ارتباطات بین‌المللی در ماه‌های اخیر بیشتر سامان گرفته، شاید بتوان دکترای پژوهش‌محور، تحصیلات تکمیلی، فرصت‌های مطالعاتی، شرکت‌های دانش‌بنیان و... را بیشتر گسترش داد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر