صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد:

دانشگاه آزاد اسلامی بساط مدرنیته موقر را برهم زد

محمد قربانی گلشن‌آباد عنوان کرد: مدرنیسم دو ساحت «مبتذل» و «موقر» دارد که دو روی یک سکه‌اند و دانشگاه آزاد اسلامی بساط مدرنیته موقر را برهم زد.
کد خبر : 864809

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دوره منطقه‌ای طرح ملی اعتلا ویژه اعضای هیئت علمی و کارکنان استان‌های فارس، بوشهر، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد در محل اردوگاه شهید ربانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز به مدت دو روز در حال برگزاری است. 

معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست با گرامیداشت یاد و نام شهدای اخیر شاهچراغ، حرم حضرت احمد بن موسی علیهم‌السلام را چشم و چراغ ملت ایران نامید و این واقعه را دلیل روشن و نشان آشکار خباثت ذاتی و شقاوت باطنی دشمنان ملت مسلمان ایران دانست که دست به ترور افراد مظلومی‌زدند که برای زیارت اولیاءالله، عبادت و عرض حاجت به این حرم مطهر آمده بودند.

محمد قربانی گلشن‌آباد اضافه کرد: هر انسان منصفی، رسانه‌های بیگانه را مشاهده کند، عمق دروغ و نفاق آن‌ها را تأیید خواهد کرد.

وی ضمن تبارشناسی تاریخی، تأسیس «دانشگاه» یا «یونیورسیته» در ایران را واکاوی کرد و گفت: بروز و ظهور جریان منورالفکری در عهد ناصرالدین شاه در ایام مشروطیت درقد، قواره و قامت امثال ملکم‌خان، طالبوف، سیدحسن تقی‌زاده پیگیر و مدعی غربی شدن از فرق سر تا نوک پا بودند، بعد‌ها همین جریان با عنوان «روشنفکری» دانشگاه‌ها و محافل علمی و آکادمیک ایران را در دوره پهلوی اول و دوم زیر سیطره خود بردند و نهاد دانشگاه در پوشش و ظاهر مرکز آموزشی و یادگیری در خدمت «سیاست علمی» با کارویژه‌های روشن و ترسیم شده غرب با هدایت و مدیریت غرب‌گرا‌یان به ظاهر وطنی و حتی ظاهرالصلاح ادامه مسیر داد.

معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: کتاب‌های «در خدمت و خیانت روشنفکری» و «غرب‌زدگی» مرحوم جلال آل‌احمد در تبیین و تدقیق این ماجرا بسیار راهگشاست

ظهور جریان منورالفکری و روشنفکری در محافل دانشگاهی

قربانی گلشن‌آباد تشریح کرد: مفهوم «الیناسیون» و «بازگشت به خویشتن خویش» به مثابه دو مضمون سلبی و ایجابی در آثار و ادبیات مرحوم علی شریعتی ناظر به این ماجراست.

وی تأکید کرد: با بروز و ظهور جریان منورالفکری و بعد‌ها روشنفکری در محافل دانشگاهی و هژمونی و سلطه آنها بر فضای دانشگاهی به‌خصوص در دوره شوم و سیاه پهلوی اول و دوم، عموم دانشگاه‌های ما در خدمت مراکز تصمیم‌گیری و اتاق‌های فکر غرب قرار گرفت و دانشگاه به کریدور اعمال «استعمار نو» تبدیل شد. چطور؟ با تربیت بروکرات‌ها یا دیوانسالاران و تکنوکرات‌ها یا فن‌سالاران با مغزافزار کاملاً غرب‌گرایانه. 

معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: مدرنیسم دو ساحت «مبتذل» و «موقر» دارد که دو روی یک سکه‌اند و دانشگاه آزاد اسلامی بساط مدرنیته موقر را برهم زد.

قربانی گلشن‌آباد در ادامه توضیح داد: اومانیسم، سکولاریسم، پوزیتویسم، ایندیویژوالیسم و ... که مبانی مدرنیسم هستند، در صورت، شکل، مفهوم و محتوا تجلی دارد، به‌عنوان مثال سبک زندگی غربی مطابق ارزش‌های غربی، بروز مدرنیته مبتذل و روبناست که توسط رسانه‌های ارتباط جمعی، شبکه‌های اجتماعی، صنایع فرهنگی و ... تبلیغ، ترویج و گفتمان‌سازی می‌شوند.

وی تصریح کرد: آنچه در مجامع فکری، نظری و دانشگاهی می‌گذرد، زیربنا و مدرنیسم موقر بوده که در گذر زمان و از دوره ناصری تاکنون حامل مبانی و مبادی پیشگفته و البته با ادبیات جدید است.

معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد: انقلاب اسلامی نقطه عطفی در تاریخ دانشگاه ایران و بلکه جهان است، چراکه دانشگاه را از بنگاه نیروسازی برای غرب به یک نهاد اجتماعی و وطنی و در خدمت ملت و میهن تبدیل کرد.

قربانی گلشن‌آباد بیان کرد: انقلاب اسلامی به دانشگاه هم استقلال و هم البته آزادی عطا کرد، روبنا، شکل و فرم را تغییر داد و البته زیربنا، ماهیت و هویت آن را تعالی بخشید.

وی افزود: آیا ارتش سری غربگرایان در مجامع دانشگاهی و پیاده نظام آن در صنایع فرهنگی و مناسبات اجتماعی از بین رفت؟ حاشا و کلا، بلکه با تغییر صورت بر همان سیرت قبلی، اصرار ورزیده و در زرورقی از سخنان و ادبیات حتی به ظاهر انقلابی، اما راستای مطامع غربی و براساس همان فرمول ادامه دادند.

معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اینکه امروز دانشگاه آزاد اسلامی آماج حملات برخی افراد و جریان‌های فوق واقع می‌شود اینکه معتقد و خود را ملتزم به الزاماتی می‌دانیم که دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاهی در خدمت ملت و نظام اسلامی است، دانشگاهی از مردم برای مردم.

قربانی گلشن‌آباد مطرح کرد: فعالیت اهالی دانشگاه زمانی ارزش پیدا می‌کند که در حوزه گره‌گشایی از مشکلات کشور و مردم انجام شود، دانشگاهی که براساس منویات امامین انقلاب اسلامی، اسناد بالادستی (سند دانشگاه اسلامی، چشم انداز، نقشه علمی کشور و...)، سند تحول و تعالی پنج‌ساله را طراحی و عملیاتی کرده و امروز میوه‌های آن ثمر داده و مورد حقد و کینه غرب و غربگرایان قرار گرفته است.

بدنه مسئولان دانش‌آموخته دانشگاه‌ها هستند

وی تشریح کرد: امروزه مردم می‌پرسند که منابع عظیمی از بیت‌المال و بودجه عمومی دولت که به دانشگاه‌ها اختصاص می‌یابد صرف چه چیزی می‌شود و چرا نتایج مثبت آن در زندگی ملت ملموس نیست؟

معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه مردم مالیات می‌دهند تا مجامع دانشگاهی از مشکلات آن‌ها گره‌گشایی کنند، افزود: اگر امروز با شرایط نامطلوب در حوزه‌هایی نظیر خودروسازی، مسکن، مسائل اقتصادی، معیشتی و آسیب‌های اجتماعی و ... مواجه هستیم، نقش دانشگاه در حوزه‌های عملی و نظری معطوف به کجاست؟

قربانی گلشن‌آباد اضافه کرد: بدنه کارکنان دولت و دستگاه‌های اجرایی و مسئولان برخاسته و دانش‌آموخته دانشگاه‌ها هستند و به لحاظ نظری در دانشگاه‌ها، نگاه حل‌المسائلی به معضلات و مشکلات کشور وجود ندارد.

وی گفت: برخی مسئولان در دولت، هدف اصلی دانشگاه را تولید دانشمند یا راهبرد آن را علم برای علم مطرح می‌کنند و به دلیل قدرتی که دارند تلاش می‌کنند این مضمون سرتاپا ایراد و اشکال را بزک کرده و به خورد نظامات دانشگاهی بدهند.

معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: علم زمانی ارزش پیدا می‌کند که در خدمت سعادت، رفاه، آرامش و آسایش جامعه در چارچوب ارزش‌های الهی باشد، حرکت براساس فرمول‌های غربی دستاوردی برای ملت مسلمان ما، نداشته و نخواهد داشت.

قربانی گلشن‌آباد مطرح کرد: علم برای علم، دستپخت غربی‌ها برای ماست. در کدام دانشگاه غرب، شعار علم برای علم یا تولید دانشمند، داده می‌شود که برخی در اینجا می‌زنند؟

وی از «طرح ملی اعتلا» به‌عنوان نقطه عزیمتی برای طرح و ارائه راه‌حل مهم‌ترین مسائل و اولویت‌دارترین مشکلات جامعه ایران اسلامی با بهره‌گیری از ظرفیت مجامع دانشگاهی یاد کرد و افزود: امیدواریم این طرح با نیت خیرخواهانه و مخلصانه استادان، پاسخ روشن و محکم به سؤالات پیش گفته بدهد.

معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی پیرامون طرح پایش دانشگاه آزاد اسلامی گفت: براساس این طرح از دستگاه‌ها، نهادها، وزارتخانه‌ها و همه ساختار‌ها خواسته شده تا مسائل و مشکلات خود را در میان بگذارند تا استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در این حوزه تحقیق و بررسی کرده و ارائه طریق کنند و این طرح نزدیک به چهار سال است در دانشگاه آزاد اسلامی، اجرایی و عملیاتی می‌شود.

قربانی گلشن‌آباد در ادامه بیان کرد: ایران اسلامی بیش از ۲۳۰ هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده که عمده آن‌ها از طبقه محروم و مستضعف جامعه هستند و ما به اندازه مسئولیتی که داریم در مقابل خون پاک و مطهر آنها پاسخگو هستیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر