صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۲۶ - ۲۲ مرداد ۱۴۰۲

معاون دیوان عدالت اداری: شخص متقلب جایگاهی در نظام آموزشی کشور ندارد

معاون حقوقی دیوان عدالت اداری با تاکید براینکه دیوان هیچ‌گاه اعتقادی به ورود شخص متقلب به نظام آموزشی کشور ندارد، گفت: نظام رسیدگی به پرونده برکناری رئیس سازمان سنجش براساس ماده ۲۹ آیین‌نامه اجرایی بوده و موضوع شبهه مطرح است.
کد خبر : 862845

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، جواد سپهری‌کیا، معاون حقوقی دیوان عدالت اداری در گفت‌وگویی تلویزیونی در خصوص حکم انفصال موقت رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور در دیوان عدالت اداری، گفت: از نگاه و منظر دیوان، شخص متقلب جایگاهی در نظام آموزشی کشور ندارد و چیزی که در دیوان عدالت اداری به‌عنوان موضوع پرونده مطرح است تقلب و ماده ۶ تخلف در آزمون‌های سراسری نیست، بلکه موضوع ماده ۱۱ قانون رسیدگی به تخلف در آزمون‌های سراسری مطرح است که به شبهه در آزمون و امتحان ارتباط دارد؛ بنابراین تفاوت‌های حاکم بر این ۲ امر باید به روشنی مشخص شود که موضوع پرونده مطروحه در شعبه ۲۸ دیوان عدالت، شبهه در آزمون بوده است.

وی افزود: از منظر رسانه‌ای یک اتفاقی افتاده و در واقع این موضوع القا شده که افرادی  که متقلب در آزمون هستند از دیوان عدالت حکم گرفته‌اند. باید توجه کرد در قانون مذکور بین تقلب و شبهه در آزمون تفاو‌ت‌هایی قائل شده‌اند و نظام رسیدگی به هرکدام از آن‌ها متفاوت است.

معاون حقوقی دیوان عدالت اداری با تاکید بر اینکه موضوع پرونده مطروحه در شعبه ۲۸ دیوان عدالت اداری شبهه در آزمون است، گفت: شخصی به سبب سوابق تحصیلی در معرض شبهه در آزمون قرار گرفته است. موضوع در هیئتهای تخصصی مورد رسیدگی قرار گفته و حکم به محرومیت این فرد از تحصیل داده شده است. این فرد دعوایی را مبنی بر اعتراض به تصمیم هیئتهای تخصصی براساس موضوع ماده ۱۱ و شبهه در آزمون مطرح می‌کند و درخواست دستور موقت برای رسیدگی و اعلام نتیجه قطعی هیئتهای تخصصی می‌کند.

سپهری‌کیا افزود: خواسته شاکی این بوده که صرف‌نظر از نتیجه رای هیئتها که می‌تواند مثبت و یا منفی باشد، دستور موقت برای ادامه تحصیل داشته باشد که در حال حاضر این موضوع در روند رسیدگی است و هنوز حکم قطعی صادر نشده است. موضوع حکم انفصال صادره ناظر بر دستور موقت است و نه حکم قطعی.

وی با بیان اینکه دستور موقت بر این اساس است که این فرد موقتا به ادامه تحصیل ادامه دهد تا حکم نهایی صادر شود، اظهار کرد: این موضوع کاملا منطبق بر تبصره یک ماده ۳۵ دیوان عدالت اداری است و صدور دستور موقت تاثیری بر اصل دعوا ندارد.

معاون دیوان عدالت اداری گفت: رئیس سازمان سنجش علی‌رغم ابلاغ امر در چند نوبت و اطلاع از موضوع به دستور موقت عمل نکرده است؛ به همین دلیل شعبه مورد نظر مراتب استنکاف را به معاونت قضایی منعکس کرد و‌بعد از آن حکم انفصال صادر شده است.  

سپهری‌کیا با تاکید بر اینکه علی‌رغم صدور حکم انفصال تا حال حاضر از اجرای حکم دیوان خودداری شده است، گفت: در اینجا این سوال مطرح می‌شود که اگر خود ما جای این شخص عادی در شهرستان مریوان بودیم و در مورد ما موضوع شبهه مطرح می‌شد چه انتظاری داشتیم؟ قطعا از دیوان عدالت اداری انتظار داشتیم در راستای ماده ۱۰ که مربوط به رسیدگی به تصمیمات هیئتها و کمیسیون‌ها می‌شود به پرونده ما رسیدگی شود.

وی اظهار کرد: در گذشته نیز افرادی که در رابطه با این پرونده اظهار نظر کرده‌اند با حکم دیوان عدالت اداری به حقوق قانونی خود رسیده‌اند.

معاون حقوقی دیوان عدالت اداری با تاکید براینکه دیوان هیچ‌گاه اعتقادی به ورود شخص متقلب به نظام آموزشی کشور ندارد، گفت: نظام رسیدگی به پرونده این فرد براساس ماده ۲۹ آیین‌نامه اجرایی بوده و موضوع شبهه مطرح است.

سپهری‌کیا با بیان اینکه اگر بخواهیم در راستای ماده ۱۱ حرکت کنیم باید ماده ۲۹ آیین‌نامه اجرایی را بپذیریم، گفت: در ماده ۲۹ آیین‌نامه آمده است اگر در مورد فردی شبهه مطرح است باید از ۳ حالت پیش‌بینی شده در قانون (یعنی تفاوت فاحش در نمره اکتسابی با سوابق تحصیلی، گزارش‌های واصله و پاسخنامه‌ها مشابه) ۲ مورد وجود داشته باشد تا هیئتهای تخصصی بتواند به موضوع ورود پیدا کند.  

وی خاطر نشان کرد: در دیوان عدالت اداری از سال ۱۴۰۱،  ۱۸۶۱ پرونده با همین موضوع مطرح شده که برای ۴۶ پرونده دستور ورود صادر شده و به تازگی به سازمان سنجش احاله شده است.

معاون دیوان عدالت اداری تصریح کرد: دستور موقت دیوان در خصوص بازگشت قطعی به تحصیل نیست و تاثیری بر اصل دعوا ندارد.

سپهری‌کیا در پاسخ به این موضوع که صدور دستور موقت و حکم انفصال در دیوان عدالت اداری باید ناظر بر دانشگاهی باشد که فرد دانشجو در آن در حال تحصیل است و نه رئیس سازمان سنجش، گفت: هیئت‌های تخصصی زیر نظر سازمان سنجش هستند و تصمیم اتخاذشده در مورد تعلیق دانشجو از سوی هیئتها بوده و طرف شکایت هم سازمان سنجش بوده است؛ بنابراین مخاطب دیوان، سازمان سنجش بوده است.

وی بیان کرد: براساس تبصره ۲ ماده ۱۶ قانون دیوان مهلت اعتراض به تصمیم هیئتها ۳ ماه است و کسانی که از سال ۱۴۰۰ شاکی بودند مهلت اعتراض آن‌ها تمام شده است.

معاون دیوان عدالت اداری گفت: در مورد نظریه تفصیلی گفته شده است که نظر شورای نگهبان ناظر بر آینده است، اولا نظر شورای نگهبان مربوط به سال ۷۶ و ناظر بر مورد استخدامی و غیر مرتبط با وضعیت دانشجویان است، در اصل ۷۳ قانون اساسی برای قاضی و مقام دادرس حق تفسیر قانون پیش بینی شده است، همکار ما در دیوان عدالت اداری نیز براساس همین استدلال به موضوع ورود پیدا کرده است.

سپهری‌کیا در پاسخ به این سوال که آیا نظر قاضی می‌تواند خلاف نظر شورای نگهبان باشد بیان کرد: استفساریه  مجلس مربوط به شهریور ۱۴۰۱ است و شکوایه فرد معلق شده از تحصیل مربوط به مرداد ۱۴۰۱ می‌شود؛ بنابراین هر واقعه حقوقی باید براساس ظرف زمانی خودش مورد رسیدگی قرار بگیرد. اگر شکایت مربوط به قبل از استفساریه مجلس بود می‌توانستیم بر اساس آن عمل کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که دیوان عدالت اداری برای پی بردن به تقلب یک دانشجو در آزمون چه اقدامی انجام می‌دهد؟ گفت: دیوان به مستندات از جمله آزمون شبهه استناد می‌کند.  

معاون حقوقی دیوان عدالت اداری در پاسخ به این موضوع که پرونده مورد نظر در سازمان سنجش مختومه شده بود و دیوان به پرونده‌های مختومه رسیدگی کرده است، گفت: مختومه شدن پرونده به این معنی است که هیات تخصصی تصمیم نهایی را می‌گیرد و پرونده مختومه می‌شود.

سپهری‌کیا گفت: در راستای ماده ۱۰ و ۶۳، دیوان عدالت اداری حق رسیدگی به تصمیمات کمیسیون‌ها و هیئتها را دارد.  

وی با بیان اینکه مسئول ایجاد این پرونده‌ها عدم نظارت و کنترل سازمان سنجش بوده است، گفت: دیوان عدالت اداری به رای‌های هیئت‌ها رسیدگی می‌کند و هیئت‌ها نیز زیر نظر سازمان سنجش هستند.  

 

انتهای پیام/

ارسال نظر