صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۴۰ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
دستیار رئیس جمهوری در امور مردمی سازی دولت:

طرح شهریاران زمینه مشارکت مردم در حل مسائل جامعه است

عبودتیان گفت: متأسفانه این رویه وجود ندارد که مردم در سطوح مختلف در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت کنند؛ چرا کاری که مردم می‌توانند انجام دهند را به آن‌ها واگذار نمی‌کنیم؟ مردم غیر از تصمیم‌گیری در نظارت هم می‌توانند نقش داشته باشند.
کد خبر : 864389

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید احمد عبودتیان دستیار رئیس‌جمهوری در امور مردمی سازی دولت در نشست خبری با اصحاب رسانه در مورد رونمایی از طرح ملی شهریاران با حضور رئیس‌جمهور گفت: مردمی سازی دولت برای برخی جای سؤال دارد که چگونه این کار شدنی است؟ مردمی سازی دولت ایده جدید نیست و امام با همین شعار انقلاب اسلامی را پایه‌گذاری کرد.

عبودتیان با بیان اینکه دولت مردمی از ۲ سال قبل شکل گرفته است افزود: دولت باید کار اساسی برای مردمی سازی دولت انجام می‌داد. سؤال این است که آیا مردم پس از مشارکت در انتخابات در تصمیم سازی‌ها مؤثر هستند؟ این رویه الآن وجود ندارد که مردم در سطوح مختلف در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت کنند؛ چرا کاری که مردم می‌توانند انجام دهند را به آنها واگذار نمی‌کنیم؟ مردم غیر از تصمیم‌گیری در نظارت هم می‌توانند نقش داشته باشند.

عبودتیان با اشاره به تأکیدات رهبر انقلاب در تحقق شعار مردمی سازی دولت خاطر نشان کرد: برای این امر باید سازوکارها باید برای مردمی سازی دولت و نقش دادن به مردم در تصمیم‌گیری فراهم می‌شد. در سند تحول دولت، مردمی سازی دولت دیده شده است، ولی نیاز بود نهادی تشکیل شود تا این هدف دنبال شود.

او در مورد نمونه‌های مشارکت مردمی با اشاره به رویداد عظیم اربعین افزود: تاکنون نمونه‌های زیادی از مشارکت مردم در سطوح مختلف وجود داشته است، مثلاً مردم برای احداث راه روستایی یا آب‌رسانی با هم مشارکت کرده و دولت هم همراهی کرده است یا نمونه اربعین که با مشارکت مردم و همراهی دولت ایران و عراق برگزار می‌شود.

عبودتیان ادامه داد: باید از الگوی مشارکت مردمی در دوران دفاع مقدس در مردمی سازی دولت  استفاده شود. در گام دوم انقلاب هم مشارکت مردم دیده شده است.

او در مورد نقش مردم در مقابله با کرونا گفت: مردم نقش محوری در ریشه‌کنی کرونا داشتند باید هر کاری را به عزم ملی تبدیل کرده و حرکت عمومی در آن ایجاد کنیم. مسئله اقتصاد به یک حرکت عمومی تبدیل نشد و به همین دلیل در این زمینه مشکل داریم.

عبودتیان با اشاره به نقش حلقه‌های میانی در طرح شهریاران افزود: از حلقه‌های میانی پرس‌وجو کردیم تا افراد خوشنام که قدرت میدان سازی داشته و فهم مردمی داشته باشند، برای دستیار مردمی سازی استانداران و فرمانداران انتخاب کنیم.

او گفت: ما آنها را معرفی کرده و این افراد برای استانداران و فرمانداران و مدیران ارشد انتخاب شدند؛ البته مدیران ارشد هم باید باور کنند که مردم می‌توانند کار تخصصی و پایدار انجام دهند.

عبودتیان با اشاره به دعوت از جمع نخبگان و حلقه‌های میانی برای رسیدن به فهم مشترک در مردمی سازی دولت گفت: دو روز گذشته همایشی در این زمینه با حضور رئیس‌جمهور و برخی از اعضای دولت، استانداران و مدیران ارشد دولتی برگزار کردیم.

او اظهار داشت: حلقه‌های میانی باور کردند دولت واقعاً دنبال کار در این زمینه است و شعار نمی‌دهد. مدیران ارشد هم متوجه جدیت رئیس‌جمهور در تحقق هدف مردمی سازی دولت شدند. البته ما نتوانستیم همه تشکل‌های مردمی را دعوت کنیم. از سویی فرصت نشد همه کارهایی که تاکنون در زمینه استفاده از ظرفیت مردمی انجام شده را معرفی کنیم.

 عبودتیان در پاسخ به سؤالی در مورد شاخص‌های انتخاب شهریاران و نظارت بر این امر اظهار کرد: برای وزرا، استانداران و فرمانداران دستیار مردمی انتخاب شده است. شاخص‌هایی هم برای این دستیاران در نظر گرفته شده از جمله که آنها داشتن سابقه کار میدانی، اتصال به هیئت اندیشه‌ورز،  خوشنامی در جامعه، چابک بودن و فهم مأموریت‌های وزرا، استانداران و فرمانداران، شناخت حلقه‌های میانی و قدرت  اتصال  حلقه‌ها را به مدیران است.

او درباره نظارت بر عملکرد دستیاران گفت: چند نفر از امنای آن شهر یا شورا نظارت دارند، حلقه‌های میانی درباره انتخاب دستیار اظهار نظر می‌کنند. اگر مسئول به مردمی سازی باور نداشته باشد، این هدف محقق نمی‌شود.

عبودتیان گفت: بنابراین دستیار مردمی سازی باید بتواند نرم‌افزار مردمی سازی را بر ذهن مسئول حاکم کند و این کار زمان می‌برد، چون از دهه شصت به‌تدریج مردم از تصمیم سازی خارج شده‌اند.

او در پاسخ به شبستان در مورد برگزاری بخشی از این طرح در سال گذشته اظهار کرد: سال گذشته ما اقدامات ۳ هزار تشکل مردمی که با کار تخصصی مشکلات اجتماعی، فرهنگی، عمرانی، کشاورزی و اقتصادی را حل کرده‌اند انتخاب کردیم که از این آمار ۹۰۰ مجموعه انتخاب و در معرض دید مدیران ارشد در غالب یک نمایشگاه کوتاه‌مدت قرار گرفت.

عبودتیان گفت: ما با انتخاب دستیار مردمی سازی، این تشکل‌ها را به مجموعه حاکمیتی وصل می‌کنیم. در واقع  اضلاع مدیران دولتی، د

دستیار مردمی سازی و حلقه‌های میانی برای حل مشکلات و مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌ها وجود دارد. مدیر هم باید کار را ساده و همه‌گیر کند تا مردمی سازی تحقق یابد.

او گفت: طرح ملی شهریاران از بسترهای مهم برای شتاب‌ده‌ی دولت در خور مردمی است که از چند ماه گذشته طراحی شده و نمونه کوچک آن در برخی شهرستان‌ها اجرا شد و با بررسی بازخوردها آماده شده تا به‌صورت رسمی اعلام شود.

عبودتیان اظهار کرد: طرح شهریاران مستمر است و هر سال با اولویتی دیگر ادامه می‌یابد تا در گفتمان و میدان عمل مدیران دیده شود.

دستیار رئیس‌جمهوری در امور مردمی سازی دولت گفت: برای به میدان آمدن مردم و جلب مشارکت مردم تلاش می‌کنیم. در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی مشارکت مردم بیشتر است. نمی‌توان با نیابت از مردم کاری انجام داد.

عبودتیان از برگزاری اجلاسیه ملی مردمی‌سازی دولت در سالن اجلاس سران خبر داد و گفت: این اجلاس موجب شد تا مفهوم و تعاریف مردمی سازی مبتنی بر انقلاب اسلامی بیشتر تبیین شود. مدیران میانی جدیتشان نسبت به مردمی سازی افزایش یافت. ارتباط دستیاران و حلقه‌های میانی نیز بیشتر شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر