صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۰:۰۷ - ۰۲ شهريور ۱۴۰۲

عوامل تأثیرگذار در انتخاب رشته

معاون آموزشی اداره آموزش و پرورش دهاقان گفت: مشاور و مشاوره در فرآیند انتخاب رشته، قادر است به صورت هدفمند به شخص برای نیل به اهدافش کمک کند.
کد خبر : 865001

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، همایش انتخاب رشته با حضور جمعی از مسئولان اداره آموزش و پرورش شهرستان، دانش‌آموزان پایه دوازدهم و خانواده آنان در محل سالن اجتماعات شهید بشارت دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان برگزار شد.

عباس کوهستانی، معاون آموزشی اداره آموزش و پرورش شهرستان دهاقان در این گردهمایی به بحث درباره چگونگی انتخاب رشته پرداخت و گفت: اهمیت انتخاب رشته برای ورود به دانشگاه‌ها بسیار حیاتی و مهم است. در حقیقت فرآیند و اهمیت انتخاب رشته از سال هفتم آغاز می‌شود.

وی با طرح موضوع انتخاب آگاهانه و ضرورت انجام آن افزود: اگر انتخاب رشته به صورت ناآگاهانه اتفاق بیفتد، مشکلات متعددی در انتظار شخص انتخاب کننده است. افت تحصیلی، مشکلات روحی و روانی، دل‌زدگی از رشته، عدم علاقه به ادامه تحصیل و ... تنها بخش کوچکی از مشکلات انتخاب ناآگاهانه رشته تحصیلی هستند.

کوهستانی به بیان عوامل تأثیرگذار در انتخاب رشته پرداخت و بیان کرد: عوامل متعددی در انتخاب رشته دخیل و سهیم هستند، عوامل بیرونی مانند خانواده، دبیران، مشاوران، افراد تاثیرگذار در زندگی، گروه همسالان، رسانه‌ها، علم و تکنولوژی، بازار کار و عوامل درونی همچون هوش و استعداد، علاقه، رغبت، نگرش‌ها، اعتقادات و جنسیت در انتخاب رشته، نقش بسیار مهمی دارند.

معاون آموزشی اداره آموزش و پرورش دهاقان به نقش بدون بدیل مشاوره و مشاور در چگونگی انتخاب رشته پرداخت و گفت: در فرآیند انتخاب رشته، مشاور و مشاوره قادر است که به دانش‌آموز کمک بسیار موثری داشته باشد و این کمک می‌تواند انتخاب را در مسیر درست‌تری به پیش ببرد. مشاور می‌تواند به صورت هدفمند به شخص برای نیل به اهدافش کمک کند.

ملاک‌های انتخاب دانشگاه محل تحصیل و ضرورت آن‌ها، مبحث بعدی سخنران بود که در این‌خصوص تصریح کرد: کیفیت آموزشی، سطح علمی دانشگاه‌ها، مسائل فرهنگی و اقتصادی شهر محل تحصیل، ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر، بهره‌گیری از استادان با تجربه، امکانات موجود در دانشگاه‌ها، امکانات کتابخانه‌ای، دوری و نزدیکی به محل تحصیل، نظر خانواده، نظر فارغ‌التحصیلان و نظر دانشجویان دانشگاه، از مواردی هستند که برای انتخاب رشته در دانشگاه‌ها ملاک عمل قرار می‌گیرند.

کوهستانی با انجام توصیه‌هایی کاربردی برای دانش‌آموزان بیان کرد: برای انتخاب رشته سعی کنید ۵۰ درصد انتخاب‌ها را به صورت واقع‌بینانه و بر اساس رتبه کسب شده در آزمون سراسری انتخاب کنید، این کار باید با دقت و وسواس زیاد انجام شود. بین ۲۰ تا ۲۵ درصد از رشته‌ها را نیز در سطح خوش‌بینانه قرار دهید، با علم به این‌که رتبه به رشته نمی‌رسد؛ اما امکان انصراف تعدادی از دانشجویان در همان رشته وجود دارد که با انصراف آن دانشجویان فرصت به داوطلبان بعدی می‌رسد که در این رشته‌ها ادامه تحصیل دهند. ۲۰ تا ۲۵ درصد از رشته‌ها را نیز باید برای کف قابل قبول گذاشت، اگر تصمیم به این دارید که پشت کنکور نباشید و شرایط برای یک سال درس خواندن مهیا نیست، باید رشته‌های قابل قبول را انتخاب کنید تا به دانشگاه‌های مورد نظرتان وارد شوید.

انتهای پیام/

ارسال نظر