صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نماد «کشتی نجات» راهبردی برای انتقال مفاهیم عاشورایی به نسل جوان

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران گفت: استفاده از نمادهایی مانند کشتی «سفینه النجاه» یا کلاهخود حضرت عباس(ع) راهبرد درستی برای انتقال مفاهیم عاشورایی به نسل جوان است.
کد خبر : 864788

مریم حقی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران با حضور در میدان آزادی تهران از بخش‌های مختلف نخستین سوگواره آیینی شهر تهران، «محرم شهر» بازدید کرد.

حقی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره مشارکت کانون پرورش فکری در رویداد محرم شهر گفت: امسال در حاشیه برنامه «محرم شهر» این توفیق را داشتیم در بخش کودک و نوجوان دختر و پسر حضور داشته باشیم و با متولی‌گری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برنامه‌هایی را در ۳ بخش کودکان دختر و پسر، نوجوانان پسر و نوجوانان دختر برنامه‌ریزی کنیم. برای پسران نوجوان برنامه‌هایی را نظیر سرود، نقالی و پرده‌خوانی داشتیم و کتیبه سازی برای دختران نوجوان درنظر گرفته شد. بخش کودکان نیز چند حلقه برنامه دارد که می‌توان به کارگاه‌های قصه‌خوانی، نقاشی، بازی و نقالی اشاره کرد.

وی با اشاره به پیوند فرهنگ و هنر با آموزش مفاهیم دینی گفت: در تعلیم و تربیت کودک و نوجوان استفاده از ابزار‌های فرهنگی و هنری برای انتقال مفاهیم دینی بسیار موثر است. همچنین برای معرفی وقایع تاریخی و مذهبی استفاده از المان‌ها می‌تواند کمک‌کننده باشد؛ بنابراین از یکسو باید به سمت فعالیت‌های فرهنگی برای کودکان و نوجوان برویم و از سویی دیگر به دنبال نمادسازی با محوریت اتفاقات مهم تاریخی باشیم. از این رو استفاده از المانی مثل کشتی «سفینه النجاه» یا کلاه خود حضرت عباس علیه السلام که در میدان آزادی قرار داده شده موثر و راهگشاست.

این مدیر فرهنگی درباره دلیل انتخاب «نوجوان» به عنوان مخاطب محوری اربعین امسال گفت: ما معتقدیم که برای هویت بخشی به کودک و نوجوان باید او را وارد جریان اربعین و عاشورا بکنیم. دقت داشته باشید که پیاده‌روی اربعین تنها یک مسیر معمولی برای پیاده‌روی کردن نیست بلکه یک اتمسفر تربیتی برای کودک و نوجوان دارد. حتی می‌توانم به شما بگویم که راهپیمایی اربعین به اندازه چند دوره آموزشی می‌تواند اثربخشی داشته باشد و واقعا هم این طور است.

وی اضافه کرد: به نظرم در شخصیت نوجوانی که تجربه سفر اربعین را دارد می‌توان تحول را دید. از سویی دیگر اساسا در هر جایی که می‌خواهید کودک و نوجوان را بررسی کنید باید او را در بستر خانواده ببینید. جریان اربعین یک جریان صرفا کودک و نوجوانی نیست بلکه جریانی از جنس خانواده است. برای مثال می‌بینید که خانواده‌ها به صورت دسته‌جمعی در پیاده‌روی اربعین حاضر می‌شوند.

حقی با تاکید بر اینکه کانون پرورش فکری به صورت ویژه روی خانواده متمرکز شده است گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قهرمان خود را از این به بعد خانواده می‌داند. تا پیش از این ما روی کودک و نوجوان به صورت صرف برنامه‌ریزی کرده بودیم، اما اکنون معتقدیم که باید روی نقش محوری خانواده تمرکز کنیم و به آن توجه داشته باشیم. قطعا کودک و نوجوان در بستر خانواده رشد پیدا می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر