صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۴۹ - ۱۷ شهريور ۱۴۰۲
آنا گزارش می‌دهد؛

بین‌المللی‌سازی بخشی از استراتژی دانشگاه‌های برتر جهان

دانشگاه‎‌های برتر جهان به بین‌المللی‌سازی فکر و مدام از خود سوال می‌کنند: آیا بخشی از موفقیت موسسه آن‌ها در آینده به حضور دانشجویان بین‌المللی ارتباط دارد یا نه؟
کد خبر : 864581

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، قبل از شیوع ویروس کرونا، رفت‌ و‌ آمدهای بین‌المللی دانشجویان و حضور آن‌ها در دانشگاه‌های کشورهای دیگر در حال افزایش بود اما با همه‌گیری کرونا این روند کاهشی شد. درآغاز سال ۲۰۲۰، ۵/۶ میلیون دانشجو در دانشگاه‌های کشورهای دیگر مشغول به تحصیل بودند. سازمان OECD (همکاری و توسعه اقتصادی) پیش‌بینی کرد تعداد دانشجویان بین‌المللی تا سال ۲۰۲۵ از ۸ میلیون نفر فراتر خواهد رفت. کرونا و قرنطینه‌های بعد از آن، مانع از عبور بسیاری از دانشجویان جدید از مرز‌های بین‌المللی شد.

درحال‌حاضر با کاهش‌یافتن محدودیت‌های سفرهای بین‌المللی و در دسترس‌تر بودن واکسن‌ها، تعداد زیادی از دانشجویان آماده هستند تا دوباره در کلاس‌های درس دانشگاه‌های بین‌المللی حضور داشته باشند.

بررسی ها نشان می‌دهد که مولفه‌های متعدد در افزایش پذیرش دانشجوی بین المللی موثر است. بر این اساس پذیرش فرهنگ جهانی، تبلیغ موقعیت مکانی دانشگاه، ارائه گزینه‌های مطالعه انعطاف‌پذیر، پذیرش موقعیت‌های کاری، ایجاد محیطی حمایتی، بهینه‌سازی وب‌سایت، بررسی کمپین‌های PPC (پرداخت به ازای هر کلیک)، استفاده از ایمیل، رفتن به فضای مجازی در دانشگاه و استفاده از محتوای ویدیویی از مواردی است که می‌تواند در شناساندن دانشگاه‌های جهان به دانشجویانی که قصد دارند در کشورهای دیگر ادامه تحصیل بدهند مفید باشد.

فکردن به تصویری بزرگتر

بین‌المللی‌سازی باید بخشی از استراتژی کلی دانشگاه‌ها باشد. در واقع متولیان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی باید از خود سوال کنند: آیا بخشی از موفقیت آینده خود را به حضور دانشجویان بین‌المللی ارتباط دارد یا نه؟ مشارکت‌های استراتژیک با سازمان‌های بین‌المللی، مانند: راه‌اندازی برنامه‌های تحصیلی در خارج از کشور، می‌تواند به دانشگاه‌ها کمک کند تا برند جهانی موسسه خود را تقویت کنند. 

دانشگاه لیدز یکی از اعضای موسس شبکه دانشگاه‌های سراسر جهان است. WUN (شبکه جهانی دانشگاه‌ها) مجموعه‌ای از ۲۳ دانشگاه در سراسر جهان است که به صورت مرتب برنامه‌های تحصیلات تکمیلی و توسعه‌ای با دانشگاه‌های عضو برگزار می‌کنند. 

براساس داده‌های اخیر رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، دانشگاه هنگ‌کنگ بین‌المللی‌ترین دانشگاه جهان است. ۴۳ درصد از ۱۸ هزار دانشجوی آن بین‌المللی هستند. واضح است که طرح اولیه این دانشگاه برای تبدیل شدن به "دانشگاه جهانی آسیا" نتیجه داده است.

جی‌پی‌اس دانشگاه را روشن کنید!

وقتی نوبت به جذب دانشجویان بین‌المللی می‌رسد، تبلیغ موقعیت مکانی دانشگاه به همان اندازه مهم است که در مورد برنامه‌ها، اساتید و فرصت‌های شغلی اطلاع‌رسانی می‌شود. 

برخی از دانشجویان بین‌المللی قبل از ثبت‌نام فرصتی برای بازدید از دانشگاه ندارند، بنابراین مهم است که آن‌ها درک شوند تا کمی از فرهنگ و آداب و رسوم کشورها بدانند. 

وب‌سایت دانشگاه کنت انگلستان به دانشجویان آینده‌نگر اطلاعاتی در مورد مسیرهای عبورومرور در شهر، هزینه زندگی، تاریخ و میراث و حتی در مورد خوردن و نوشیدن اطلاعاتی به دانشجویان ارائه می‌دهد. می‌توان بخش‌هایی از محوطه دانشگاه را در شبکه‌های اجتماعی به نمایش گذاشت تا دانشجویان تصاویر واقعی از دانشگاه محل تحصیل خود داشته باشند.

گزینه‌های انعطاف پذیر/ موقعیت‌های شغلی

یکی از راه‌های کلیدی برای جذب دانشجویان بین‌المللی، ارائه گزینه‌های یادگیری متنوع و انعطاف‌پذیر است. دوره‌های آنلاین به دانشجویان این امکان را می‌دهد تا هر کجا هستند از راه دور، مطالعه و در کلاس‌ها شرکت کنند، درواقع جدول‌های زمانی انعطاف‌پذیر و متنوع به آن‌ها حتی این اجازه را می‌دهد تا درحین تحصیل قادر باشند کار کنند و شغل مورد علاقه خود را دنبال کنند. دانشگاه ها با ارائه فرصت‌های شغلی مناسب به دانشجویان بین‌المللی، آن‌ها را برای انتخاب دانشگاه خود تشویق کنند.

جورجیاتِک مؤسسه‌ای پژوهش‌محور است که در یادگیری انعطاف‌پذیر، پیشرو است. این دانشگاه، مقطع کارشناسی ارشد آنلاین خود در علوم کامپیوتر را در سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی کرد. آمارها نشان می‌دهد ۲۹/۸ درصد از دانشجویان این دانشگاه در سال ۲۰۱۸ بین‌المللی بودند و نیز این دانشگاه موفق شده بود تا در ۹۹ کشور جهان، نمایندگی دایر کند. 

ایجاد محیطی حمایتی

دانشگاه‌ها دانشجویان بین‌المللی را از برنامه‌های رفاهی خود خارج نکنند. دانشجویان عمدتا می‌خواهند بدانند آیا دانشگاه انتخابی آن‌ها مراقب سلامت عمومی و همچنین موفقیت تحصیلی آنها است یا خیر؟ 

به عنوان مثال؛ دانشگاه کنت یک مرکز رفاهی اختصاصی در وب‌سایت خود دارد که دانشجویان را به منابع داخلی و خارجی دانشگاه راهنمایی می‌کند. دانشگاه فنی ریگا مشاوره روانشناسی به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهد و آن‌ها می‌توانند در طول تحصیل با یک روانشناس بین‌المللی مشورت داشته باشند.

وب‌سایت دانشگاه و کمپین‌‌های تبلیغاتی را بهینه کنید

دانشگاه ها برای‌ اینکه در مقابل رقبا متمایز شوند، باید وب‌سایت خود را بهینه کنند. چند راه برای اضافه کردن بخش‌های بین‌المللی به وب‌سایت وجود دارد. تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) می‌تواند راهی مقرون به صرفه باشد تا کالج خدمات بهتری به دانشجویان بین‌المللی ارائه دهد. همچنین پرداخت به اِزای هر کلیک می‌تواند به اینکه، کدام کلمات کلیدی و پیام‌ها به خوبی می‌تواند اثر مثبتی روی دانشگاه و موسسه داشته باشد، کمک کند. دانشگاه‌ها در هر حال به یاد داشته باشند، روی اهداف بازاریابی که می‌خواهند هدف‌گذاری و نیز بر بازار‌هایی که پتانسیل دارند تمرکز کنند.

صرفه‌جویی در وقت و هزینه دانشجو با تور مجازی

موسسات آموزش عالی و دانشگاه‌ها به یک تور مجازی نیاز دارند. تور‌های مجازی به دانشجویان کشورهای مختلف این امکان را می‌دهد تا ببینند زندگی دانشجویی در دانشگاه چگونه است و چه امکاناتی در دسترس است. ارائه جایگزین‌های مجازی نیز راهی برای انعکاس تصویر بهتری از دانشگاه‌ها است. 

از این گذشته، همه دانش‌آموزان وقت یا بودجه کافی را ندارند تا بتوانند محوطه فیزیکی یک دانشگاه را از نزدیک ببینند. داشتن یک تور مجازی کمک می‌کند تا به صورت آنلاین، فضای دانشگاه‌ها در معرض دید دانشجویان بین‌المللی قرار گیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر